Arild Olaisen Startet 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2019 Jeg er i ferd med å kjøpe en halco 29 som vistnokk ryker en del hvitt. Vurdere alikevel å ta båten 250 sjømil og håper motoren holder. Vurderer å trekke over topplokk bolter før avreise men har ikke moment og rekkefølge på denne BMW D6 36 TA 180hk. Noen som kan tipse om hvor jeg finner den informasjonen? Gjerne andre tips som gir større sjanse for å komme helt frem uten sleper. Båten har et bravo 2 drev og jeg lurer da på hvilke motorer som passer direkte på dette drevet i tilfelle motoren ryker. Det var en mekaniker som hadde vært innom å kikka på motoren og mente det var stempelringer som var røket. Jeg har ikke tro på det, heller en røket topp pakning eller bare kondens i eksosen. Alle tips motas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Når toppakningen ryker vil man ofte få bobling i kjølevannet. Ikke uvanlig at motorer ryker hvitt ved godt på drag. Det dampet når sjøvannet til slutt kommer ut i eksosen. Blir motoren varm (for varm) ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
POL Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Gå inn på dokumentarkivet her på Båtplassen, så finner du mye informasjon om denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Olaisen Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Tusen takk for hjelpen skal se i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Jeg ville ha sjekket eksosbendet først og fremst. Om det er delvis tett kan vannet ofte komme ut som damp I stedet for vann. Høres rart ut å konstatere brukne stempelringer ut fra noe sånt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arild Olaisen Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Ja jeg ble også veldig overasket over den raske konklusjonen, selv om jeg ikke vet hvilke symptomer knekt stempelringer vil kunne ha på denne motoren. Ja jeg tror jeg har hørt om din vurdering tidliger. Høres jo utrolig logisk ut. Motoren har forøvrig ny type varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Olaisen Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 SoBo skrev for 18 timer siden: Når toppakningen ryker vil man ofte få bobling i kjølevannet. Ikke uvanlig at motorer ryker hvitt ved godt på drag. Det dampet når sjøvannet til slutt kommer ut i eksosen. Blir motoren varm (for varm) ? POL skrev for 17 timer siden: Gå inn på dokumentarkivet her på Båtplassen, så finner du mye informasjon om denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Olaisen Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Motoren har fin temperatur og det ble ligget å bakke i båthavna etter turen uten noen hendelser og jevnt fint turtall kun litt trykk under påfyllingstoppa til olje. Det kan jo være tett utluftning. Ny motorolje ble svart med en gang, men det kan jo tyde på at motoren trenger en innvendig vask. Gjerne forslag til innvendig vask tilsetning og i ny eller gammel olje? Tengte selv å skifte olje og tilsette qmi innvendig vask for så å bytte olje igjen med qmi motortilsetning. Tar imottips på dette da jeg er novice på båt og båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Tomgangskjøring utvikler lite varme. Jeg ville ha sjekket. Olje på dieselmotor blir veldig fort svart, men om du mistenker mye smuss kan det være greit med et skifte eller to til før du legger ut på langtur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Stiller meg bak forslaget til eksosbendet. Min VP fikk veldig mye damp i eksosen når den ble belastet til tross for brukbart med vann i eksosen. Når jeg tok av eksoslangen viste det seg at øvre halvdel av bendet var tett. Fikk staket ut det meste med et skrujern og etter det var den hvite røyken(dampen) borte. Så har du mulighet kan du jo løse slangen før turen og ta en titt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Olaisen Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Da har båten med motor kommet trygt hjem etter en ok tur fra Tromsø til Namsos. Nå har jeg førstehånds kunnskap om motoren. Den går utrolig stygt på tommgang, men kjørte hjem på 3000 rpm uten feilslag i motoren. Så stempelringer, nei. Motoren ble alt for varm om jeg dro på mer enn 3000 rpm. Den bruker olje, men noe av forbruket går i kjølen grunnet en lekasje ved den mekaniske pumpa som tømmer motoroljen. Det blåses trolig ut en del olje fra utluftingen da denne er kuttet fra luftfilteret og går direkte ut i lufteventilen via en slange. Tidligere eier har justert på timingen uten utstyr. Noen som selger dette utstyret? Trenger trolig nye injektorer noen som har nr. På disse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.