Sjø1 Startet 24.Juni.2019 Del på Facebook Startet 24.Juni.2019 Hei Har begynt å titte litt etter ny båt. Ikke bare ny båt men også ny båttype. Har i dag en Bavaria Sport 28 2011 modell. Har litt lyst på Daycruiser igjen, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har erfaring med Finmaster T7 eller T8, Ibiza 811 eller 770. kom gjerne med tips og råd. Er jeg helt på jordet med å bytte fra en cabincruiser til en daycruiser. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Hei @Busch Ble umiddelbart nysgjerrig på hvorfor du ønsker å downsize? Som regel slår trefotsyka inn motsatt vei... :-) Hvis du sier litt om hvilken bruk og hvor mange dere er (barn?) så er det nok enklere å komme med råd. Av de båtene du har listet opp er vel to med stikkcabin og to uten. (Vet T7 har et lite rom under der, men det egner seg dårlig for annet enn oppbevaring av bagasje. Jeg overtok en T8 tidligere i år og har nettopp kjørt den fra Oslo til Kristiansand (Se egen tråd her inne på forumet). Vi fikk all slags vær, så jeg fikk testet båten skikkelig og ble betrygget av meget gode sjøegenskaper. Stikkcabinen i T8 er 105 bred og 180cm lang. To barn eller en voksen sover greit her. Vil anbefale overmadrass da det er litt harde madrasser i båten. Det eneste jeg har å utsette på båten er bordet som står på heve/senke søyle. Dette burde vært mulig å fjerne da det tar mye dørkplass etter min mening. Bare å komme med spørsmål så skal jeg svare på det jeg kan om T8 og lykke til med valget (og jakten) om du bestemmer deg for å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Jeg hadde T7 i tre sesonger - veldig fornøyd med båten. Som nevnt, stikkabin er for oppbevaring, ikke soveplass... Men vi sov flere netter tre stk i båten, èn natt fire stk. Det var trangt - men gikk for en natt. Lagde i sin tid en walkthrough-video: Sitér dette innlegget Link to post
toxicwater Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Hei. Jeg har en ny ibiza, men lille lille broren til 811. Det jeg kan si er at kvaliteten er høy og ikke noe å utsette på det. Er en egen Facebook side for Ibiza om du er interessert. "ibiza båteiere og andre interesserte" Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Du har ikke vurdert Askeladden C76 eller C83 da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 GVH1979 skrev for 20 timer siden: Hei @Busch Ble umiddelbart nysgjerrig på hvorfor du ønsker å downsize? Som regel slår trefotsyka inn motsatt vei... :-) Hvis du sier litt om hvilken bruk og hvor mange dere er (barn?) så er det nok enklere å komme med råd. Av de båtene du har listet opp er vel to med stikkcabin og to uten. (Vet T7 har et lite rom under der, men det egner seg dårlig for annet enn oppbevaring av bagasje. Jeg overtok en T8 tidligere i år og har nettopp kjørt den fra Oslo til Kristiansand (Se egen tråd her inne på forumet). Vi fikk all slags vær, så jeg fikk testet båten skikkelig og ble betrygget av meget gode sjøegenskaper. Stikkcabinen i T8 er 105 bred og 180cm lang. To barn eller en voksen sover greit her. Vil anbefale overmadrass da det er litt harde madrasser i båten. Det eneste jeg har å utsette på båten er bordet som står på heve/senke søyle. Dette burde vært mulig å fjerne da det tar mye dørkplass etter min mening. Bare å komme med spørsmål så skal jeg svare på det jeg kan om T8 og lykke til med valget (og jakten) om du bestemmer deg for å bytte. Hei Grunnen til downsize er flere, men vi har hytte ved sjøen og ser at bruksmåte på båt er endret. Vi er sjelden på noe annet enn helgeturer. 1 barn har flyttet ut og ferierer ikke sammen med oss og barn nr. 2 er 16 og er ønsker ikke å være med like mye som tidligere. Savner også den "lekenheten" daycruisere har. +Det blir litt lettere båthold, kan hive båten på henger etc. etc. Kenneth82 skrev for 20 timer siden: Jeg hadde T7 i tre sesonger - veldig fornøyd med båten. Som nevnt, stikkabin er for oppbevaring, ikke soveplass... Men vi sov flere netter tre stk i båten, èn natt fire stk. Det var trangt - men gikk for en natt. Lagde i sin tid en walkthrough-video: Fin video Har lest på noen tester av T7'en at man blir sittende i vinden, at vindskjermen er litt lav, stemmer det? toxicwater skrev for 14 timer siden: Hei. Jeg har en ny ibiza, men lille lille broren til 811. Det jeg kan si er at kvaliteten er høy og ikke noe å utsette på det. Er en egen Facebook side for Ibiza om du er interessert. "ibiza båteiere og andre interesserte" Lykke til ? Takk for tips, skal sjekkes ut Kalle Well skrev for 14 timer siden: Du har ikke vurdert Askeladden C76 eller C83 da? Nei, har egentlig ikke det.Men kan ta en liten titt på de også Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Og hva med Yamarin? 79 DC med Yamaha 300 hester, for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 ArvidKa skrev for 1 time siden: Og hva med Yamarin? 79 DC med Yamaha 300 hester, for eksempel? Nja, syns den er litt "gammel" Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Busch skrev for 2 timer siden: Har lest på noen tester av T7'en at man blir sittende i vinden, at vindskjermen er litt lav, stemmer det? Det er ikke min erfaring - jeg er 175 cm høy, frisyren var like fin når vi kom frem Her er kort video fra tur - se bort fra dårlig filming og ingen stabilisering av kamera... https://www.youtube.com/watch?v=pp_2-dISH6k Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Får sjekke ut C76 og C83 så får du båt med steppet skrog som er bedre enn vanlige skrog ? Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min C76. Har ikke noe negativt å si, og utrolig bra service hos Askeladden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Da var Bavarian solgt, så nå er det bare å komme seg ut for å kjøpe ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Vial Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Kan anbefale Ibiza 770. Byttet fra Yamarin 79 og Ibizaen er overlegen på sjøegenskaper, sportslighet og kvalitet i forhold til Yamarin. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Takk for tips. Den ligger høyt på ønskelisten, men det er vanskelig å finne en med rett utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150150190 Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Kenneth82 skrev On 25.6.2019 at 11.35: Det er ikke min erfaring - jeg er 175 cm høy, frisyren var like fin når vi kom frem Her er kort video fra tur - se bort fra dårlig filming og ingen stabilisering av kamera... https://www.youtube.com/watch?v=pp_2-dISH6k Ser du hadde 3 seter fremover, hvordan vil du si det er kontra 1 stol og 1 benk Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Sittekomfort veldig bra. Pluss med benk er at du får en mye større solseng. Og kan kanskje få plass til to voksne og et barn i benken. Hadde jeg kunne velge, tror jeg faktisk jeg hadde valgt benk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2019 Er det noen praktisk forskjell på elektronisk gir/gass kontra mekanisk ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Nå står valget mellom Finnmaster t7 eller Ibiza 680 t, hjeeelp, hva skal jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Skjønner ditt dillema, men skal prøve å bidra litt. T7 har ett noe finnere design utvendig...... T7 sin cabin virket meget innbydende.... Ibiza har finere/varmere innredning..... Ibiza ser ut til å være noe raskere med samme motorstørrelse.... Tror jeg ville valgt ibiza, men ville foretatt en skikkelig prøvetur med begge to for å få bekreftet at inntrykket er riktig. Og det er ikke sikkert du har samme preferanser som meg, og vurderer dermed på din måte. Hvis det er helt ny båt ville jeg valgt laminat og ikke teakdørk, pga enklere vedlikehold.... Forskjellen på elektronisk/mekanisk gear og gass er vel egentlig at mekanisk er på den gamle v6 3,xx motoren, og elektonisk er på den nye 4,2L. Dette gjelder Yamaha. Jeg ville valgt den nye 4,2L hvis den er innenfor budsjett. I praktisk bruk er det vel bare en rask tilvenning som er forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Takk for god info. Skal se på t7 nå, så må vi bestemme oss Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Da blei det bestemt. Finnmaster T7 med edition pakke 1 og 2 + dusj på plattformen. Skal leveres på fredag og da blir det forumets korteste hentetråd. Ca 30 meter ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Gratulerer så mye! Dere kommer til å bli strålende fornøyd! Får legge inn en lang omvei på henteturen... Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Takk Gleder oss masse til fredag. Skal ut på tur med den da. Fra Marnet over til Tønsberg, så muligens nedover Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Gratulerer! Hvilken motor ble det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Det ble med Yamaha F225 betx. Håper det var et klokt valg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.