Hedwig Startet 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2019 Hei, Har en gjennomgang av forsikringene, og da ikke minst båtforsikring. Pantaenius ser for meg ut som den beste, men er det noen som har forsikring derfra eller erfaring med selskapet? Hvordan er i så fall den? Kan selskapet anbefales? Og hvis ikke, hvem anbefaler dere? Vi har en 42 fot Bavaria fra 2007 med en god del oppdatert utstyr, som vi bruker til turseiling i skandinavia og nord-europa på sommerhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Jeg har Pantaenius. Har ikke hatt uhell, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de eventuelt er ved skadeoppgjør. De er dysrest på markedet, men har samtitdig de beste forsikringsvilkårene. Ett av vilkårene de er alene om er avtalt pris ved totalforlis. Ellers så har de færre begrensninger på hva som ikke er dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Som @JRK Dessuten er de tilsnakkendes. Har heller aldri hatt behov for å belaste forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Veldig vanlig blant langturseilere. Har et inntrykk av at de gjør opp kjapt og redelig ved skade. Har brukt dem en gang ved innbrudd/tyveri. Aldri ved skade. Raskt og enkelt oppgjør. Vi valgte dem primært fordi de er veldig liberale når det gjelder seilingsområder. Blant annet fikk vi være nord for 10 grader i De små antiller i orkansesongen, noe få andre selskap tillot. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Makiki Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Jeg har hatt forsikringen i Pantaenius UK i 30 år, inkludert bla jordomseiling. Har hatt to skader: Mastebrekk i Indiske hav og grunnstøting i Norge. Veldig greit oppgjør og god hjelp begge gangene. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Hei, har også benyttet Pantaenius i mange år. 2 skadeoppgjør som ble behandlet raskt og på en meget positiv måte. Prisen har dog steget en del de siste to år. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Hadde Pantenius ( Danmark) før de etablerte seg i Norge, hadde høy egenandel 10000,- selv på innventar, byttet til IF med bedre vilkår pga har alle forsikringer der. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
bjorngb Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Vi har et vennepar som har pantenius - de sliter med en skade som ikke fikses godt etter uhell i fjor. Ser ut som de mister båtsesongen i år... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Hie Chris kan du nevne hvilke vilkår som er bedre hos IF? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Vi var totalkunde hos if. Splittet forsikringene på forskjellige selskaper og sparte omg. 15 000/år. Pantaenius best på vilkår, men ikke rimeligst premie. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Flere selskap har en rekke begrensinger i sin dekning. Sjekk feks hva vilkårene sier om is-skader, rigghavari og aldersfradrag. Tror Pantaenius kommer ut bedre enn de fleste andre på disse tingene. Skal du ha den billigste forsikringen kan du nok glemme dem. Men er du villig til å betale noe opp for å få den beste? dekningen bør man kontakte Pantaenius. Det var hva jeg fant ut da jeg sjekket ganske grundig for noen år siden etter å ha vært gjennom et ganske begredelig oppgjør fra Norske Sjø. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Chris284 Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) "Hie Chris kan du nevne hvilke vilkår som er bedre hos IF?" Det jeg fikk med min båt og bruksområdet var lavere premie og mindre egenandel for samme forsikrings sum på båten. Båten er 20 år gammel cabin cruiser med diesel motorer og jeg får ikke forsikret motor, men drev for utvendig skade. If gir og rabatt 15% på alle forsikringer om man har tre eller mer, f.eks bil, innbo, reise og båt. Nå ferdes jeg ikke i antarktis, på jordomseiling eller har mast som kan brekke. Så du må sammenligne din båt og bruksområde og se om det er noe forskjell. Redigert 29.Juni.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Da vi gikk fra if..., ble fartsområdet redusert hos Pantaenius. En vesentlig forskjell, bortsett fra redusert premie er at Pantaenius skaffer meg ny motor om min 30 år gamle havarer. Dessuten blir det utbetalt NOK 1,2 mill. om Hulda havarerer. Altså beløpet båten er forsikret for. if... forbeholder seg retten til å skaffe noe tilsvarende, minus aldersfradrag. 15 % rabatt av en vesentlig høyere pris resulterte i totalt med hus, hytte, bil og båt, at vi sparte kr. 15 00/år. Og fikk bedre vilkår totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Har du fått taksert en 30 år gammel hjemmelaget stålbåt båt til 1.2 mill er det bra. Jeg ble kontaktet av representanten her i Norge etter jeg byttet og han lurte på hvorfor. Sa da at egenandelen ble halvert og rimeligere premie. Jeg har stålpropeller som koster 10 lapper hver og med en egenandel like høy er det lite gunstig. Mulig det gikk an velge egenandel i forhold til rabatt på premien, men det er snart 15 år siden jeg byttet så det husker jeg ikke. Er iallefall fornøyd med If. Redigert 29.Juni.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Du må liksom forstå prinsippene. Jeg betaler en premie. I den premien ligger inne en kompetanse- og verdivurdering. Altså betaler jeg for akkurat det. Og det vil utløse en kontantutbetaling ved havari. I motsetning til if... og andre som 'vil bestrebe seg på å skaffe noe tilsvarende minus aldersfradrag'. Jeg kjøper ikke produkter der jeg ikke vet hva jeg kjøper, om jeg kan unngå det. Har muligens noe med å kunne lese betingelsene å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Chris284 skrev for 4 timer siden: Har du fått taksert en 30 år gammel hjemmelaget stålbåt båt til 1.2 mill er det bra. Jeg ble kontaktet av representanten her i Norge etter jeg byttet og han lurte på hvorfor. Sa da at egenandelen ble halvert og rimeligere premie. Jeg har stålpropeller som koster 10 lapper hver og med en egenandel like høy er det lite gunstig. Mulig det gikk an velge egenandel i forhold til rabatt på premien, men det er snart 15 år siden jeg byttet så det husker jeg ikke. Er iallefall fornøyd med If. Lite tips: Blir man spurt, så si man har hørt gode referanser og at det er det viktigste, si videre at prisen var omtrent lik andre selskap. Da gir man marketing og strategifolkene til forsikringsselskapet to signaler: Det viktigste er hvordan de behandler kunder når noe skjer og de er ikke markedsledende på pris. Dersom noen selskaper får høre at de er langt billigere enn konkurrentene er ønsket stort til å heve prisen. Ytterligere forklaring: Det er ikke nødvendig at det har vært prisheving i dette tilfellet, forsikringsselskapene baserer seg på big data, ikke på enkeltsvar. Selvfølgelig sier deg seg selv at det viktigste er hvordan selskapet behandler kundene når noe skjer - det er derfor vi har forsikring - men under press fra ledelsen til å øke profitt - ofte kortsiktig profitt - trenger marketing og strategifolkene gode kort for å holde vilkårene og holde budsjettene til kundeservice ;) Ellers har vi bestemt oss, det blir Pantaenius. Takk at dere har delt erfaringer og tanker :) Redigert 29.Juni.2019 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.