Jump to content

Går rustfrie bolter fra Biltema sammen med aluminium?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg monterer noen gamle aluminiumsdavitere på båten min, og har fått spesiallaget plater i aluminium som sitter på innsiden av dekket for å fordele kreftene godt. 

Jeg tenker å bruke gjennomgående bolter med tilhørende skiver og muttere for å holde dette sammen. Thomic aluminium så at jeg kunne bruke syrefast sammen med aluminium. Men ikke noe annet.

Jeg har forstått her på forumet at det med ståltyper er et eget fagfelt. Derfor spørsmålet mitt.

Det virker som "syrefast" og "rustfri" brukes om hverandre, men ikke nødvendigvis er deg samme...

På boltene står det "DIN933". Vet ikke om det er legeringen eller andre kvaliteter det refereres til...

Vet ikke om Biltema har god nok kvalitet heller. Finnes andre fagbutikker her, men de har gjerne ikke åpent når jeg er på handletur... ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 32 minutter siden:

Det virker som "syrefast" og "rustfri" brukes om hverandre, men ikke nødvendigvis er deg samme...

Syrefast er ikke en korrekt materialbetegnelse innen metallurgi. Det er en populærbetegnelse, men den er så godt innarbeidet at "alle" forstår hva det er snakk om. Syrefast er en undergruppe av rustfrie austenittiske stål, og skiller seg ut ved molybdeninnholdet. Molybden gjør at stålet blir mer motstandsdyktig mot syrer. Hvis du vil vite mer om det og spørsmålet under anbefaler jeg deg å lese tråden i signaturen min om materialkvaliteter i skroggjennomføringer.

Sitat

Vet ikke om Biltema har god nok kvalitet heller. Finnes andre fagbutikker her, men de har gjerne ikke åpent når jeg er på handletur...

Redigert av Komodo (see edit history)

@Komodo, takk. Får ikke opp link til tråden din når jeg er på mobil så får lese når jeg er hjemme. 

Betyr det at det er umulig å slå fast om Biltemas rustfrie bolter kan brukes eller ikke? Fant ikke noe mer data om de. 

HVA er riktig metallurgisk betegnelse for stål som kan brukes sammen med aluminium?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Hulda, takk! Betyr det å bruke plastskive mellom mutter og alu plate feks? Er det standard i faghandelen, eller er det noe jeg må lage?

Trer man på noen hylse rundt bolten for å hindre kontakt også? Feks krympestrømpe eller noe slikt?

index skrev 3 minutter siden:

Biltema selger både rustfritt (304) og syrefast (316). Det pleier å stå tydelig på emballasjen.

Det står kun DIN 933 og A4. Ut fra Huldas kommentar så er A4 en referanse eller betegnelse på noe jeg kan bruke. Kan jo henvise til 304 eller 316 for alt jeg vet ?

Grand Banks jr skrev 21 minutter siden:

@Komodo, takk. Får ikke opp link til tråden din når jeg er på mobil så får lese når jeg er hjemme. 

Den googler du lett opp. Der finner du svar på mye av det du spør om, f.eks. kvaliteten på Biltema produktene. Men som Hulda skriver så er det jo i prinsippet en konflikt å blande alu og RF. Hvis du gjør som du foreslår med plastskiver og kraftig krumpestrømpe har du kommet langt. 

Plastbåt?   Elektrisk isolering er aldeles overflødig med mindre det skal monteres under vann.  Har du sjans å handle bolter ein anna plass en biltema så gjer du det. Eg har ikkje ta på kor mange ganger biltema sine a4 bolter  skjærer gjenger og knekker langt lettare en bolter frå arvid nilsson eller andre proff leverandører.  Daviter skal helst sitte fast. 

Din933 betyr at det er heilgjengede bolter. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

@Sjeldenutpå, takk for info. Er plast ja, eller glassfiber da. 

Da får jeg ta meg litt tidlig fri fra jobben en dag og få kjøpt bolter som tåler litt. Det kan komme stor påkjenning på boltene ved en bråttsjø eller noe annet, så akkurat de vil jeg kunne stole på. Det er også derfor jeg har fått laget en stor alu plate som er under hver daviter som mothold. 

