sap_2000 Startet 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2019 Hei. Trenger innspill på hva slags batteri jeg skal velge da jeg merker det er blitt mindre punch i startbatteriet mitt, et ukjent merke 200Ah bly/ syre fra 2010. Starteren drar som bare fy (Cummins QSB 5.9), men har også akterthrusteren på dette batteriet og den har jeg merket gradvis mindre punch i de siste 2 årene. Vet at thruster ideelt sett ikke skal være på startbatt, men men.... Men hva skal man velge, og hvor kjøpe (oslo området), og hva skal man styre unna? Vil ikke ha AGM. Ser det varierer mye på priser, og også vekt. Noen er opp mot 70 kg, mens andre er 40-45. Innbiller meg at vekt i forhold til oppgitt kapasitet har noe å si. Batteribilen har TAB 225 ah på 55 kg til ca 4 k, men hva med f.eks Biltema sitt 180Ah (43 kg) og 1100 CCA til 2.2k? Noen med erfaring fra det? Takker for innspill Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Jeg kjøpte akkurat nytt startbatteri til styrbord maskin, da det var lite sprut. Har Volvo D9 - og den er vel like "grov" som din Cummins iht hva den vil ha for å starte? Det sto ett batteri der som viste 200Ah/1000A En. Men, formfaktor var 5cm tynnere enn de riktig store startbatteriene. Siden boksen batteriene står i har skott som er tilpasset de nest største startbatteri, ble det til at jeg snakket med en leverandør som hadde god greie på dette: Ble et Bosch på 180Ah/1000A etter EN standard. Full benevnelse er Bosch T5077 180Ah - 1000A EN. Målene på dette er 223høyde, 223bredde og 513lengde. Får rett og slett ikke plass til de som er 280mm brede. Tanken var at det er CCA som er viktigst, og ikke hvor mange minutter den kan trekkes rundt. Har hatt det på plass noen uker, og er sålangt godt fornøyd. Det har langt mer sprut enn batteri for babord som er noen år og må skiftes snart. Er eget isolert startbatteri til hver motor, så derfor bare ett batteri i denne omgangen. Blir nok tilsvarende etter sommeren "på andre siden". Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) sap_2000 skrev for 2 timer siden: Vil ikke ha AGM. Noen spesiell grunn til det? Jeg opplever at AGM er mye mer villig til å gi fra seg strøm, noe som gir en helt annen sprut i trusteren. Trustermotorene er strømsugere så det holder. De tar nesten den strømmen de får. Det vanligste problemet i en fritidsbåt er at spenningsfall under bruk gjør at man ikke får utnyttet effekten. Sitat Ser det varierer mye på priser, og også vekt. Noen er opp mot 70 kg, mens andre er 40-45. Innbiller meg at vekt i forhold til oppgitt kapasitet har noe å si. Definitivt! Jo mer bly, jo mer vekt. Men så er det jo også slik at for å kunne avgi mye strøm på kort tid så er arealet mellom positiv og negativ blyplate avgjørende. Av den grunn har dedikerte startbatterier tynnere plater, og dermed større overflateareal på platene i forhold til vekten enn et dedikert forbruksbatteri som har tykkere plater. Hvis du ser på et Optima batteri ser man denne effekten tydelig. Der har de klart å få høy CCA (850?) ut av et batteri som kun har ca 50Ah kapasitet, og beskjeden vekt. I en planende båt er jo det et bra alternativ for å få høy strøm, men for din del, som har desplacementbåt, spiller vel vekten på batteriet liten rolle. Optima er dyre batterier, så en billigere måte å oppnå høy CCA er å kjøpe et (eller flere) batterier med høyere CCA verdi per krone. Sitat Batteribilen har TAB 225 ah på 55 kg til ca 4 k, men hva med f.eks Biltema sitt 180Ah (43 kg) og 1100 CCA til 2.2k? Noen med erfaring fra det? På Stokken her på Hvaler forhandler de også disse TAB batteriene. Har inntrykk av at det er brukbare batterier (selv om kanskje ikke navnet klinger helt ). Biltemabatteriet er jo prisgunstig, og hvis