svult Startet 26.Juni.2019 Del på Facebook Startet 26.Juni.2019 Min 2004 Suzuki DF115 har gått som ei klokke i alle år, men når jeg nå skal selge den (typisk!) pga. svært lite bruk de senere årene, så stopper den plutselig når den settes i revers. Trenger da flere forsøk på å starte den igjen, og må gasse med turtallsjusteringa for at den ikke skal dø. Fusker en del da. Det rare er at dette skjer kun når motoren er god og varm. Reversen funker fint når den er nystartet. Alt er som det skal være med motoren, men det er en tre års tid siden sist service, riktignok. Noen som har vært borti dette og aner hva det kan være? Og om det er en stor greie å reparere? Vil bli kvitt den, så selger heller med en fair prisavslag. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Hei og velkommen til Forumet. Ser dette er din første post. Takk for at du har tatt deg tid til å lese reglene for overskrift, skulle ønske mange ville lære av deg Dersom bensinen er fra forrige gang du brukte motoren kan det være forklaringen. Dersom motoren din har forgassere ville jeg drenert disse (tapp ut av bunnskruen i flotørkammer) Selv om du ikke har brukt båt/motor mye så kan det fortsatt danne seg like mye kondens, det kan være årsaken. Vurder å bytte bensinfilter, sjekk vannutskiller om du har det. Vil råde deg til å ikke røre blandingsskruer, før alt annet er sjekket ut. Håper dette kan være til noe hjelp for deg Er det noen som kjenner DF115 serien i detalj som kan overta, er dere ikke enige i at de nye som følger reglene bør få prioritet og ekstra god hjelp ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 (redigert) Jeg kan lite og ingenting om motorer, men jeg har lest at IAC-ventilen har vært en gjenganger på eldre Suzuki-motorer. Godt mulig det er den som lager problem. Hvis det er det, så er det en mindre reperasjon som neppe koster allverden. Dog er dette utenfor mitt kunnskapsområde. Redigert 26.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 27.Juni.2019 Del på Facebook Svart 27.Juni.2019 Har en Suzuki DF100 2011 modell.Båten ligger ute hele året og ble minimalt brukt siste år. Ville ikke starte i våres, løsningen ble da ut med tanken og tøm/drener/rengjør gammel bensin for mye vann. Vet ikke om det har kommet inn via påfylling eller lufting, men var ca 1L på 30 L bensin.Benyttet en mr.Funnel trakt med god effekt. Byttet ekstern filter samt forfilter på motor. Startet med en gang og gikk helt fint. Disse motorene skal normalt være lettstartet da det er efi. Skal være mulig å drenere fuelrail via en skrue, ligger innenfor manifoil. Der finner du vel også høytrykksfilteret, mener dette er anbefalt etter ca 1000t om jeg ikke husker feil. Så ville derfor begynt med å sjekke om du har ren bensin.Dersom det er feil på IAC, vil du vanligvis få opp feilkode/blinker på check engine lampa , vil da blinke 3-1. Har service manual om du trenger.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Juni.2019 Del på Facebook Svart 27.Juni.2019 Om du finner vann i bensinen ville jeg skiftet bensinfilteret i motoren umiddelbart da det er stål og ruster innvendig. Der er både en manuell bypass og IAC ventil som slipper luft forbi gasspjeldet på tomgang og det kan godt være der er noe skitt e.l. som begrenser lufttilgangen der. IAC ventilen hører du at tikker ganske kraftig på tomgang og det gir seg når du gir litt gass. Du kan ikke høre hvor mye den arbeider men når du har pc tilkoblet kan du lese av IAC duty cycle og jeg mener å huske den skal justeres på den manuelle skruen til 30% (30% på, 70% av). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.