forskern Startet 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2019 Ja - jeg vet. Dette er SKIKKELIG newbie og døllt spørsmål, men for meg er set altså et problem. Jeg tar årlig service på motoren (Pt en utenbords Suzuki DF140) selv med olje/filter/anoder/smørepunkter osv selv, men å skifte plugger har jeg respekt for. (Har ikke turt å gjøre det, men overlater det til båtverkstedet som tar service hvert 5. år). Har googlet, men ikke funnet noen god «how-to» for å måle og justere stiftgapet på nye plugger. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Da buker du et føleblad, søkeblad, bladsøker, følekniv, som vist i linken under, finner korrekt dimmensjon på blad, og bøyer sideelektrode til korrekt avstand, som oppgitt i motorens manual. Blad skal gå akkurat inni, dimmensjon under blir slakk, dimmensjon over går ikke inn. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/snekkerblyant/bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588 Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 forskern skrev 1 time siden: Ja - jeg vet. Dette er SKIKKELIG newbie og døllt spørsmål, men for meg er set altså et problem. Jeg tar årlig service på motoren (Pt en utenbords Suzuki DF140) selv med olje/filter/anoder/smørepunkter osv selv, men å skifte plugger har jeg respekt for. (Har ikke turt å gjøre det, men overlater det til båtverkstedet som tar service hvert 5. år). Har googlet, men ikke funnet noen god «how-to» for å måle og justere stiftgapet på nye plugger. Noen som kan hjelpe? nye plugger vil jo gjerne ha riktig størrelse på gapet da Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
dieselfan Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Nei, Janet. Nei!! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 (redigert) Som Dieselfan sier, og for å utdype.. sjekk manual (evt Google) spesifikasjonen for tenningsanlegget på din motor, så får du oppgitt størrelse på gapet. Redigert 28.Juni.2019 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
janet Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 sjekke tenningsanlegget? etter mitt syn/erfaring så er gapet plugg relatert, ikke motor relatert greit nok at motoren synes det er kult å ha en plugg med slik og slik gap, men da lyt man kjøpe en plugg med slikt gap (og varmeverdier etc) og ikke kjøpe en annen plugg og banke til gapet Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
dieselfan Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 .... som eksempel kan en nevne at NGK BP8HS (som leveres som 0,8mm gap) og NGK BP8HS10 leveres som 1,0mm gap begge er listet for et utvalg av motorene jeg har eller har hatt. Det er motorleverandøren som spesifiserer tennplugg gap. Det bestemmes av mange faktorer. En motor skal ha 0.7 mm Det mest ekstreme jeg har vært borti har 1.5mm gap og går på 5% oljeblanding med samme pluggen.... forskeren - flott at du tar opp temaet - dette er noe det blir snakket og skrevet lite om i dag men som var helt elementært for 15 år siden... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 janet skrev 1 minutt siden: sjekke tenningsanlegget? etter mitt syn/erfaring så er gapet plugg relatert, ikke motor relatert Du må nok vurdere å bøye nakken og føye deg etter resten av kloden.... det er motoren som etter sitt tenningsanlegg og sine driftsforhold trenger et spesifikt gap - uavhengig av ditt syn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 dieselfan skrev 1 minutt siden: Det er motorleverandøren som spesifiserer tennplugg gap. Det bestemmes av mange faktorer. En motor skal ha 0.7 mm 0,7 mm er vanlig på 2T snøsccotere iallefall. Mens enkelte(feks Rotax) tidligere kjørte 0.45 mm. Generelt kan man vel si at større gap = kraftigere gnist - om tenningsanlegget klarer å levere nok. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
janet Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 dieselfan skrev 15 minutter siden: Du må nok vurdere å bøye nakken og føye deg etter resten av kloden.... det er motoren som etter sitt tenningsanlegg og sine driftsforhold trenger et spesifikt gap - uavhengig av ditt syn ikke blås deg opp les hva jeg skriver helt enig, og jeg sa ikke noe annet, man kjøper en plugg som passer til motorens behov, man kjøper ikke en plugg som ikke passer for deretter å banke til gapet Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
