Jump to content

Overhaling Mercruiser 220 HK

imow

Recommended Posts

Overhaling etter 1700 timer høres da veldig overkill ut. Den bør da klare tre ganger det før den er klar for å plukkes ned. Minst. Men det fordrer jo at den blir tatt vare på ellers da.

Hvis den klarer 24 knop med denne passer den vel ganske greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index.

Dersom motoren ikke har vært varmkjørt, kjørt på elendig olje eller langt over oljeskiftintervaller så går den lenge til.

Dersom du med overhaling mener å lakke motoren slik som enkelte selgere kan syntes å gjøre, blir det en annen sak.... men om du mener sylinderslitasje og remme/veivlagerslitasje, nei da er det neppe noen sak på mange timer enda.

Få en godt dieselkyndig til å overvære et par kaldstarter med motoren før du bestemmer deg og få han til å suge opp litt fra bunnen av bunnpanna når motoren har stått et døgn....  det sier det meste.

Forhør gjerne selger om oljebytter. Om han ikke vet hvor mange liter det går på feks, eller hvor mye han fikk ut, er ikke det et godt tegn på at han er på nett....

Redigert av dieselfan (see edit history)

takker for svar og gode råd, suge opp fra bunnen fra bunnpanna mener du at det er tykk dårlig olje gjørme som legger seg der,

Det er langt å reise for og se på båten så jeg må gjøre meg opp en mening selv.

Har også et annet alternativ med en 300 hk mercruicer. Trolig vannintrenging på belg . Selger sier det var sjøvann til midt på motoren .denne har gått bare 700 timer, men er det sjøvann i motorrommet så er det vel en del elektronik som tar skade? 

imow skrev 8 minutter siden:

suge opp fra bunnen fra bunnpanna mener du at det er tykk dårlig olje gjørme som legger seg der,

Ja, jeg har selv en 3.6 liter 6syl diesel som jeg kjøpte brukt med komplett servicehefte fra den største forhandleren her i distriktet.... 

Jeg gjorde det motsatte av det mange av de store her på Forumet mener; jeg tukkla med noe som fungerte bra....

I bunnen av bunnpanna lå det 1.5cm med noe som lignet oljeleire. Lenge leve merkeforhandlere med dårlig tid.... men gaffel og stempel har de :crazy:

imow - det spørs hvem du er :smiley: du kan kjøre i mange år med det slammet, men om du liker at motoren din har det bra vil jeg mene at motoren har det bedre uten enn med... 

Jo mer urolig farvann du ferdes i jo lurere er det nok å ta en sjau hvert tiende år og bruke 30min ekstra på oljeskifta....

Men som sagt: det er dritbra med kølsvart olje for det er så lett å se nivået på peilepinnen  :diving:

jeg liker at alt er i orden, skifter olje på mine motorer hvert år. kjører bestandig varm motoren før jeg går i plan eller øker til høyt turtall. Men hvordan får jeg i såfall opp slammet ? Må jeg ned med bunnpanna eller finnes det noen slags rens . Denne skal muligens kjøres fra Haugesund og opp til trøndelag vist det blir handel

.. for egen del får jeg en slags rus av å vaske ei bunnpanne rein innvendig.. 

Det som vel er viktigst er at det blir godt nok. For meg så koster 10 liter Biltema 15w-40 400kr. Det er en billig skylling... 20 timer og ut med det. Jo raskere, etter du har vridd om nøkkel, du kan starte suginga, jo bedre... Det jeg suger ut lar jeg stå 2mnd så bruker jeg de øverste 8 literane på minigraver og dumper... 

Sjekk nøye hva slags motorolje din motorolje skal ha. Husk at det er en gammel støtstangmotor med gener i fra 50 tallet. Moderne olje skal som oftest ikke brukes da de renser for mye samt at det meste av godsakene som zink etc er fjernet(regnet som miljøbomber) som gir lager, kam og løfter den smøreflaten disse eldre motorene MÅ ha for å overleve. Mineralske oljer med lav API-rating er ofte anbefalt. Hva din motor skal ha må du sjekke med forhandler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...