Jump to content

2004 Suzuki DF115 stopper når settes i revers - når motoren er varm

svult

Recommended Posts

Min 2004 Suzuki DF115 har gått som ei klokke i alle år, men når jeg nå skal selge den (typisk!) pga. svært lite bruk de senere årene, så stopper den plutselig når den settes i revers. Trenger da flere forsøk på å starte den igjen, og må gasse med turtallsjusteringa for at den ikke skal dø. Fusker en del da. Det rare er at dette skjer kun når motoren er god og varm. Reversen funker fint når den er nystartet. Alt er som det skal være med motoren, men det er en tre års tid siden sist service, riktignok. Noen som har vært borti dette og aner hva det kan være? Og om det er en stor greie å reparere? Vil bli kvitt den, så selger heller med en fair prisavslag. Takk for innspill!

Hei og velkommen til Forumet. :flag:

Ser dette er din første post.

Takk for at du har tatt deg tid til å lese reglene for overskrift, skulle ønske mange ville lære av deg :thumbsup:

Dersom bensinen er fra forrige gang du brukte motoren kan det være forklaringen.

Dersom motoren din har forgassere ville jeg drenert disse (tapp ut av bunnskruen i flotørkammer)

Selv om du ikke har brukt båt/motor mye så kan det fortsatt danne seg like mye kondens, det kan være årsaken.

Vurder å bytte bensinfilter, sjekk vannutskiller om du har det.

Vil råde deg til å ikke røre blandingsskruer, før alt annet er sjekket ut.

Håper dette kan være til noe hjelp for deg :smiley:

Er det noen som kjenner DF115 serien i detalj som kan overta, er dere ikke enige i at de nye som følger reglene bør få prioritet og ekstra god hjelp ?

Har en Suzuki DF100 2011 modell.Båten ligger ute hele året og ble minimalt brukt siste år. Ville ikke starte i våres, løsningen ble da ut med tanken og tøm/drener/rengjør  gammel bensin for mye vann. Vet ikke om det har kommet inn via påfylling eller lufting, men var ca 1L på 30 L bensin.Benyttet en mr.Funnel trakt med god effekt. Byttet ekstern filter samt forfilter på motor. Startet med en gang og gikk helt fint. Disse motorene skal normalt være lettstartet da det er efi. Skal være mulig å drenere fuelrail  via en skrue, ligger innenfor manifoil. Der finner du vel også høytrykksfilteret, mener dette er anbefalt etter ca 1000t om jeg ikke husker feil. Så ville derfor begynt med å sjekke om du har ren bensin.Dersom det er feil på IAC, vil du vanligvis få opp feilkode/blinker på check engine lampa , vil da blinke 3-1. Har service manual om du trenger..

Om du finner vann i bensinen ville jeg skiftet bensinfilteret i motoren umiddelbart da det er stål og ruster innvendig.

Der er både en manuell bypass og IAC ventil som slipper luft forbi gasspjeldet på tomgang og det kan godt være der er noe skitt e.l. som begrenser lufttilgangen der. IAC ventilen hører du at tikker ganske kraftig på tomgang og det gir seg når du gir litt gass. Du kan ikke høre hvor mye den arbeider men når du har pc tilkoblet kan du lese av IAC duty cycle og jeg mener å huske den skal justeres på den manuelle skruen til 30% (30% på, 70% av).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...