Hedwig Startet 28.Juni.2019 Del på Facebook Startet 28.Juni.2019 Vi skal installere et solcellepanel og lurer på noen tips. Hvordan skal dette installeres? Skal regulatoren kobles direkte til forbruksbanken? Vi har (tror vi) skillerele - men dette har vi så langt ikke funnet :s Så vidt vi har forstått skal ledningene kobles med pluss på det forbruksbatteriet som er lengst til den ene siden og minus lengst til andre. Er det riktig? Båten er en Bavaria 42 cruiser, noen som har tips til hvordan man fører ledning fra luketak og ned til batteribank? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hvis solcellene skal være på båten hele året kan du koble regulator direkte på forbruk. Da vil solcellene lade batteri når det er sol. Vær oppmerksom på at regulator trekker ørlite strøm, så dersom solcellene ikke lader kan batteri tømmes. Det står sikkert i spec hvor mye regulator trekker. Sitér dette innlegget Link to post
britneyfan82 Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Jeg festet mitt med sterk dobbeltsidig teip og tec7 rundt kanten. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg brukt kraftig 3m borrelås. Scanstrut kabelgjennomføring helt vanntett. Kablene rett fra panel til regulator og fra regulator til forbruksbatteribank. Husk har du flere batterier så koble til plussen på ene siden av banken og minusen på andre enden av banken om du har 2,3,4 osv batterier. Da lader det jevnest/best har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Husk en ting når du/dere kobler opp. Koble regulator til batteribanken, før du kobler panelet til regulatoren.' Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Vet du hvorfor? Hos meg kobles det automatisk om fra forbruksbanken til startbatteriet ved landstrøm og det går bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Ikke noe med det å gjøre Lars. Men ett panel kan godt gi godt over 20 volt ned til regulatoren, og setter man panelet til regulator først, så kan - skriver kan - regulator tro at den jobber på 24 volt, og de fleste av oss har vel fremdeles 12 volt ombord. Går trolig bra, men som en sikkerhetsregler er det grei p gjøre slik. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Vet du dette, eller er det din teori (Som egentlig jeg også antydet)? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Er vel en teori som har sneket seg inn, men tenker man gjennom den så er det kanskje logisk. Husker ikke 100% men på mlin Victron regulator mener jeg å huske at det også står i manualen Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kjellg Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Like greit å følge manualen: 3.6 Cable connection sequence (see figure 3) First: connect the cables to the load, but ensure that all loads are switched off. Second: connect the battery (this will allow the controller to recognize system voltage). Third: connect the solar array (when connected with reverse polarity, the controller will heat up but will not charge the battery). The system is now ready for use. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Kjellg skrev for 1 time siden: Second: connect the battery (this will allow the controller to recognize system voltage) Der står det jo klart nok, men hva kan egentlig gå galt om en kobler panelene først? Når det veksler mellom start og forbruk hos meg er det et vanlig 30A vekslende "Biltema" relé som gjør jobben, og det går rimelig kjapt. Jeg kjører med 2stk 68W parallellkoblete paneler (tomgangsspenning 20V), men har også vært innom med de samme i serie (tomgangsspenning 40V). Så langt har ingenting gått galt. Kanskje husker regulatoren at jeg har et 12volt system det tidels sekundet den ikke har kontakt med noen av batteriene? Jeg har en Victron MPPT 75/15 regulator. Men som du sier Kjellg, Like greit å følge manualen , ikke gjør som jeg gjør! Redigert 29.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Lars H. skrev for 21 timer siden: Der står det jo klart nok, men hva kan egentlig gå galt om en kobler panelene først? Når det veksler mellom start og forbruk hos meg er det et vanlig 30A vekslende "Biltema" relé som gjør jobben, og det går rimelig kjapt. Jeg kjører med 2stk 68W parallellkoblete paneler (tomgangsspenning 20V), men har også vært innom med de samme i serie (tomgangsspenning 40V). Så langt har ingenting gått galt. Kanskje husker regulatoren at jeg har et 12volt system det tidels sekundet den ikke har kontakt med noen av batteriene? Jeg har en Victron MPPT 75/15 regulator. Men som du sier Kjellg, Like greit å følge manualen , ikke gjør som jeg gjør! Vet ikke hvordan disse regulatorene er bygd opp, men det kan kanskje tenkes at switchingen skjer så fort at regulatoren ikke rekker å reagere. Det ser man kanskje fort ved at regulator ikke starter på en ny ladesekvens når skiftet skjer? Men det som hadde vært moro å se var om spenningen får en peak akkurat når skiftet skjer. Men da må vel scopet fram... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Scoop har jeg da, men tror ikke jeg orker å ta det med til båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.