Jump to content

Digital vakuum- måler for dieselfiltre


Kjetil Solheim

Recommended Posts

Fins det et instrument som viser vakuum digitalt, og som kan monteres ved førerplass? Tanken er å få et forvarsel på at diesel-filterne begynner å bli tett, slik at jeg kan skifte over før motoren stopper. Jeg vet det fins fine analoge manometre som passer rett på Racor filtre, men jeg ser ikke disse under fart. Derfor hadde det vært fint med en elektronisk løsning som kunne vise tilstanden til filtrene på førerplassen. Er det noen som har montert noe slikt? Eventuelt hvor i Kina dette kan skaffes? :-) 

Link to post
  • 2 år senere...

https://www.sandtorv-maskin.no/filter-og-filterutstyr/racor-filter/vacuumeter-til-500900-og-1000-serien
 

løfter denne igjen. Har lyst på måler ved førerplass selv. Er det ikke bare å montere et T stykke etter forfilter (før fødepumpe) og slange til førerpos, og plassere måleren der? Vil tro hvis man fyller slangen delvis med diesel så blir det ikke noe problem med luft? Og et slikt instrument feks? Evt de som passer racor filtre. 
 

helst noe billigere, hvis noen vet 

Link to post

Har montert et slikt vacuumeter selv, og det har en rød nål som blir stående slik at du kan se hva som har vært det høyeste nivået under drift. Fungerer helt fint og selv ser jeg ikke poenget med å ha det ved førerposisjonen. 

683C73EC-1994-4ECD-8F72-D42D3E2FF315.jpeg.6200b3715eeaaa80e4d7d7a050d3d383.jpeg

Link to post
stian_188 skrev for 2 timer siden:

Har montert et slikt vacuumeter selv, og det har en rød nål som blir stående slik at du kan se hva som har vært det høyeste nivået under drift. Fungerer helt fint og selv ser jeg ikke poenget med å ha det ved førerposisjonen. 

683C73EC-1994-4ECD-8F72-D42D3E2FF315.jpeg.6200b3715eeaaa80e4d7d7a050d3d383.jpeg

Hvis det låser seg på maks nivå, så er det jo greit. Hvis ikke Tenkte jeg det hadde vært greit å sett det under belastning, for jeg gidder ikke gå ut på dekk og under motorromsluken å se på filteret i marsjfart. Da skal man jo helst se fremover. 
 

hvor kjøpte du ditt?

Link to post
Timmeeh skrev On 5.3.2022 at 10.04:

Vil tro hvis man fyller slangen delvis med diesel så blir det ikke noe problem med luft?

 

Det er forøvrig ingen som helst praktisk grunn til å fylle en eneste millimeter av slangen med diesel. Sensoren i andre enden trenger ikke smøring og undertrykket forplanter seg problemfritt i en "tom" slange. Motoren stanser heller ikke på grunn av dette.

Link to post
X10an skrev 53 minutter siden:

 

Det er forøvrig ingen som helst praktisk grunn til å fylle en eneste millimeter av slangen med diesel. Sensoren i andre enden trenger ikke smøring og undertrykket forplanter seg problemfritt i en "tom" slange. Motoren stanser heller ikke på grunn av dette.

Når det oppstår vakuum vil jo noe av lufta kunne dras inn i filter da. Om det i praksis vil få betydning er en annen sak.

Link to post

Hadde hatt bedre nattesøvn av en giver på filter med kabel opp til instrument ved styreposisjon.

Ørliten lekkasje på slange med overganger forårsaket av vibrasjon eller elde på slange skjult av innredning og det kan i verste tilfelle være game over..

Link to post
Gudrun skrev 18 minutter siden:

Hadde hatt bedre nattesøvn av en giver på filter med kabel opp til instrument ved styreposisjon.

Ørliten lekkasje på slange med overganger forårsaket av vibrasjon eller elde på slange skjult av innredning og det kan i verste tilfelle være game over..

I verste tilfelle ja, men det er jo like stor sjanse for at man får lekkasje på dieselrør/slanger. Men finnes det givere da? Hadde jo selv foretrukket det. Hvis ikke er det jo bare å montere en kran før slangen, så eliminerer man den på et øyeblikk.

Link to post

Lekkasjen her blir i all hovedsak "luft inn" og ikke "diesel ut". Ikke på langt nær like lett å oppdage ved visuell kontroll, men en minimal lekkasje er heller ikke særlig problematisk for motoren.

 

Timmeeh skrev 1 time siden:

Men finnes det givere da?

Elektroniske givere finnes i hopetall, men det er ikke like lett å finne et tilpasset instrument som ser akseptabelt ut i dashbordet. 

Link to post

Hos meg er nivået i tank over filter på motor når den er full så da er det enkelt å se/lukte lekkasje. 

Det har jeg hatt på de alle fleste båtene jeg har hatt.

 

Men om instrumentet viser filteret er i ferd med å gå tett i dårlig vær må man likevel ned i motorrommet og bytte.Verktøy og pakninger i sjøgang. 

Hva da med en slik som kan skjaltes over under bruk? Når turtallet daler er det kjapt ned...

 

https://www.maritim.no/filterholder-m-vender-inkl-filter-

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...