Jump to content

Forgasser eller dyser til Mariner 4hk 2takt

finnskogkrabba

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en 99 mod. Mariner 4 hk. 2 takt utenbordsmotor som jag skal ha til en gummibåt. Den starter lett, går fint på tomgang  og med litt gasspådrag. Men når jeg gir på opp i mot maks bytter det liksom i mot. På meg virker det som at den får for mye bensin. Lurer litt på om forrige eier har fikle  litt med dyser i troen på mer power . Mitt spørsmål her er om noen vet hvor man  kan få bestilt  nye dyser eventuelt forgasser til Mariner. 

Hvis Mariner er samme 4hk som Mercury fra samme år, er det en Tohatsu. 

Tohatsu 4 og 5hk er samme motor, men 4hk er «nedtrimmet» med mindre dyse og den ene av de to reedventilstoppene er bøyd flat slik at det bare er en reedventil som åpner, kontra to på 5hk. Og så ble 5hk levert med ekstern tank. 

Hvis det er en Tohatsu du har, kjøp 5hk hoveddyse, plukk ut reedventilen(sitter mellom forgasser og blokka) og sjekk at reedstopperne gjør at begge åpner like mye. Er den ene flat bøyer du den bare ut så begge er identiske. Da har du en lykkelig liten motor som går fint. Vi har hatt flere både 4 og 5hk på hytta (4 søskenbarn med hver sin Steady) og etter justering som over går de helt identisk. Det finner unger fort ut etter 1 time side om side på bånn gass.... ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...