det fungerer for ditt bruk så virker det jo som et godt kjøp. Jeg ser at TAB batteriet er oppgitt med 1300 CCA, så det er jo vesentlig hvassere enn BT batteriet. Men det er jo også større. Men er det verd fire lapper kontra BT sitt til 2,2? Hvis pris ikke spiller noen rolle ville jeg nok helt klart holdt på TABen. Alternativt kan du sammenligne to batterier på ca 100Ah. Da har BT et på 105Ah til 1400,- , det er oppgitt til 780 CCA. To slike kommer da på 2800,-. TAB M100 er på 100Ah, og oppgitt til 920 CCA. Det koster 2300,-. To slike vil gi deg 1840 CCA, og kommer på 4600,-. Det er nok en kruttpakke! Hvis pris ikke spiller noen rolle ville jeg allikevel gått for AGM, og da ett stort. Mistenker at det gir lenger levetid enn to små. Vet ikke om du har fulgt med på tråden min om ombygging av Draco 20, men til den kjøpte jeg nylig et nytt startbatteri. Gikk da for et Varta AGM Silver dynamic 80Ah. Det er oppgitt til 800 CCA. Kunne nok fått et TAB M100 med 920 CCA til lavere pris gjennom kjente, men hadde lyst på Varta AGM etter å ha hatt det i ca 10 år på en Evinrude E-tec. Har meget god erfaring med Varta AGM, og da jeg fikk en kanonpris på det (som fremdeles var oppunder smertegrensen ) av en bekjent, valgte jeg det. Hvis ikke hadde jeg gått for et Biltema AGM, som jeg har god erfaring med i en av bilene. Og for å dra sammenligningen ytterligere litt lenger. Her har du et Varta AGM på 105Ah. Det er oppgitt til 950 CCA. To slike vil gi deg en CCA verdi på 1900. Det tenker jeg ville gitt sprut i hekktrusteen din! https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-silver-dynamic-agm/605-901-095 Men med tanke på at mitt 80Ah kostet (ordinært) 3800,-, tør jeg ikke tenke på hva to av de 105Ah batteriene kommer på... Men uansett, dette som et alternativ til ett stort på 225Ah. Hvis jeg hadde gått for vanlig syrebatteri ville jeg valgt ett med propper. Da kan du holde et øye med vann-nivået og syrevekta. Mange liker ordet "vedlikeholdsfrie batterier", men sannheten er jo at det er det samme batteriet bare uten propper slik at du ikke har muligheten til å fylle på elektrolytt. Vel, det var noen tanker herfra Lagt til: Tor Arild skrev for 1 time siden: Tanken var at det er CCA som er viktigst, og ikke hvor mange minutter den kan trekkes rundt. Ja, nesten enig, men ikke helt. For de som har stor tung båt med stor truster, så kan det fort bli behov for en del trusterkjøring dersom man skal legge til eller gå fra et sted hvor det er mye sidevind eller andre utfordringer, gjerne i kombinasjon med andre båter i nærheten, en kone i baugen som skal i land, hente tauverk, slå løs kiler, og skjær man skal holde seg unna. Selv om det vanligvis kun er noen sekunder man kjører trusteren kan det i slike tilfeller bli flere, litt langvarige "trustinger". En truster tåler fint å gå ett minutt i strekk. Med fem minutters kjøring, og et strømtrekk på 500A, har man trekt 500A / 60 x 5 = 42Ah. Et Optimabatteri ville da ha knelet for lenge siden! Det er i slike tilfeller man virkelig har igjen for å ha en overdimensjonert batteribank. Et annet moment er at en overdimensjonert bank blir mye mindre belastet, og vil leve mye lengre. Et knapt dimensjonert batteri vil slite mye mer under belasting (peukerts effekt), og får vesentlig kortere levetid. Redigert 25.Juni.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tor Arild Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 @Komodo, enig med deg, men hos meg er det dedikerte batterier (2 x 100Ah 850A EN) for baugpropell. Startbatteriene er isolert til en maskin hver. Vet ikke hvordan det er hos SAP, men er vel trolig dedikert batteri der også??? