Arne2 Startet 25.Juni.2019 Del på Facebook Startet 25.Juni.2019 Inntil for litt over ett år siden så visste jeg 0,0 om seilbåter og dieselmotorer, og da kjøpte jeg meg en gammel Ada 32 (1980), som er mer eller mindre en kopi av Oksø 32 med Volvo Penta 2003 motor. Hensikten var å få lært meg det helt grunnleggende omkring teknologi og så litt grunnleggende om seiling. Dette synes jeg har vært en meget positiv opplevelse, og det inntrykket jeg sitter med, det må vel være at både skrog og motor ser ut til å være av en nærmest evigvarende konstruksjon. Det var litt å reparere, men så fungerte det aller meste. Tanken fra starten av var jo å bruke denne båten som et slags "grunnkurs" for å vite litt mer om hva man skulle kjøpe neste gang, og hva man skulle kikke etter. Ada'en er jo helt OK. Jeg har jo ikke noe å sammenligne med, men jeg ville jo tro at det finnes andre litt større båter som kanskje er litt bedre egnet for åpent hav og langtur. Jeg har jo ikke noen autopilot eller noe slikt, slik at jeg må sitte "helt der bak og ute" for å styre med rorkult. Brukte båten gjennom mesteparten av vinteren og det fungerte faktisk ganske bra, men etter en dag på sjøen så var det jo godt å legge til land. Hvis man nå "som det neste steg" skulle gå litt opp i størrelse og kjøpe en båt som var litt bedre egnet for litt lengre turer, hva bør man kjøpe da? Kunne nok godt gå litt opp i prisklasse, men ser ikke noen grunn til å gjøre det noe dyrere enn nødvendig. Hvis man skal kjøpe inn en billig gammel langseier som man kan fikse opp til formålet, hva bør man kjøpe inn da? (Komfort, ikke så viktig. Sjødyktighet og sikkerhet, viktg.) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Du kan seile så langt du gidder med den båten du har. I liten båt gynger det litt når bølgehøyden nærmer seg mastetoppen, men det er jo ikke særlig ofte slikt skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 (redigert) Ja, har lagt merke til at det både gynger og spruter litt. Hadde tenkt meg at en litt tyngre båt kanskje hadde vært litt mer stabil .. Men har jo ikke prøvd det. Har gjort meg den tanke at det ikke er bare antall føtter som teller, men at båtens "volum" og "tonnasje" kanskje er minst like viktig ?? Har lagt merke til at moderne seilbåter er utrolig mye "større" selv om lengden fortsatt er 32-34 fot, og at dette kanskje gir en forbedret grad av sjødyktighet ?? Bør man ellers holde seg til plast eller er det andre materialer som bør vurderes? Redigert 25.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 De norske klassikerne, Gambling 34 og Hero 101 får du jo nå for en svært rimelig penge. Dette er sjødyktige og solide båter som har gjort mange langturer over åpent hav. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Dra til Sverige og kjøp en Laurin L32 Koster. Mer sjødyktig båt for pengene er vanskelig å finne. https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/laurin_l32/83881370 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 (redigert) Hadde egentlig tenkt litt på Gambling 34 eller Alo 33, men jeg kjenner de jo ikke fra annet enn bilder og omtale på nett. Laurin L32 hadde jeg aldri hørt om tidligere, men det ser jo ut til å være en langkjølet, stabil båt. (Har aldri testet en slik) Både Gambling og Laurin L32 ser ut til å være litt vanskelige å styre inn og ut av havn, men det er jo egentlig ikke så viktig. (Sikkert ikke verre enn Ada 32, som jeg har, for den er ganske/litt ille i så måte.) Hva ellers med Maxi 95 - Duger den? (Eller en større Maxi?) Fant en video med Laurinkoster 32: Redigert 25.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Laurinen kan være litt trang innvendig pga bredde og hvaldekk. Det er en båt som har prioritert sjødyktighet istedenfor plass innvendig. L32 er av Koster typen og det finnes mange forskjellige andre båter bygd etter samme formel som: Allegro 33, OE32 osv. Personlig har jeg en sweet spot for ketch rigg. Fordi det er lettere å redusere seilmengden hvis det kommer en squall. Men også fordi man får flere valgmuligheter på seimføringen. Mesanmasten kan også brukes under dårlig vær eller til ankers. Den er også perfekt til å montere radarantenne i. Laurin 32 og 31 kom som ketch, men de veldig sjeldne. Ligger en fin Westerly Convay Ketch på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128926773 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Euklid Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Hvis du faktisk grubler på å dra i en omtrent like liten båt som du har ville jeg bare beholdt den du har. Å gå en del hakk opp i størrelse kan ha noe for seg, men det er jo ikke slik at den du har ikke duger på havet. Jeg har mentalt tenkt meg at neste båt jeg kjøper for langtur er mellom 43-49 fot, men da blir jo kostnadene både til innkjøp og drift ganske annerledes enn med en liten tass som smyger seg inn på de minste plassene marinaene har å by på. