Jump to content

Billig båt for langtur

Arne2

Recommended Posts

Euklid skrev for 19 timer siden:

Jeg har mentalt tenkt meg at neste båt jeg kjøper for langtur er mellom 43-49 fot, men da blir jo kostnadene både til innkjøp og drift ganske annerledes

Jeg opplever veldig stor forskjell på havet mellom 30+ fot og  45+ fot. Store båter er tørre, skal veldig mye mer til før bølger slår over dekk. Regntøyet kommer bare frem når det regner. Bevegelsene er roligere. Livet er mye mer komfortablet på havet i større båt. I havn og norsk skjærgård er forskjellen mye mindre.

Selv tenker jeg 38-43 fot på min neste langturbåt. I praksis halvparten så stor som en 50 foter. Dermed halvparten av kostnadene og halvparten av mekkingen. Og stor nok til ikke bli liten på havet. Liten nok til at den er enkel å håndtere alene. Men med mange folk ombord hadde jeg gått for større båt. På havet er det uansett bedre med større båt, men noen kompromisser blir det.

pacuare skrev for 1 time siden:

Hvis sjødyktighet er viktig så er du etter min mening på villspor. En hvilken som helst plastbåt vil være tryggere enn noe i tre eller ferrosement. Du finner sikkert unntak, men de er få. Virker som du er mer opptatt av nostalgi. Jeg vil føle meg mye tryggere i en halvgammel Bavaria enn alt konstuert før 1980 (Swan og Baltic unntatt).

Uenig.

At Swan og Baltic er det eneste du hadde følt deg trygg i, i båter fra 1980 er tull. "Følt" er vel stikkordet her. Swan er vel nokså sjødyktig de, men må jeg minne deg på at det finnes hundrevis av båter fra samme periode som er mye mer sjødyktig. I tillleg har vi Swanen "Kolibri" som du sikkert kan lese deg opp på. Den måtte bli forlatt i Atlanterhavet. I samme stormen var det en OE32, den seiler fortsatt i dag i Sverige.

Baltic? Ok som CR/R, men ikke på samme nivå som Swan.

Hadde du virkelig følt deg tryggere i en serieprodusert (insert cheap plastic boat here), istedenfor f.eks Orginale Colin Archer, som har seilt langs kysten i hundre år uten problemer? Eller fiskekuttere som ligger på bankene i all slags vær?

Tre er ikke ideelt vedlikeholdsmessig, det kan jeg være enig i. Men mer utrygt en plast? ***

Hvis man går på https://goldengloberace.com kan man se de forskjellige båtene fra før 1980, som skipperne har brukt. De båtene har seilt i områder så vidt noen halvgamle bavaria'er har vågt seg i. 

Hvis vi ser på det designmessige aspektet her. Bavaria og lignende er nokså flat under, det gjør at de får høyere fart under en storm, og begynner å surfe. Slår også mer på grunn av bunnen. Det kan skape farlige situasjoner. De er også vanskelige å legge bi med. Dekksutstyret er ofte underdimensjonert. Åpen bak er både en fordel og en ulempe. Spaderor... Lykke til hvis det treffer en tømmerstokk. Interiør med mye luftrom, og lite håndtak. Ikke ideelt under dårlig vær. Svak kjølinnfestning. Seildrev.

Ellers støtter jeg resten av det du skriver i ditt innlegg @pacuare

Bemerk: Dette innlegget kommenterer SJØDYKTIGHET, det er ikke nødvendigvis sagt at båtene funker å loffe rundt i en stabil passatvind i solsteiken. Da funker en bavaria fint. Men den er IKKE mer sjødyktig.

PS: Beklager litt småsurt innlegg. Men dette engasjerer meg.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 51 minutter siden:

Hadde du virkelig følt deg tryggere i en serieprodusert (insert cheap plastic boat here), istedenfor f.eks Orginale Colin Archer, som har seilt langs kysten i hundre år uten problemer? Eller fiskekuttere som ligger på bankene i all slags vær?

Hadde definitivt følt meg tryggere på en jordomseiling i en serieprodusert billigbåt enn en Colin Archer. Har forsøkt å krysse nordsjøen i en seilskøyte i kuling motvind. Det skal jeg ikke prøve på igjen. Vi hadde rett og slett ikke fremdrift, utenfor le kyst kan det være kritisk.

