D66 Startet 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2019 Jeg har en Yamarin 17 forts bowrider med en 90hk Yamaha totakts. Begge fera 1999. Jeg har fått skader på propellen og vil bytte den ut. Det ser ut til at det er den originale propellen fra motoren var ny, lakkert aluminum. Tenker å oppgradere til en stålpropell nå. Jeg finner ikke noe info på propellen. Den som står på passer bra til båten. Rask aksellerasjon helt fin toppfart (30-35 knop avhengig av last). Noen som har forslag / info om hva slags propell jeg burde kjøpe? Link to post
ivar Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 du må sikkert ta av propellen , dim. står oftest preget inn i bosset på disse. Tipper du har en 13.25x17" nå. Har du turteller? Om propellen du har nå har fungert greit så er det ikke sikkert du vil oppleve noen voldsom forbedring , men det er jo bare en måte å finne ut - prøve :) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
D66 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 (redigert) OK, takk. Forbedringen blir nok med en hel propell :) Tenker samme dimensjon blir bra. Har turteller. Maks er rett over 5000rpm. Pleier å ligge på mellom 3-4k normalt. Da er det rett i overkant av 20 knop om jeg ikke husker helt feil. Det er vel ca 1/2 pris å kjøpe tilsvarende i alu vs stål. Vil det være merkbare forskjell på ytelse eller besinforbruk ved å ha en stålpropell isteden for den originale i alu? Tenker: om stål er litt bedre så kan jeg like godt kjøpe det når jeg må ha ny propell. Redigert 23.Juni.2019 av D66 (see edit history) Link to post
ivar Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Propeller er ikke en veldi eksakt vitenskap - mane variabler som spiller inn. Stålpropeller fins i mange forskjelige utforminger, og ikke alltid like enkelt å forutse hvordan det vil funke på din båt. En stålpropell med samme dim. som den du har kan også gjerne være tyngre å drive pga annen bladgeometri og bedre grep i vannet Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn