Jump to content

Yamaha utenbordsmotorer med tæring. Rettsprosesser i USA


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Det ser ikke ut til at dom er avsagt ennå:

Flere rettsprosesser er i gang mot Yamaha i USA. Rettslige klager innlevert i 2015, her to av flere klagesaker:

https://www.bigclassaction.com/lawsuit/yamaha-defective-first-generation-four-stroke.php

https://www.classactionsreporter.com/consumer/yamaha-four-stroke-outboard-motor-corrosion-defect-class-action

 

Eksostæring, ikke salttæring. Ferskvannsspyling etter bruk vil da ikke ha noen effekt .

 

Påstanden er at Yamaha underslo informasjoner og utførte ikke handlinger etter viten om tæringsskader som skyldtes forhold brukeren ikke kunne påvirke.

Produsenten eller importøren er pålagt tilbakekallinger og offentliggjøring i slike tilfeller, men lot være. Det er da å regne som passivitet og bevisst svindel i USA.

 

..."Yamaha knew about, but did not disclose, the material fact that its First-Generation line of four stroke outboard motors, manufactured from 2000 to 2004 and sold as new between 2000 and 2005 and later, contained a hidden safety defect that caused newly designed “dry exhaust” component parts to prematurely experience severe and unusual corrosion.  According to his complaint, this corrosion threatened and in fact caused engine failures that put the operators of the motors at risk of fire and catastrophic loss of power.  "

 

Andre rapporterer i "The Hull truth" at også svinghjulet i deres F350 ødelegges og må byttes mellom hver 80. til hver 300. time avhengig av typisk valgt turtall motoren kjøres i, men dog helt kurante turtall. 

Antall motortimer har vært så lite som under 1000 timer.

 

VIKTIG: Store kostbare motorer har en naturlig forventet varighet som langt overstiger bærbare påhengsmotorer.

Motorene har ikke vært merket som kun bruk for innsjøer (ferskvann) og må kunne forventes å tåle bruk i saltvann uten etterfølgende gjennomspyling for hver bruk.

 

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

tørreksos tæringen er et kjent problem med første generasjons 225 hester motorene - feilen ble rettet til senere modeler - ser saken ble mer eller mindre avvist av domstolene nå nylig.

Svinghjulene med 350 hesteren er ikke en issue - Yamaha fant ut at det er blilligere å bytte det etter 80 timer på et visst turtall enn å redesigne hele motoren, så de gjør de gratis i hele motorens levetid. Alle motorene har en ECU som teller disse timene. Byttes de ikke  risikerer en at kammakslingen ryker.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Avvisningen kan ha sammenheng med den juridiske forskjellen mellom Yamaha-produsenten og Yamaha-importøren å gjøre i følge det har sett hittil av påstandene til Yamahas advokater. i innledende rettsrunder.

Den slags er juridiske spissfindigheter som viser at prdusenten i det ellers så ærekjære Japan ikke stiller seg bak produktet sitt som et kvalitetsprodukt og ikke innrømmer alle importører globalt full dekning av utskiftning og kostader til disse.

Yamaha bør ha råd til det som en av verdens store motorprodusenter.

 

Generelt gjelder tæringskadene flere modeller, ikke bare F225 av det jeg har sett av andre klager.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...