Kjetil Solheim Startet 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2019 Fins det et instrument som viser vakuum digitalt, og som kan monteres ved førerplass? Tanken er å få et forvarsel på at diesel-filterne begynner å bli tett, slik at jeg kan skifte over før motoren stopper. Jeg vet det fins fine analoge manometre som passer rett på Racor filtre, men jeg ser ikke disse under fart. Derfor hadde det vært fint med en elektronisk løsning som kunne vise tilstanden til filtrene på førerplassen. Er det noen som har montert noe slikt? Eventuelt hvor i Kina dette kan skaffes? :-) Link to post
eysteind Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Dette ønsker jeg også! Digital differansetrykkmåler over filteret. Mitt dieselfilter står rett etter tanken, før dieselpumpen. Vil en vanlig differansetrykkgiver fungere på sugesiden av pumpen? Link to post
Kjetil Solheim Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Jeg har tenkt på noe slikt som dette: https://www.aliexpress.com/item/32722742270.html?spm=a2g0o.detail.1000023.1.6edc69d721hzjp Tenkte da å montere sensor inn på et "T"- stykke mellom grovfilter og finfilter, men er usikker på om sensor vil bli skadet av diesel. Nå er det ikke mange kroner det er snakk om, men jeg tror jeg må undersøke noen flere muligheter. Link to post
Timmeeh Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 https://www.sandtorv-maskin.no/filter-og-filterutstyr/racor-filter/vacuumeter-til-500900-og-1000-serien løfter denne igjen. Har lyst på måler ved førerplass selv. Er det ikke bare å montere et T stykke etter forfilter (før fødepumpe) og slange til førerpos, og plassere måleren der? Vil tro hvis man fyller slangen delvis med diesel så blir det ikke noe problem med luft? Og et slikt instrument feks? Evt de som passer racor filtre. helst noe billigere, hvis noen vet Link to post
stian_188 Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Har montert et slikt vacuumeter selv, og det har en rød nål som blir stående slik at du kan se hva som har vært det høyeste nivået under drift. Fungerer helt fint og selv ser jeg ikke poenget med å ha det ved førerposisjonen. Link to post
Timmeeh Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 stian_188 skrev for 2 timer siden: Har montert et slikt vacuumeter selv, og det har en rød nål som blir stående slik at du kan se hva som har vært det høyeste nivået under drift. Fungerer helt fint og selv ser jeg ikke poenget med å ha det ved førerposisjonen. Hvis det låser seg på maks nivå, så er det jo greit. Hvis ikke Tenkte jeg det hadde vært greit å sett det under belastning, for jeg gidder ikke gå ut på dekk og under motorromsluken å se på filteret i marsjfart. Da skal man jo helst se fremover. hvor kjøpte du ditt? Link to post
stian_188 Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Rød nål blir stående på max nivå ja. Kjøpte på Ebay, mener det var billigst å kjøpe RK 19671 som kommer med T-håndak for bruk til FG500 filtrene. Ikke spesielt billig men vel verdt det syns jeg. Link to post
Fantino Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 For fjernavlesning burde vacuumutgaven av dette brukes (Ref ‘Digital’ i overskriften). En dieselbestabdig slange med en skvett diesel i bunnen og sensor på toppen burde gjøre susen. NOK 89.51 8% Off | Cnspeed 2" 52mm Car Digital Turbo Boost Gauge Tachometer Rpm Gauge Water Oil Temperature Oil Pressure Meter With Sensor For 12v https://a.aliexpress.com/_mLBzocU Link to post
Cerberus Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Kor mykje vacuum forventes det egentlig. Kor blir grenseverdien satt? Link to post
Timmeeh Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Cerberus skrev for 2 timer siden: Kor mykje vacuum forventes det egentlig. Kor blir grenseverdien satt? https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-utgave-nr-3-2/vakuummaler-sjekker-dieselfilteret/680860 har du en som går til 0.6, evt rundt 1 bar så holder det i de fleste tilfeller. Link to post
