Jump to content

Ingen lading med Sterling ProSplit

thomassv

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt "ny" båt og har litt problemer med lading, dvs at det kommer ikke noe strøm til batteriene. Dynamoen er koblet fra startmotoren og direkte til en Sterling ProSplit og på denne ser det ut som begge batteribankene er "online". Men, som sagt kommer det ikke noe strøm til batteriene i følge min Victron batterimåler. Jeg har også sjekket direkte på batteriet via blåtann at det ikke lader. Motoren er en Volvo TMD22 og jeg har 2 dynamoer på 65A. Jeg har tatt et bilde av dynamoen og startmotoren og lurer på om noen kan si meg hva de ulike ledningene er? Jeg ser at den gamle pluss ledningen mellom dynamo og starter er koblet fra og erstattet med en tykkere ledning til ProSplit'en, men hva gjør de andre legningene og hvorfor er det en tynn rød, 2 svarte og en brun ledning som fremdeles går til startmotoren? Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan feilsøke dette? 

IMG_0124.jpg

IMG_0660.jpg

Bildene viser en "haug" med kabler på dynamo/starter og en "haug" med kabler inn på Prosplit'n. Det sier ikke oss i andre enden av internett noe særlig mye. Hva med å gå over kablingen og lage en enkel tegning over hva som går til hva?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er nok det han vil vite.

W går til turtallmåleren.
D+ er kontakt til ladelampe
B+ er kontakt til batteri-pluss, vanligvis startmotor,
men i dette tilfellet skal det være tilkoblet ProSplit til en av begge "Alt"
B- skal til felles minus, som forbinder batteriene  på minus.

----------------------------------------------------------------------------------------------
ProSplit kan være tilkoblet som det pleier, kablene der virker optisk så.

Siden den registrerer startbatteriene som online er det sannsynlig at den også har minus.
Enheten aktiveres ved å sende >4V (8V) til FeedPos-kontaktene, på hver sin side.
Lyser den også uten spenning (husk at det bare er lite som må til) da ville det være
noe galt med enten enheten eller minus.
NB: Online burde ikke lyse uten at enheten i det miste viser "aktiv" men "standby"
eller feilmelding (høy / lav spenning mm.)

Når du sier at du ikke får "noe" lading er det et spørsmål om definisjonen.
"Null og niks" betyr egentlig at det finnes et problem med enten dynamoene eller felles minus.

Grunn for at jeg hevder det er at PSR har tvangskobling mellom starbatteri og dynamo/er
sålenge ikke styringen er aktiv OG befinner annet (overspenning fra dynamoene) og åpner denne også.

Men t.o.m. når denne ville åpnes finnes det en kanal i enheten
som frakter opp til 18A "forbi" hovedreléet til startkretsen for å kunne forsyne vifte, elektronikk, pumper mm.

Så, ser du ikke noe økt spenning i hvert fall på startbatteriene
da er det noe annet som er galt enn PSR.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg ville nå først sjekke om dynamoene produserer noe på startbatteriene.
Når det er tilfellet, mens det ikke skjer mer, da kan det hende at PSR henger.
Det har skjedd før, men kan enkelt fikses ved å frakoble -alle- (!!!) kabel fra enheten,
slik at den kan tømme seg komplett ila en halv time / tre kvarter.
Ved ny start etter hvert henter seg enheten hele originalprogrammet fra egen minne og starter "frisk".

NB: Jeg skrev "alle" fordi jeg mener "alle". :smiley:

Lykke til.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...