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Ja, har også tenkt tanken å fixe opp den jeg har, litt mer 100%. Det er i alle fall en utrolig praktisk størrelse for litt mer lokale turer. Ikke for liten og ikke for stor, og den har ikke hatt noen problemer med været så langt. (Men det ruller jo og spruter litt.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Arne2 skrev 38 minutter siden: Ja, har også tenkt tanken å fixe opp den jeg har, litt mer 100%. Det er i alle fall en utrolig praktisk størrelse for litt mer lokale turer. Ikke for liten og ikke for stor, og den har ikke hatt noen problemer med været så langt. (Men det ruller jo og spruter litt.) Hadde selv 31 fots seilbåt som forrige båt, har nå 39. Og jo, det er jo litt forskjell på rulling og sprut, men ikke så mye at det er noe jeg tenker på utover at en mindre båt oppleves som mer "livlig". Skal du opp i størrelse så det hjelper tror jeg nok du bør opp mot 50 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Mulig at det kunne vært en ide å bygge på et lite "styrhus" med pleksiglassruter på den jeg har pluss en eller annen form for autopilot. Synes at noe av utfordringen i dag, hvis man skal seile lenge, det er jo å sitte utendørs i alle slags vær og styre med rorkult. Hadde man ikke behøvd å styre hele tiden og hvis man var litt skjermet for været, så hadde det jo vært litt annerledes. Har en "vanlig" sprayhood, men synes den er mer i veien enn til nytte. Har sett at noen båter har bygd en slags "fast sprayhood" eller "lite styrehus", og det skulle kanskje fungere bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 autopilot er et must! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Her har vi noe forholdsvis stort, tungt og billig i ferro-sement. For meg så høres det ut som "ikke så stor styrke i forhold til vekt", "utsatt for lekasje og rust i struktur". Tar jeg feil, kan det være at "noe sånt" faktisk er å satse på? Her ser det i alle fall ut til å være mye innvendig plass i forhold til pris. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146271225 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Arne2 skrev 28 minutter siden: Tar jeg feil, kan det være at "noe sånt" faktisk er å satse på? Det korte svaret, du tar feil. "Noe sånt" er ikke noe å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 (redigert) Og kort svar til til Pinkvin: Du kan ha rett, men også totalt feil. Redigert 25.Juni.2019 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 sunnmøre skrev 1 time siden: Og kott svar til til Pinkvin: Du kan ha rett, men også totalt feil. Om en ett kort øyeblikk ser bort fra at sjansen er svært stor for at båten er et svart hull kostnadsmessig, og verdien av den uansett går mot null, om den ikke er der allerede(?), eller minus uansett hvor mye penger du stapper i det svarte hullet... så kan en få en utfordring i å få forsikret båten, og om en skal på langtur er det også marinaer som nekter en adgang både om en ikke har forsikring, men også om det er en ferrosementbåt. ------- Jeg syns egentlig ikke noen bør anbefale noen å en gang vurdere en 37 fots, 20+ år gammel, hjemmelaget ferrosementbåt som selges for 120 000,- med mindre den som spør er svært klar over hva det handler om. Og uten forkleinelse for trådstarter, det har han vel ikke antydet at han er, tvert i mot. Men klart, om en tar med en båtkyndig som også kan ett og annet om ferrosement og drar og ser på båten så gjør jo ikke det noen skade. En kan jo være kjempeheldig og få utrolig mye båt for pengene, eller? Nei en kan jo ikke det, ;-). Som studenthybel ville det kanskje være en grei deal. