petterb Startet 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2019 Eber d4 funker plutselig ikke. Byttet hjernen for 3år siden. Får ikke feilkoder på 801 displayet. Leverte varmer til sjekk,og den gikk fint i testbenk. Viser at den starter i displayet men ingenting skjer. Alle sikringer jeg finner er ok. Sjekket alle stikker og finner ingen grønne. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Ingen ting skjer, vil det si at ikke engang viftemotoren starter på lavt turtall når varmeren slås på? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
petterb Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Riktig. Ikke en lyd fra varmer. Displayet lyser grønnt som om alt er i orden. Trykker på vifteknapp på displayet, så roterer viftetegnet men ingen lyd fra varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Mulig årsaken ligger i strømforsyningen eller i el-opplegget et sted. Har du gjort noen målinger? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
petterb Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Målt + og jord der jeg mener det er riktig. Det er så langt kunnskapen min strekker seg. Synes det er veldig rart når alt ser normalt ut i displayet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Når varmeren virker i benk må feilen ligge et sted i det utstyret som står igjen i båten etter at varmeren er demontert. Om strømforsyningen er i orden ville jeg undersøkt om styresignalene fra displayet kommer fram til varmeren. Om det er brudd i en ledning her kan dette medføre at varmeren ikke mottar startsignalet. Jeg har vært fremme i en feilsøkingsguide på nettet et sted, om du finner denne kan dette kanskje være til hjelp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
petterb Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Ja feil er i selve displayet eller ledninger. Men vanskelig å finne. Er kanskje mulig og måle signaler fra displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Ja det er mulig å måle. Men jeg er usikker på hvilken ledning som gir startsignal. Mulig at det er den gule. Du kan måle ut av displayet og forsøke å finne hvilken ledning som får strøm når du trykker på start-knappen. Og så måle om det er strøm på denne ledningen inn på varmer. Kanskje det finnes et koblingskjema til varmer eller til displayet som forklarer funksjonen på de forskjellige ledningene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Langedahl Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Sjekk Youtube, ligger mange videoer om "tjuvstart" og feilsøking der. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Takk. Prøver YouTube nå. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 I manualen står det hvilke pinner som det må være kontakt mellom for at d4 skal starte Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Har du sjekket at de to flatsikringene er intakte? De er montert et sted mellom displayet og varmeren. En på 5A og en på 20A, tror jeg det er. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
I.M.S. Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 (redigert) Digitalmodulator 801 kan selvfølgelig "svikte" som alt annet. Som en start på feilsøking dersom spenning er ok til varmer og bryter (sikret hver for seg) kan du laske over mellom rød (+) og gul (S+) i kontaktstykke mot varmer. Starter varmer, feil i 801. Samme feil, kontroller at det er forbindelse frem til gul på varmersiden av 16-pins kontakt. Kommer + signal frem hit, feil på varmer. Kontroller også at du har forbindelse mellom varmer og blå/hvit inn på 801, dette er diagnoseledningen. Redigert 28.Juni.2019 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Er det god spenning selv med belastning på batteri? Vi hadde trøbbel med et gåent agm batteri - det viste god spenning, men klarte ikke levere strøm Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Takk for mange gode råd. Lasket mellom gul og rød så startet varmer. Feil i printkort på 801. Overivrig båtnabo i helgen demonterte 801 og fant feilen i kortet. Ny 801 kommer i morgen. Vanskelig feil å finne da displayet viser start/stopp og temp som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Godt at du fant ut av det. Og nyttig lærdom for oss alle. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.