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) Jeg har gode kontakter i batteribransjen så kan sikkert hjelpe enn forum kollega med en god pris Skal noe så ukristelig som en tur til fjells i morgen tidlig midt i båtsesongen så blir off line noen dager men det virker jo til at ikke behovet er pressende. Du sparer nok endel på å kjøpe to mindre batterier som foreslått over men pass deg da for den klassiske feilen ved å kople lading og truster inn på det ene batteriet. Når to batterier er koblet sammen skal du bruke minus på det ene og pluss på det andre batteriet Vil tro du kommer langt med ett par tusenlapper for begge batteriene hvis du velger feks 110A start i fra en anerkjent produsent, men du får flagge hva du velger så tar vi det der ifra hvis du har interesse for det Redigert 25.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) På tide å oppdatere tråden. Takker for innspill og tilbud om hjelp til innkjøp Valget falt til slutt etter litt snoking på på et Sønnak Power Pro 235Ah med 1300 CCA (EN) da jeg jeg har batterikasse med plass til 28cm brede batterier. Ideelt sett ville jeg ha et åpent batteri for kontroll og etterfylling av vann, men får prøve dette. Link til batteriet her, men kjøpte direkte på Sønnak med rabatter fra bekjent. https://www.bilbatteri24.no/products/sf2353-sonnak-power-pro2 Link til lastebil siden til sønnak som viser de forskjellige typene https://sonnak.com/produktsortiment/lastebil-og-bussbatteri/ Tungt som fy med 70-80 cm takhøyde men fikk det på plass innerst og lengst frem i lasterommet. Det forrige originale 200Ah batteriet med korker har gjort nytten siden båten ble produsert i 2009. Merket at det hadde blitt slappere i fjor of vesentlig mer i år når thruster kjøres (SE 80). Det som var litt rart var at det var veldig lite vann på det. 3-4 cm under toppen av platene. Jeg etterfylte det sist gang i fjor på denne tiden og det har ikke brukt mye vann før. Men den sommeren var jo rimelig varm så kan nok ligge noe der... Har 3x230Ah Haze Gelbatterier på forbruk fra 2014 eller 15. Virker omtrent like spreke i dag som da det var nye. Laderegime er 14.4v og float på 13.25. Ikke tempkompansert lader (har ny liggende), men batteriene står svalt og ikke i motorrom, hovedbryter og lader AV om vinter og lades når jeg er innom. Passer også på og skru av lader litt i forkant når jeg vet det skal kjøres i mange timer da dynamoen gir 14 - 14,2v. On 6/25/2019 at 12:07 PM, Komodo said: Noen spesiell grunn til det? Jeg opplever at AGM er mye mer villig til å gi fra seg strøm, noe som gir en helt annen sprut i trusteren. Ikke annet enn at jeg har observert fra venner og kjente, på BP og div båter jeg har vært borti at AGM virker å oftere/ fortere avgå med døden. Ofte oppdaget da de er på smeltepunktet og gasser og virker som det skal gå i lufta hvert øyeblikk Ser sjeldent slik med bly/ syre. Je kjenner alle de teoretiske fordelene med AGM, men det virker som de tåler mindre "missbruk" før de får dårlig helse. Om med missbruk mener jeg bruksmønsteret veldig mange har samt for høy float. De fleste båter tilbringer 98% av tiden i året med landstrøm og lader og 100% fulle. Så kastes fortøyningene og dynamoene pumper opp spenningen til 14-14.4v som gir koking. Så går turen til gjestehavn hvor det første man gjør er å plugge inn landstrømmen igjen. Er laderen litt for liten eller for lite smart, så går den ikke over i float pga høyt forbruk pga at man lever ombord (lys, kjører toalett etc) og så fortsetter kokingen på 14.4v. Veldig mange følger ikke med på spenning. Står batteriene i et varmt motorrom som det gjør hos mange så forverres situasjonen. Det er min teori hvertfall på hvorfor mange batterier lider en tidlig død, og derfor liker jeg å ha batterier som best tåler "missbruk". Blir det ikke suksess med Sønnakbatteriet, så er det tilbake til batteri med kork. Redigert 27.Juni.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