Cerberus Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Ja sku tatt seg ut om ikkje -1 var nok ? Javel ja men den artikkelen der ga jo gode svar. Link to post
X10an Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Timmeeh skrev On 5.3.2022 at 10.04: Vil tro hvis man fyller slangen delvis med diesel så blir det ikke noe problem med luft? Det er forøvrig ingen som helst praktisk grunn til å fylle en eneste millimeter av slangen med diesel. Sensoren i andre enden trenger ikke smøring og undertrykket forplanter seg problemfritt i en "tom" slange. Motoren stanser heller ikke på grunn av dette. Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 X10an skrev 53 minutter siden: Det er forøvrig ingen som helst praktisk grunn til å fylle en eneste millimeter av slangen med diesel. Sensoren i andre enden trenger ikke smøring og undertrykket forplanter seg problemfritt i en "tom" slange. Motoren stanser heller ikke på grunn av dette. Når det oppstår vakuum vil jo noe av lufta kunne dras inn i filter da. Om det i praksis vil få betydning er en annen sak. Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Hadde hatt bedre nattesøvn av en giver på filter med kabel opp til instrument ved styreposisjon. Ørliten lekkasje på slange med overganger forårsaket av vibrasjon eller elde på slange skjult av innredning og det kan i verste tilfelle være game over.. Link to post
X10an Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 (redigert) @Fantino Det var nettopp derfor jeg spesifiserte "praktisk grunn". Jeg kan derimot ikke utelukke at det kan virke inn på skipperen psyke. Det blir heller ingen "game over" av en ørliten lekkasje. Redigert 9.Mars.2022 av X10an (see edit history) Link to post
Timmeeh Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Gudrun skrev 18 minutter siden: Hadde hatt bedre nattesøvn av en giver på filter med kabel opp til instrument ved styreposisjon. Ørliten lekkasje på slange med overganger forårsaket av vibrasjon eller elde på slange skjult av innredning og det kan i verste tilfelle være game over.. I verste tilfelle ja, men det er jo like stor sjanse for at man får lekkasje på dieselrør/slanger. Men finnes det givere da? Hadde jo selv foretrukket det. Hvis ikke er det jo bare å montere en kran før slangen, så eliminerer man den på et øyeblikk. Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 En lekkasje mellom tank og motor er lett å identifisere. Ihvertfall på de båtene jeg har hatt. De fleste har alt mulig av duppeditter i lommen i dag kan et kamera til denne være noe? Link to post
X10an Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Lekkasjen her blir i all hovedsak "luft inn" og ikke "diesel ut". Ikke på langt nær like lett å oppdage ved visuell kontroll, men en minimal lekkasje er heller ikke særlig problematisk for motoren. Timmeeh skrev 1 time siden: Men finnes det givere da? Elektroniske givere finnes i hopetall, men det er ikke like lett å finne et tilpasset instrument som ser akseptabelt ut i dashbordet. Link to post
Gudrun Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 (redigert) Hos meg er nivået i tank over filter på motor når den er full så da er det enkelt å se/lukte lekkasje. Det har jeg hatt på de alle fleste båtene jeg har hatt. Men om instrumentet viser filteret er i ferd med å gå tett i dårlig vær må man likevel ned i motorrommet og bytte.Verktøy og pakninger i sjøgang. Hva da med en slik som kan skjaltes over under bruk? Når turtallet daler er det kjapt ned... https://www.maritim.no/filterholder-m-vender-inkl-filter- Redigert 9.Mars.2022 av Gudrun (see edit history) Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Den var fin @Gudrun, de begynner å komme ned på et fornuftig prisnivå. De jeg har sett, ligger og kruser rundt 15- til 20000. Virkelig et system som kan anbefales dette fra Maritim. Ellers kan man gjøre som Hulda. Helt idiotsikkert. Men det krever mer installasjon. Link to post
VirtualMe Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 For den uten budsjettbekymringer; https://www.racorstore.com/aos-nema-2000-vacuum-sensor-with-t-handle-1.html Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn