Jump to content

Eberspacher D5W vannvarmer, hvordan dempe lyden best mulig

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Eberspacher D5W vannvarmer i båten. Denne fungerer supert og vi nyter lun båt og tilgang til varmt vann når vi ønsker. Den bråker dog i overkant mye, nok til at jeg nøler litt med å starte opp hvis jeg har naboer på vannet.

I dag har jeg standard 28mm eksosslange med lyddemper. Jeg har ikke lyddemping på luft innsuget. Hva er det mest effektive jeg kan foreta meg uten at det koster en formue? Har forstått at lyddemper på innsuget kan hjelpe, men jeg opplever at eksosen bråker absolutt mest. Kan man montere to lyddempere etter hverandre?

Noen med noen stillegående installasjoner av D5W der ute?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Kvar i båten er varmaren din montert?

Stussar litt over at du synest den bråkar, eg har tilsvarande og er veldig fornøgd med lydnivået.

Luftinnsuget er jo kun til forbrenningslufta, skulle ikkje tru at dette støya så mykje? 

Men du kan jo testa med ein liten slangebit inn på varmaren slik at den hentar lufta lokalt i staden for uteluft.

Eksosen min er plassert lavt over badeplatforma og vinklar skrått nedover. Denne er så godt som lydlaus. ( når varmaren går på lavt turtal er det nesten så eg må bøya meg ned for å høyra om det er liv )

Eg har varmaren montert i maskinrommet ( under salongen ) og har den lengste eksosslangen på ca 5 meter. 

- Kanskje det utger ein forskjell?

Hei Havlengt,

Varmeren min står montert under dekk helt akterut i båten og kan ikke høres innendørs når vi lukker skyvedøra. Eksosen går ut på akterspeilet. Når varmeren går ned i effekt bråker den ikke mye i det hele tatt. Det er når den går for fullt at jeg syntes den har en skarp lyd i eksosen. Luft tas inn rett under styrbord fenderlist. Jeg er enig i at det ikke bråker mye derfra, kun en lav suselyd.

Min eksoslange er den korte varianten (225cm), det burde jeg ha nevt med en gang. Det kan kanskje utgjøre en forskjell.

Hilsen Simen

Redigert av Comforthe (see edit history)

Då ville eg ha testa med ein lengre eksosslange. 

Dette betingar sjølvsagt at du finn plass til å gøyma ekstralengda i rommet.

- Gå for ein orginalslange, ville ikkje ha skøyta denne slangen.

Vær omhyggelig med bøyeradius og fiksering av den første meteren på slangen. Der ligg lyddemparen og der er slangen veldig varm!

Tror ikke du får dempet lyden noe særlig med en lengre eksosslange. Men hvis eksosslangen ligger i en bue, eller har en sving eller to så vil lyden dempes litt kontra hvis den ligger helt strak. 

Hvis du tenker å prøve å legge om eksosslangen for å få til mere bue på den må du være obs på at slangen kan gå av inni den isolerte delen hvis du bøyer på den, så vær obs på dette og følg godt med om det lekker fra slangen etter at du har flyttet på den.

Jeg ville prøvd med en innsugsluftdemper i første omgang. 

2.25m og 3m rør finner du her:

https://hastadklev.no/product-category/marineutstyr/varme-ombord/eksosforende-deler/isolert-eksosror/

Takker for tips og forstår at eksosen skal få ligge i fred. Den er forøvrig helt ny. Slangen ligger heller ikke helt rett. Den er buet som en antihevert. Får passe på å få lyttet til en annen D5W installasjon ved anledning.

Men tror dere at demping på innsuget kan ha noe som helst effekt på eksosstøyen? Jeg har ikke lyst til å bytte eksosslange med en gang da de er ganske dyre og jeg stiller spørsmålstegn ved hvor stor forskjell det er på en som er 2,25 kontra 3,0 meter lang. Da vil jeg i alle fall lytte til en brenner med den lange eksos slangen først.

• 3 år senere...

Løfter denne.

Har en 3,2kw vannvarmer som høres omtrent ut som et jetfly, har orginal støydempet eksosslange fra Ebersprächer. Denne støyer langt mer enn luftvarmerene fra samme produsent og med samme eksosdemper. Dessverre finner jeg ikke eksospotte til disse, da eksos er 28mm, de største jeg har funnet er 24mm..

Dieselvarmeren ble delvis kjøpt inn for å skåne omgivelsene fra generator kjøring, men støyer med god margin mer enn generator :rolleyes:

Noen som har noen tips eller erfaringer? 

Veldig skuffet over eberspacher vannvarmer. Har selv en nyere princess med en D10 montert. Eksoslangen er allerede begynt å smuldre,og radiatorene som er fordelt rundt om i båten bråker noe helt forferdelig,omtrent mer enn når motorene er i gang

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...