fjordling1967 Startet 26.Juni.2019 Del på Facebook Startet 26.Juni.2019 Hei, Jeg har prøvd å lese meg opp og forstå hva som kan være galt med oppsettet mitt. Jeg har som sagt en Yamaha F100 som jeg har satt opp med start og forbruksbatteri. To like batterier på 75aH. Det som skjer er at startbatteriet hele tiden funker supert og har tipp topp med strøm og får den ladingen det skal ha. Forbruksbatteriet lader ikke og må lades med egen lader for at det skal overleve. Det er satt opp med et Biltema skillerele art 25-230 på pluss-siden. Slik jeg har forstått det så slår skillereleet av lading til forbruk når det er under 12.8V, og kicker inn ved 13.3V. Men hos meg virker det ikke som det får strøm i det hele tatt. Noen som kan mer om dette og som har en forklaring på dette? er det for store batterier? eller kanskje noe er koblet feil? noen galt med med skillereelet? er det vanlig? Håper noen smarte hoder her inne kan hjelpe meg! Hilsen Lars Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Har dette fungert tidligere? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fjordling1967 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 nei har aldri fungert som det skal Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Har du koblet de to batteriene sammen på minussiden? Det må til for at dette skal virke. Lyser det i skillereleet? En del eldre motorer har ikke vanlig dynamo. Disse lader med lav spenning på lavt turtall. Prøv og ruse den litt opp og se om releet da kobler inn. Er den tynne sorte ledningen på releet koblet til batteri minus? Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Tipper det er det som er feil. Fulgte minus fra forbruksbatteri, og det går til minus-skinne hvor alle duppedittene kobles mot. Så slik jeg ser så er det ikke noe kobling mellom minus fra startbatteriet til forbruksbatteriet. Startbatteriet-minus går naturlig nok ut fra motor. Tror jeg skal prøve å tegne opp dette. Sikkert ikke bare jeg som har slitt med et sånt oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 fjordling1967 skrev 48 minutter siden: Sikkert ikke bare jeg som har slitt med et sånt oppsett? Nei, fort gjort og glemme det Det er bare og strekke en ledning mellom batterienes minuspoler. Bare pass på at den er tykk nok for det kan gå mye strøm i den hvis forbruksbatteriet er tomt når motor startes og releet kobler inn. For ordens skyld: Denne minusledningen du setter på kan stå permanent. Startbatteri tømmes ikke når releet kobler + polene fra hverandre når motor er stoppet. Til sammenligning så kan du ikke gi starthjelp til en annen bil med bare en startkabel, du må ha begge som du sikkert vet. Det går altså heller ikke og lade med med bare + tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 (redigert) Kan bekrefte at det var minus kabelen som manglet. Så nå er det fullt trøkk i begge batteriene. Yamaha lader fint begge batteriene selv på lavt turtall. Har lite påkoblet, kun en liten raymarine plotter som trekker strøm fra forbruk. Tusen takk for hjelp. Kjekt med forum med folk som kan ting!! Redigert 12.Juli.2019 av fjordling1967 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.