dieselfan Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Vil anbefale at alle andre leser instruksjonsbok for å få riktig gap på tennpluggen. Riktig gap får man i mange tilfeller ikke kjøpt, i de tilfellene er det lurt å gjøre seg kjent med hvordan man justerer gapet og hva som er fornuftig verktøy for dette. Det er motorleverandøren som spesifiserer tennpluggens gap. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Tja. De fleste moderne 4-taktere er levert med Irium-plugger. Meg bekjent så er de levert med korrekt åpning, når en kjøper plugg som spesifikt av mororprodusent. Og de er ikke designet for å bli justert. Hvis en av en eller annen grunn vil ha annen åpning så kjøper en plugg med annen åpning. Som nevnt over her, så angir tall i koden åpning. På "vanlige" plugger er saken en helt annen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Plugg-åpning = motstand Har man for stor åpning på pluggen får man varmgang i coilene. Med for liten åpning får man dårlig antenning av bensin. Med høyere kompresjon må man ha kraftigere tenningsanlegg for å klare 0,6mm tenningsgap enn man trenger på en gammel Marna. Mange faktorer, men følger man motororodusentens rekomendasjon basert på hvilket tenningsanlegg de har benyttet, gjør man ikke feil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 14 hours ago, janet said: nye plugger vil jo gjerne ha riktig størrelse på gapet da Pluggåpning kan variere en god del fra motor til motor. man må også huske på at man må ha rett type plugg til hver enkelt motor! de som selger plugger har som regel tabeller om de selger flere merker plugger.. følerblad er kjekt å ha i mange samenhenger om man mekker litt selv Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Nokon maskiner må sågar ha elektroden peikande riktig vei. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ozo Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Normale motorer er ganske fleksible når det gjelder gniståpning. 0,7 mm er nærmest en standard, og vil fungere godt i de aller fleste tilfeller, men man vil neppe merke forskjell på om man har 0,5 eller 0,8 mm. Grunnen til at det tidvis opereres med ulike gniståpninger er at en stor åpning gjør at gnisten blir fysisk større, og dermed lettere gir en effektiv antenning. Da kreves det imidlertid at resten av tenningsanlegget er tilpasset dette. Spesielt gjelder dette bedre isolasjon, for å hindre overslag på uønskede steder, og kanskje også høyere spenning. Mindre gniståpning (og lavere spenning) er lettere å håndtere, men det kreves selvsagt et visst minimum. Motorer med vesentlig høyere kompresjon vil også kunne kreve høyere spenning, og/eller mindre gap. Så til det opprinnelige spørsmålet: Hvordan måle gapet? Et bankkort er ca 0,8 mm tykt, så hvis dette nesten går imellom er det i praksis mer enn godt nok. Man bør absolutt ikke stole på at en ny plugg har riktig åpning. Hvis noen har ristet på eska, kan den være 0. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 (redigert) Utdrag fra NGK sin side om justering av plugg åpning på plugger av edle metaller. https://www.ngk.com.au/technical_info/electrode-gap-adjustment/ Kikker på deleliste til Suzuki 140 hk. Kan se ut som denne leveres med "vanlige" Nickel plugger? De er det mulig å justere. Redigert 28.Juni.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid til å forklare dette. Det var jo morsomt at et så banalt spørsmål utløste så mange svar. Igjen: Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Sørlandet2 skrev for 6 timer siden: Utdrag fra NGK sin side om justering av plugg åpning på plugger av edle metaller. https://www.ngk.com.au/technical_info/electrode-gap-adjustment/ Det er like viktig å ha riktig åpning på iridiumplugger som på andre typer, og like enkelt å justere. Det NGK skriver her, er at man ikke skal bruke et skrujern som brekkstang mot den skjøre elektroden. Det bør man ikke gjøre på andre plugger heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 ozo skrev for 5 timer siden: Det er like viktig å ha riktig åpning på iridiumplugger som på andre typer, og like enkelt å justere. Det NGK skriver her, er at man ikke skal bruke et skrujern som brekkstang mot den skjøre elektroden. Det bør man ikke gjøre på andre plugger heller. Ja, en kan vel tolke ting den vei en ønsker. "Not recomended", tolker jeg som ikke anbefalt. Men hvis folk mener fabrikken har dårlige toleranser, og ser behov for å bøye til andre åpninger, så er det jo ikke forbudt det. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 I love baNGKok Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
ozo Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 janet skrev 43 minutter siden: I love baNGKok Me too. Men også her er det viktig å sørge for riktig avstand i visse sammenhenger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Sørlandet2 skrev for 5 timer siden: Ja, en kan vel tolke ting den vei en ønsker. "Not recomended", tolker jeg som ikke anbefalt. Men hvis folk mener fabrikken har dårlige toleranser, og ser behov for å bøye til andre åpninger, så er det jo ikke forbudt det. Er vel ikke snakk om at man ikke stoler på fabrikkens initielle innstilling. Men ting kan skje under transport og håndtering. Eller motoren din skal ha 0,8, og tennpluggbutikken bare har med ferdig justert 1,0 åpning. Venter du da til de får inn 0,8 på lager eller kjøper du 1,0 og justerer ned med riktig bladsøker? Når jeg en gang i mellom oppdager at bil, båt, MC eller gressklipper trenger en ny plugg, eier jeg ikke tålmodighet til å vente på en slik detalj som fabrikkjusterte pluggåpninger. Jeg skal ha det igang NÅ ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.