Jump to content

BMW D6 36 TA Ryker hvitt, kan det være stempelringer? Tips, om Bytte motor til hva?


Arild Olaisen

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe en halco 29 som vistnokk ryker en del hvitt. Vurdere alikevel å ta båten 250 sjømil og håper motoren holder. Vurderer å trekke over topplokk bolter før avreise men har ikke moment og rekkefølge på denne BMW D6 36 TA 180hk. Noen som kan tipse om hvor jeg finner den informasjonen? 

Gjerne andre tips som gir større sjanse for å komme helt frem uten sleper. 

Båten har et bravo 2 drev og jeg lurer da på hvilke motorer som passer direkte på dette drevet i tilfelle motoren ryker. 

Det var en mekaniker som hadde vært innom å kikka på motoren og mente det var stempelringer som var røket. 

Jeg har ikke tro på det, heller en røket topp pakning eller bare kondens i eksosen. 

Alle tips motas med takk. 

Link to post
SoBo skrev for 18 timer siden:

Når toppakningen ryker vil man ofte få bobling i kjølevannet. Ikke uvanlig at motorer ryker hvitt ved godt på drag. Det dampet når sjøvannet til slutt kommer ut i eksosen. Blir motoren varm (for varm) ?  

 

POL skrev for 17 timer siden:

Gå inn på dokumentarkivet her på Båtplassen, så finner du mye informasjon om denne motoren.

 

Link to post

Motoren har fin temperatur og det ble ligget å bakke i båthavna etter turen uten noen hendelser og jevnt fint turtall kun litt trykk under påfyllingstoppa til olje. Det kan jo være tett utluftning. 

Ny motorolje ble svart med en gang, men det kan jo tyde på at motoren trenger en innvendig vask. Gjerne forslag til innvendig vask tilsetning og i ny eller gammel olje? Tengte selv å skifte olje og tilsette qmi innvendig vask for så å bytte olje igjen med qmi motortilsetning. Tar imottips på dette da jeg er novice på båt og båtmotor. 

Link to post

Stiller meg bak forslaget til eksosbendet. Min VP fikk veldig mye damp i eksosen når den ble belastet til tross for brukbart med vann i eksosen. Når jeg tok av eksoslangen viste det seg at øvre halvdel av bendet var tett. Fikk staket ut det meste med et skrujern og etter det var den hvite røyken(dampen) borte. Så har du mulighet kan du jo løse slangen før turen og ta en titt.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har båten med motor kommet trygt hjem etter en ok tur fra Tromsø til Namsos. 

Nå har jeg førstehånds kunnskap om motoren. 

Den går utrolig stygt på tommgang, men kjørte hjem på 3000 rpm uten feilslag i motoren. Så stempelringer, nei. 

Motoren ble alt for varm om jeg dro på mer enn 3000 rpm. 

Den bruker olje, men noe av forbruket går i kjølen grunnet en lekasje ved den mekaniske pumpa som tømmer motoroljen. Det blåses trolig ut en del olje fra utluftingen da denne er kuttet fra luftfilteret og går direkte ut i lufteventilen via en slange. 

Tidligere eier har justert på timingen uten utstyr. Noen som selger dette utstyret? 

Trenger trolig nye injektorer noen som har nr. På disse? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...