Min erfaring fra Baltic og Swan er at de er ekstremt gode båter på havet. Har seilt både nye og gamle. OE 32 har jeg ikke seilt, så kan ikke si så mye om det. IOD er kanskje det nærmeste jeg har seilt, og egenskapene tiltaler meg ikke. Vi får bare være enig om å være uenig.

Takker for mange særdeles interessante kommentarer og innlegg.

Sitter på øya Samar og kikker ut over havet retning Hawaii akkurat nå, og tenker jo at det hadde vært greit å få med seg båten ned hit, i stedet for at den ligger i fortøyd i Norge. Det er jo sånn sett i utgangspunktet mest av alt et praktisk problem. Har også tenkt på muligheten av å kjøpe en ny båt her nede. Problem: I løpet av de siste 5 årene så har jeg vel ikke sett en eneste seilbåt her nede, på Samar, så det er ikke så mye å kjøpe, i alle fall lokalt. Skipstrafikk er det lite av og så er beliggenheten sånn omtrent midt i tyfonbeltet.

Det høres jo sånn bort i mot umulig ut å seile fra Norge og ned hit, men det går jo allikevel an å tenke tanken, og i alle fall undersøke hva som måtte behøves som et minimum.

Slik som det ser ut for meg så er det som kreves først og fremst kompetanse. Hvis man har en kjempestor kompetanse på trebåt, så kan dette sikkert fungere. Hvis man vet lite eller ingen ting om trebåt, slik at man ender opp med noe som går lekk og i oppløsning "et sted ute i der" så hadde nok plast vært et bedre valg.

Hvis man ikke kan hoppe på ski, og man befinner seg i overrennet i en 120 meter bakke, og man ser hoppkanten nærme seg, så er det sikkert ikke så veldig viktig hvilken type ski man har på beina. Kan man der i mot hoppe på ski, så kan man vel få det til med litt forskjellige fabrikkmerker og modeller. Ville tro at det fungerer noenlunde likt med langseiling, at kan man det så kan man få det til med forskjellige typer utstyr. 

Hadde Afrika vært som Sverige og Danmark, så hadde jo "turen rundt" kunne vært sikkert en utrolig fin tur med "hopp" fra gjestehavn til gjestehavn, men slik fungerer det jo kanskje ikke, så her det liksom noe annet å ta med i betraktning, med pirater og slikt. Det finnes det vel også litt av her nede. I forhold til denne problemstillingen så ville jeg tro at det beste valg er en båt som bærer minst mulig preg av penger.

Det var jo ellers interessant å høre at også "Gamle Ada" bør ha egenskaper til å komme seg "et stykke av gårde", om ikke akkurat ned hit, så i alle fall et lite stykke i vei. Da skal den nok fikses opp litt mer for en litt lengre tur. 

Ellers, etter å ha sett litt på filmene over så synes jeg "halvgammelt" med "motorbåtfasong" og finnkjøl ser ganske "riktig" ut. Når man kikker inne i en moderne Bavaria så ser det jo helt fantastisk ut. Når man der i mot kikker under, med flat bunn, seildrev og et ror som henger på en aksling, så ser det veil ikke like bra ut.

Synes i grunnen den gamle norske "Gambling" seilbåten ser ut som noe "gammelt og interessant" der mye er gjort "riktig":

http://seilingogpadling.blogspot.com/2015/11/ny-seilbat.html

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 29 minutter siden:

Sitter på øya Samar og kikker ut over havet retning Hawaii akkurat nå, og tenker jo at det hadde vært greit å få med seg båten ned hit, i stedet for at den ligger i fortøyd i Norge

Thailand er vel nærmeste fungerende bruktmarked. Å seile fra norge er jo bare kos, men tar ett år. Hadde nok valgt å kjøpe båt i Caribien hvis Samar var målet. Best marked og billig. Og 8 måneder med kvalitetstid.

Jeg kommer aldri til å seile på havet med annet enn finnekjøl, seilbåtdrev og frittstående ror. Er vel 98% av langturseilere som velger denne kombinasjon. Kanskje litt høyere andel som har ett lite skeg på roret. Hvis en mener verden ikke har beveget seg fremover siden 1975 så velg motsatt:-) Litt som å sammenligne å kjøre til middelhavet med en Golf fra 1976 eller 2010.