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Takker for info! Har lest meg litt opp på ferrosement temaet, og funnet ut at det er rett som jeg først trodde, og som man også opplyser i denne tråden, at man kan risikere at et gammelt ferrosement skrog kan ha omfattende innvendige skader, som svekker av strukturen, som følge av innvendig korrosjon. Skroget vil da kunne ha blitt "sprøtt" slik at en forholdsvis mindre utvendig mekanisk påvirkning kan få strukturen til å kollapse. Med andre ord et dårlig valg mht sikkerhet. Man bør ha omfattende kunnskaper om denne båttypen for å kunne vurdere en slik. Fant en gammel tråd med litt interessant info som jeg legger link til: Det kan se ut som at plastbåt er det "sikre valg". Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 (redigert) Det er en "naver" som har brukt den båten det siste året. Ville ikke kjøpt den. Behold den du har! Redigert 25.Juni.2019 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Takker for info og tilbakemeldinger: Fant en ganske interessant artikkel om "å få opp på nødvendig standard": https://www.seilmagasinet.no/nyhetstest/?article_id=34079 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Ville heller hatt en Colin Archer av tre en den Hartleyen du linket til. Ligger tre stykker på finn i samme prisklasse. Denne har vært til salgs LENGE og kan sikkert prutes ned noen titusen: https://www.finn.no/67141042 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Arne2 Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Trebåt, tør man virkelig det? Har kikket en del på Colin Archer og sett at de også finnes i plast. Skulle det være en ide? Tenkte litt på denne, men den er jo solgt nå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120856387 Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Skøyter, ferrosement og annet sært bør en som utgangspunkt styre unna. Ofte blåser det ikke allverden i passaten, da gjelder det å ha en båt som faktisk kan seile greit også i mindre vind enn kuling. Bør være grei skuring å få montert vindror på båten din. Fast doghouse er en mulighet, men litt avhengig av hvor du skal kan god solskjerming være vel så nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Heller trebåt enn en av ferrocement. En trebåt holder i årevis så lenge den behandles og vedlikeholdes riktig. Xtreem Coat er foreksempel et produkt som skaper en slags hinne på treverket som holder i årevis. Da blir båten tilnærmet vedlikeholdsfri. Koster flesk. Finnes selvfølgelig andre produkter. Plast Colin Archer er også et alternativ, men finn et velholdt eksemplar. Kan være problemer mellom skjøten på skrog og dekk/overbygg av treverk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøstein Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Morsomt å se på andre båter, tenke, drømme og planlegge, men ikke avskriv den du har som langturbåt heller. Her er i alle fall bevis på at Oksø kan fungere på langtur: https://turboseil.wordpress.com/ Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Arne2 skrev for 23 timer siden: Hvis man skal kjøpe inn en billig gammel langseier som man kan fikse opp til formålet, hva bør man kjøpe inn da? (Komfort, ikke så viktig. Sjødyktighet og sikkerhet, viktg.) Hvis sjødyktighet er viktig så er du etter min mening på villspor. En hvilken som helst plastbåt vil være tryggere enn noe i tre eller ferrosement. Du finner sikkert unntak, men de er få. Virker som du er mer opptatt av nostalgi. Jeg vil føle meg mye tryggere i en halvgammel Bavaria enn alt konstuert før 1980 (Swan og Baltic unntatt). Doghouse er ikke vanlig til "vanlig langtur", men skal du seile nordøst passasjen hadde jeg prioritert det. En viktig regel er at man aldri skal styre på havet. På budsjett er vindror å foretrekke. Når man har knekt koden er det stabilt og enkelt å bruke. For moderne båter er autopilot som fungerer uansett ett krav. Dyrt men nødvendig, strømproduksjon en utfordring på enkle båter, derfor anbefaler jeg vindror der. Anbefaler å dra en tur til Gran Canaria en uke eller to før ARCen starter. Da ser du hva som rører seg i havna. De på budsjett ligger oppankret. Jeg har surret rundt i langturseiler miljøet en del år, og jeg ser veldig få båter som du drømmer om. Stål er alternativet til glassfiber. Aluminium også, men de er vanligvis ikke på budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.