Jump to content

Sabb 10hk - banker/slår MEGET hårdt, slidte dele?

emilsr

Recommended Posts

Hej! 

Købte i fjor en 20 fods trebåt med en 10hk sabb. Motoren er placeret på spanterne med en lille stålplate i mellem motorfest og spant.

synes dog motoren slår/banker meget hårdt i forhold til min far der har samme båt og motor. Hans motor er hovedrenoveret, min er ikke blevet kigget igennem i mange år.

er der nogle dele man kan tjekke / skifte der kan mindske denne ekstra hårde banken fra sabben? Læste mig til dyser kunne være tilstoppede, men motor starter.

nogle ideer om hvad problem kunne være?

Jeg ville nok ha sjekket dysen først og fremst. Om den lekker/drypper kan det lett gi slike utslag. Som en første sjekk kan du ta den ut, montere den opp ned, og sveive motoren rundt med fullet gasspådrag. Om den ikke ser ut til å forstøve fint, eller lekker litt, leverer du den til sjekk på et dieselveksted. Ny dysespiss og justering til en ensylindret motor er uansett ikke dyrt.

Om du vil være helt sikker kan du jo låne din fars dyse og teste med den først. Bare for å konstatere hvor feilen ligger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sabb G bør ikke stå på fundament av stål da den i utgangspunktet har en hard gange. Fabrikken anbefalte i sin tid motorfundament av langsgående furustokker. 

Dyse kan du sjekke ved å ta den ut og tørne motoren med sveiv eller starter om du har det. Den skal dusje ut diesel i en sky, ikke som en stråle. 

Hard gange kan også skyldes slitt rådelager (sjelden da det er kulelager), kryssbolt i stempel eller også defekte motvekter i forkant av motor. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
emilsr skrev 17 minutter siden:

Har det meget at sige at der er en lille stålplate (10mm) i mellem motor og spant i forhold til vibrasjon?

Det kan jeg ikke si noe sikkert om men det er vel egnet til å overføre lyd bedre enn om det var treverk mot treverk. 

Motoren skal bevege seg litt sideveis når den går på tomgang. Gjør den ikke det kan det tenkes at den er for stivt montert og at den dermed bråker mer..... 

Du får starte med å sjekke dyse, det er jo det enkleste. Om jeg husker riktig kan du skru den ut, snu den 180 grader og observere sprutmønstere

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...