8 minutes ago, pacuare said:

Thailand er vel nærmeste fungerende bruktmarked. Å seile fra norge er jo bare kos, men tar ett år. Hadde nok valgt å kjøpe båt i Caribien hvis Samar var målet. Best marked og billig. Og 8 måneder med kvalitetstid.

Ja, det blir vel helst en eller annen kombiløsning sånn litt etter hver med en forholdsvis rimelig båt både her og der.  Tenkte faktisk ikke på Thailand som alternativ mulighet for kjøp, men det vil jeg sjekke. Og en tur til Thailand, eller to, med båt som påskudd, det er jo heller ikke å forakte.  

Redigert av Arne2 (see edit history)
7 hours ago, pacuare said:

Selv tenker jeg 38-43 fot på min neste langturbåt. I praksis halvparten så stor som en 50 foter. Dermed halvparten av kostnadene og halvparten av mekkingen. Og stor nok til ikke bli liten på havet. Liten nok til at den er enkel å håndtere alene. Men med mange folk ombord hadde jeg gått for større båt. På havet er det uansett bedre med større båt, men noen kompromisser blir det.

Tror rundt 40 fot er en sweet spot mellom pris og komfort. Stort nok til at en god kuling ikke gjør allverden av forskjell og en kan dra med det meste man trenger at båten tynges ned alt for mye – uten at kostnadene går helt ut av kontroll. Har sett en del eksempler på at kostnadene ble ganske annerledes rundt 50 fot, spesielt med litt eksotiske løsninger der det var vanskelig å få proff hjelp som hadde rett verktøy i stor nok dimensjon.

Arne2 skrev 28 minutter siden:

Ja, det blir vel helst en eller annen kombiløsning sånn litt etter hver med en forholdsvis rimelig båt både her og der.  Tenkte faktisk ikke på Thailand som alternativ mulighet for kjøp, men det vil jeg sjekke. Og en tur til Thailand, eller to, med båt som påskudd, det er jo heller ikke å forakte.  

Cheoy Lee er vel bygd i området (Taiwan) i likhet med Tayana og mange andre gode båter. 

Jeg er en slags gjest

pacuare skrev for 3 timer siden:

Hvis en mener verden ikke har beveget seg fremover siden 1975 så velg motsatt:-) Litt som å sammenligne å kjøre til middelhavet med en Golf fra 1976 eller 2010.

Nå kunne jeg ikke tenke meg å kjøre til Middelhavet med en Golf. Men om man skal trekke paralleller, så kjører jeg heller fra Son til syd i Italia med min BMW 330 XD fra 2005, enn hvilken som helst Golf du kan finne. For meg er alder ikke avgjørende, men kvalitet. Og de to henger ikke nødvendigvis sammen.

Det er en ting som ikke endrer seg i særlig grad, i hvert fall ikke til det bedre, og det er havet. Så forresten en YouTube av et svensk par med spaderor. Båten var gjennomgått i detalj før de reiste fra Lysekil. Etter et halvt år ramlet roret av med et plopp. Det er en del rorhavarier. Kan det virke som. Forøvrig er det tydeligvis en del havarier på mannskaper også. Noen vil kanskje kalle det manglende sjømannskap.

Har prøvd å google litt på årsaker til havarier. "Roret falt av" og "masten brakk" ser ut til å være "gjengangere". "Ankeret løsnet når vi sov og så våknet vi med et brak" er vel også en variant. Kjøl som løsner er vel ikke så vanlig, men det har vel forekommet?

Når det gjelder "master som brekker" så gjør de vel egentlig ikke det. Min mast ser i alle fall til å være "hengslet" i bunnen, dvs i innfestingen i kahytten, slik at den bare tar krefter "nedover". Når "masten brekker" så er det vel wire og røstjern og slike ting som gir etter?

Tror det må være slik det henger sammen, slik at "innfesting av ror" og "rigging", alt med wire, innfesting og "røstjern" må opp på "ny standard" før man reiser noe særlig langt, uansett hvilken båt det dreier seg om. 

Gjennomføringer generelt må vel være viktig. Hva med culess lager og propell, er dette kritisk?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...