Jump to content

04 Yamaha FT9.9 UL High Thrust - Hvor høyt på stammen tåler den permanent sjøvann ?

dieselfan

Recommended Posts

Skal til å rigge en arbeidsflåte med en ultra/ekstra langstammet Yamaha FT9.9 påhenger som er laget for å gi godt skyv og er ikke egnet for planende båter.

Dens styrke er først og fremst at den har 70% mer thrust i revers enn en "vanlig" F9.9.

Så for en arbeidsbåt, arbeidsflåte, pontongbåt eller seilbåt så er disse motorene særs effektive når en skal bakke.

Flåten skal lastes "betydelig" så vannlinja vil variere 50cm...  finner ikke lette, enkle braketter i norske butikker som klarer 9.9hk som veier 55kg og lar motoren kunne vippes opp.

Finner ingen ting på nett eller i manualen som forteller hvor langt opp på stammen påhengeren tåler å stå med permanent vannlinje.

Flåten er lang så den vil trolig ligge bortimot helt flatt og dermed vil nok nivået inne i stammen stige og synke med bølgene, og det bekymrer meg....

BLÅ strek: På illustrasjonen under har jeg tegnet inn en blå strek på samme høyde som antikavitasjonsplata. (Meningen er å montere motoren i denne høyden når flåten er tom)

RØD strek: hvor høyt på stammen kan motoren ha vannlinja ?

Om noen har en mening om det, relatert til kort eller lang stamme motor så er det like relevant, siden motorene er identiske innvendig ned til underkant av bunnpanne.

(om noen lurer på om ikke det bare er å prøve seg fram så er grunnen at jeg får flåten levert med lastebil fra innlandet og den skal brukes samme dag som leveranse på sjøen... og jeg lander trolig på OSL samme dag som lastebilen leverer, så det blir kleint med tid til R&D..)

FT 10 how deep.jpg

Takk ballistic !!, den hevebraketten har jeg ikke klart å finne på nett selv :thumbsup:  den kvitter meg med 25cm og ser veldig funksjonell ut.

Men, ønsker fortsatt råd om hvor dypt jeg kan sette motoren. Ønsker å male en rød linje med 10cm margin til maks fordi flåten vil bli brukt av andre enn meg også.

Kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsålet ditt. Jeg tenkte umiddelbart på en brakett som den @ballistic linket til, men jeg ville selvsagt laget den selv (noe jeg selvsagt forstår at du ikke rekker nå). Det er ikke veldig mange komponenter i en slik brakett, og man lager den lett mye mer solid enn de som er i butikken. Fordelen er også at du kan lage den med så stor heving du ønsker, og i flere trinn. Jeg hadde kjøpt meg en slik brakett til å begynne med, tegnet av alle mål, og laget en custum når jeg hadde tid. 

Edit:

Kan ikke Yamaha svare på hvor langt opp vannet kan stå?

Redigert av Komodo (see edit history)

Takk igjen for gode råd Komodo :thumbsup: 

Nå holder nok ikke jeg din standard når det kommer til multifaglige konstruksjoner og gjennomføringsstyrke :yesnod:

Enig i at det er begrenset med deler og om en forstår enkle prinsipper rundt parallellogrammer så er nok mye gjort... men som nevnt så er jeg katastrofalt lite der jeg har verktøy og utstyr, og altfor mye på borte jobb. 

Lokal forhandler fikk spørsmålet for 2 uker siden og har kun klart å finne ut at teknisk ikke hadde vært borte i det spørmålet før....

Som svært trofast Yamaha tilhenger både profesjonelt og privat så gjør det vondt å skrive slikt men jeg må være ærlig å si at Yamaha apparatet er ikke er som det var....

Ba om pris og leveringstid på 2x motorpakker for 2 uker siden, fortsatt ikke hørt et pip... 

Den røde streken er nok I nærheten av max. Jeg er litt mer usikker på den blå, jeg tviler litt på om du klarer å få den til å suge kjølevann med så høy montering. Mine gamle påhengere må I alle fall ha vannet et godt stykke over kavitasjonsplaten før de begynner å suge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bra påpekning index :thumbsup:

Planen var å montere antikavitasjonsplata jamnt med den flate bunnen på flåta.