Vekten er ganske lav normalt sett. Pioner 8 mini veier 54 kg. Legg på maks 20 kg i noe tau, årer etc. Så ca 75 kg. Fordelt på 2 davitere. Rund opp så er vi på 40 kg hver. 

Hver daviter har en SWL på 225 kg. 

Men jeg planlegger for det ukjente. Feks at guttungen eller jeg glemmer å ta ut bunnproppen på jolla. Da kan den fylles med vann og bli tung. 

Eller at vi må krysse et strekk i stiv kuling og mye sjø og ditto bevegelse i båten, og dermed mye krefter som kan komme. (Jeg vokste opp med lik båt og med en Pioner 8 som hang i davitere, og vi kom ut i veldig uvær med 4-6 meter bølger som brakk. Hadde flere sveveturer. Da er det veldig belastning på slike festepunkter.)

Eller at noen mister balansen og faller opp i jolla mens den henger. 

Eller at guttene finner ut at davitere egner seg som stupebrett... 

Så jeg tenker å bruke maks diameter jeg kan bruke på de daviterne uten å borre opp de originale hullene. Mener de er ca 10 mm. Har ikke målt dem ennå. Regner med at de hullene er laget ut fra beregninger produsenten gjorde på bolters kapasitet. 

På et sted som dette hadde jeg ikke stolt på at det aldri kommer sjøvann. Jeg skulle en gang skru av en topplanterne i messing som var festet med rustfrie/syrefaste skruer til et alufeste. Området rundt skruene var temmelig tæret, men nå hadde de sikkkert stått der noen år. Så jeg vil anse festepunkt til davitene som en utsatt plass ift galvanisk korrosjon  

Og når det gjelder kvalitet og risiko for at skruene skjærer seg, så er min erfaring at alle rustfrie skruer lett skjærer seg, ikke bare Biltemas. Det er derfor svært viktig å ha på noe fett eller annet smøremiddel før montering. 

Redigert av Olevine (see edit history)

Hmm...

Daviterne har ikke konstant kontakt med saltvann eller noe annet elektrisk ledende materiale. Men det er jo innlysende at de stadig vil få saltvann på seg i forbindelse med sprut, bading etc.

Daviterne er i alu. Disse er festet til en rustfri stålplate som gir mye større areal for å fordele presset. Fra disse går det bolter ned gjennom glassfiber og gjennom en alu plate, med rustfri skive og mutter. 

Så det er mange kontaktpunkter her. 

Er det da best å isolere, eller er det like greit å la være?

Rustfritt og aluminium vil korrodere. På disse daviderne vil det stadig skvette sjøvann, så forholdene for korrosjon vil være til stede. Men det går nok bra, synes ikke du skal være så bekymret :smiley:

Lagt til: Skruer fra Biltema går også fint. 

hvis det hele er lett synlig,

både utenfor på dekk/dollbord og inne i båten ville jeg  bare ha boltet det sammen

og tatt en titt 2-3 ganger i året for å se om korrosjon baller på seg

(har du planer om å kapsle det inni GRP og male etc stiller det seg trolig noe annerledes)

M10 (syrefast) er rimelig heftig, 80 kilo? 40 kg på hver arm?, (?4 bolter per arm?), dog - det blir jo en bra kraft/arm-moment

når dette veiver rundt i sjøgang,

men 2 ganger n ganger M10 kan ta opp betydelig med krefter

V8 rules.

• 3 uker senere...

DIN933 er henvisning til kva type boltar det er (innvendig sekskant, utvendig sekskant,etc etc). Material er vist ved A4 (316 syrefast) eller A2 (304 rustfritt, a la IKEA kjøkkenvask kvalitet). Det står typisk A4-80 eller A4-70 der tala angir strekkfastheten til materialet. 

Når det er sagt så ville eg ha lagt plast foring (bushing) i hol og med hardplastskiver slik at bolt og mutter er elektrisk isolert mot aluminium. Ev kjøp alu bolter og gått opp på dim. Om du kjøper alu bolter så sett inn gjengar med fett sidan aluen gjerne oksiderar/tærer over tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...