imow Startet 26.Juni.2019 Del på Facebook Startet 26.Juni.2019 Vurderer og kjøpe en Bayliner 2858 med mercruicer cummins 220 hk motor er gått 1700 timer så da er vel motoren Kanskje moden for overhaling snart ? Og er 220 hk litt lite i en båt på 4500 kg maks 24 knop Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Overhaling etter 1700 timer høres da veldig overkill ut. Den bør da klare tre ganger det før den er klar for å plukkes ned. Minst. Men det fordrer jo at den blir tatt vare på ellers da. Hvis den klarer 24 knop med denne passer den vel ganske greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 (redigert) Enig med index. Dersom motoren ikke har vært varmkjørt, kjørt på elendig olje eller langt over oljeskiftintervaller så går den lenge til. Dersom du med overhaling mener å lakke motoren slik som enkelte selgere kan syntes å gjøre, blir det en annen sak.... men om du mener sylinderslitasje og remme/veivlagerslitasje, nei da er det neppe noen sak på mange timer enda. Få en godt dieselkyndig til å overvære et par kaldstarter med motoren før du bestemmer deg og få han til å suge opp litt fra bunnen av bunnpanna når motoren har stått et døgn.... det sier det meste. Forhør gjerne selger om oljebytter. Om han ikke vet hvor mange liter det går på feks, eller hvor mye han fikk ut, er ikke det et godt tegn på at han er på nett.... Redigert 26.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 takker for svar og gode råd, suge opp fra bunnen fra bunnpanna mener du at det er tykk dårlig olje gjørme som legger seg der, Det er langt å reise for og se på båten så jeg må gjøre meg opp en mening selv. Har også et annet alternativ med en 300 hk mercruicer. Trolig vannintrenging på belg . Selger sier det var sjøvann til midt på motoren .denne har gått bare 700 timer, men er det sjøvann i motorrommet så er det vel en del elektronik som tar skade? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 imow skrev 8 minutter siden: suge opp fra bunnen fra bunnpanna mener du at det er tykk dårlig olje gjørme som legger seg der, Ja, jeg har selv en 3.6 liter 6syl diesel som jeg kjøpte brukt med komplett servicehefte fra den største forhandleren her i distriktet.... Jeg gjorde det motsatte av det mange av de store her på Forumet mener; jeg tukkla med noe som fungerte bra.... I bunnen av bunnpanna lå det 1.5cm med noe som lignet oljeleire. Lenge leve merkeforhandlere med dårlig tid.... men gaffel og stempel har de Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Skjønner må ta med meg en liten håndpumpe og stikke ned gjennom peilepinnen og se hva jeg får opp. Men i tilfelle gjørme må jeg ut med motoren for og få rensa opp Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 imow - det spørs hvem du er du kan kjøre i mange år med det slammet, men om du liker at motoren din har det bra vil jeg mene at motoren har det bedre uten enn med... Jo mer urolig farvann du ferdes i jo lurere er det nok å ta en sjau hvert tiende år og bruke 30min ekstra på oljeskifta.... Men som sagt: det er dritbra med kølsvart olje for det er så lett å se nivået på peilepinnen Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 jeg liker at alt er i orden, skifter olje på mine motorer hvert år. kjører bestandig varm motoren før jeg går i plan eller øker til høyt turtall. Men hvordan får jeg i såfall opp slammet ? Må jeg ned med bunnpanna eller finnes det noen slags rens . Denne skal muligens kjøres fra Haugesund og opp til trøndelag vist det blir handel Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 .. for egen del får jeg en slags rus av å vaske ei bunnpanne rein innvendig.. Det som vel er viktigst er at det blir godt nok. For meg så koster 10 liter Biltema 15w-40 400kr. Det er en billig skylling... 20 timer og ut med det. Jo raskere, etter du har vridd om nøkkel, du kan starte suginga, jo bedre... Det jeg suger ut lar jeg stå 2mnd så bruker jeg de øverste 8 literane på minigraver og dumper... Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 takker for info, Greit å ta den rensinga når man kjøper brukt Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Sjekk nøye hva slags motorolje din motorolje skal ha. Husk at det er en gammel støtstangmotor med gener i fra 50 tallet. Moderne olje skal som oftest ikke brukes da de renser for mye samt at det meste av godsakene som zink etc er fjernet(regnet som miljøbomber) som gir lager, kam og løfter den smøreflaten disse eldre motorene MÅ ha for å overleve. Mineralske oljer med lav API-rating er ofte anbefalt. Hva din motor skal ha må du sjekke med forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 (redigert) Viser seg at motoren er tungstartet ryker og bruker en del olje opptil 0,75 liter på 10 timer ,svetter fra bunnpannepakningen så tror jeg styrer unna, fin båt men lukter overhaling her. Redigert 28.Juni.2019 av imow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.