"Setback" med braketten som ballistic fant blir totalt  55cm.

Flåta vil stikke 5.5cm dypt når den er tom, og det vil den være 50% av brukstiden.

Propelldiameteren er 12" men den har mer reduksjon i giret enn vanlige F9.9 så jeg tror den vil suge litt mindre.

Toppfarten vil ligge rundt 8 knop

Bredden på bunnen er ca 3 meter så den vil neppe sette seg...

Redigert av dieselfan (see edit history)

I noen tilfeller kan vannet slå inn bakfra på en båt slik at vannet renner over motorfestet og og dreneres ut igjen i motorbrønnen. Motoren må altså klare den høyden kortvarig, kanskje til og med høyere enn forgasserens luftinntak under dekslet, men selvsagt ikke permanent. Lokket sitter ganske så tett mot nedre kant med gode pakninger slik at store vannoverskyllinger skal tåles.

Ergo må den ikke sitte montert så lavt at vannet skal stige over motorlokkets nedre kant fordi  vannet kan sive gjennom pakningen ved varig nedsenking. Yamaha beskriver også dette i sitatet under i forbindelse med "powerhead", som er motorblokken.

For å være på den sikre siden ville jeg satt vannlinjen til maks høyde på motoren til eksosutslippet fordi du vel ikke er uten bølger på stedet.

Min praktiske forståelse tilsier ikke dypere enn øverste undre kant på braketten som maksimal vannhøyde, ellers vil båten hele tiden ta inn vann til motorbrønnen.

Minimum vannhøyde er godt beskrevet i manualen: Minst over nedre vannrette plate på propellerhuset, der man ser vanninntakshullene. I praksis er dette ikke godt nok ettersom impelleren slites og vil kunne gå midlertidig uten vann og det skal den helst ikke fordi vingene slites fort ned uten vannsmøringen.

Jeg har søkt litt på engelsk uten å finne spesifikasjoner for maksimal vannhøyde for 9.9-motoren, men det nærmeste er kanskje dette gjeldende en større motor, se side 15:

http://gfretwell.com/ftp/Rigging guide 2012.pdf

og dette generelt

Yamaha: https://yamahaoutboards.com/en-us/utility/news/boating-tips/installing-a-portable-outboard

"NOTE: During water testing, check the buoyancy of the boat at rest, with the maximum load in the boat. Check that the static water level on the exhaust housing is low enough to prevent water from waves and wakes entering the powerhead when the engine isn’t running."

EDIT: (Jeg advarer mot å laste ned "Yamaha rigging guide" fra andre/ tilfeldige kilder på nettet da de fleste av disse kan være ganske suspekte sider. Det kan befinne seg fæle datavirus i PDF-dokumenter og særlig sårbar er man hvis det brukes en eldre Adobe Acrobat reader.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Takk for all den tiden du har brukt på hjelpe meg, småbåtentusiasten :thumbsup:

Mange gode poenger du deler. Flåten har akterspeil på 90cm og har ikke brønn, så der forsvinner en utfordring.

Etter å ha sett på diverse sprengskisser så lurer jeg på å driste meg til å gå for den orange korte streken.

Da vil motoren stå 50mm dypere enn den blå streken.

Braketten som Ballistic anbefalte gir meg 250mm heving og opp til den orange linja gir meg 400-50mm =350mm

Legger jeg da inn 100mm i sikkerhet så har jeg 500mm som er det jeg trenger.

Er det forsvarlig å operere motoren nedsenket til den korte orange streken ?

(forhåpentlig skal jeg klare å holde meg 10cm under den orange streken)

1173786988_FT10howdeep.jpg

Redigert av dieselfan (see edit history)

Orange strek er ikke noe problem i det hele tatt.

Vannlinjen på Pioner Maxi'n når det er personer og bensintanker bak er der den røde linjen er eller høyere opp.

Over den orange streken er plastdeksler og motorstammen bak så der er ingenting som lekker inn mot motorblokken.

Selv ville jeg vurdert å droppe heisemekanismen hvis det medfører at det øverste eksosutløpet er over vann mesteparten av tiden.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...