andersb Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 min erfaring med AGM er at det er lav spenning som har drept, de jeg har drept, har volt logg, og de liker bare ikke å stå med lav spenning, selv så lite som 1-2 dager. Jeg har nå ett sett AGM som har holdt i 2 år, det nye nå er at jeg har de på lading hele vintern, og mye av sommern, siden det aldri er nok sommer til å få brukt båten i år. har c-tek med AGM modus. Voltloggingen viser dette veldig tydelig, c-tek går inn og ut, er det varme dager og 0 forbruk på lensing og ymse kan det gå nesten 1 døgn før den er inne en liten time. Er det kaldt, endel regn og sånn kan den være inn og ut flere ganger i døgnet. fancy instrmentene mine sier at jeg har 14,3-14.4V ut, og 10-20A stortsett når de er ca fulle. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 @sap_2000: Jeg har tilsvarende batteri i litt mindre versjon, 185 Ah. Det lar seg greit åpne for kontroll og etterfylling. Det er bare å kutte litt i klistremerket rundt de to lokkene på toppen, så vippes de greit opp med en skrutrekker. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 2 hours ago, zaq said: @sap_2000: Jeg har tilsvarende batteri i litt mindre versjon, 185 Ah. Det lar seg greit åpne for kontroll og etterfylling. Det er bare å kutte litt i klistremerket rundt de to lokkene på toppen, så vippes de greit opp med en skrutrekker. Det var godt tips, tusen takk da blir det kontroll og evt etterfylling i høst Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trond123 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) Jeg har hatt veldig god erfaring med Sønnak startbatterier. Har hatt ett som varte 19 år i en planende båt, før det mistet kapasitet. Batteriet i forrige båten min, også Sønnak, var fremdeles 98% kapasitet etter 9 sesonger. (Blybatterier, har ingen personlig erfaring med AGM). Vet Nordhavn bruker mye Lifeline AGM 8D og 4D batterier i sine båter. 8D for forbruk, og 4D til start. Som nevnt over her, CCA- verdiene er viktige! Redigert 27.Juni.2019 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Har hatt 235 ah 1300cca vedlikeholdsfritt fra batteribilen i en del år. Skal også bytte i år (før jeg får trøbbel - det er vel fort fra 2011 det jeg har) - valget til Sap virker interessant. Og prisen var jo heller ikke så verst. Det rykket raskt inn på listen - det har ørlite større mål enn det jeg har i dag - må sjekke om jeg har de millimeterne tilgjengelig. Har vurdert å gå ned en størrelse, men opplevde at thrusteren ble kvikkere når jeg gikk fra 1100 til 1300 cca for noen år siden, men det kan ha vært innbilning. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2020 Dette er en litt eldre tråd, men likevel, jeg synes jeg fikk god pris på et tradisjonelt godt batteri for start. Jeg har samme motoren som SAP, forskjellen er at jeg har dedikert batteri til start og det samme til truster/winch forrut og truster/winch akter. Altså 3 separate kurser med 3 dedikerte batterier. Kassene mine har standard mål for store batterier(530 x 280 x 250) og jeg kan da finne batterier opp til 260 A. Grunnen til at jeg skriver dette er egentlig prisen jeg fikk på EUROGLOBE 73025 (230A 1250CCA) hos Bilutstyr i Drammen. Dette batteriet har standard polstilling + til venstre på kortside og vanlige bilpoler. Det er et SMF batteri(Sealed Maintance Free) blysyre. Prisen for 1 batteri ble Kr. 3435,- ink. mva. noe jeg synes var ganske god pris. Det spørs om det ikke blir 2 til snart. https://www.bema.no/euroglobe-fra-100ah/euroglobe-73025-smf-230ah-article641-962.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.