Torsen67 Startet 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2019 Yanmar 4JH-dte, 77 hk bråker mye. Ikke på tomgang, men over 4-5 knops fart. Høres ut som en traktor med høl i eksosen. Bytte til annen type/større lyddemper/våteksos? Båten er en Master 770 TC. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Vil hjelpe med noen bilder. Men på generelt grunnlag hvis demperen er tilpasset motor og slange skal det ikke bli veldig mye lyd etter en demper. Skudd helt i blinde: Demperen rett vei? For liten "svarehals" på slange etter demper? Nok kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Det hjelper lite at du opplyser om hvilken båt du har. Bedre om du sier hvilken potte du har. Om det er av typen Thor med gummibelg, må du se på hvordan utløpet på potta er plassert i enden på potta. Utløpet må være øverst på den flaten som utgjør enden på potta. Om det er plassert på siden, eller i aller verste fall nederst, vil du få den lyden du beskriver i innlegget ditt. Det vil høres ut som ei potte med hull. Dette skyldes at enden på røret som går ut fra potta, og jeg snakker nå om den delen av røret som er inne i potta, blir liggende i luft istedet for under vann. Eksosen går derved fra innløpet til potta, gjennom luft, og direkte til pottas utløp. Eksosen går altså ikke gjennom vannet som skal dempe lyden. Med jevne mellomrom blir imidlertid potta fylt med vann, og du får en meget støtvis "vannstråle" ut bak båten. Ikke så enkelt å forklare dette, men har laget en illustrasjon som forhåpentligvis gjør det lettere å forstå. Redigert 29.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Har lignende problem med min 38 hk Yanmar. Den har en utpreget burp-burp lyd som er mye høyere enn andre båter med samme motor. Forstår på Hanseforumet at årsaken er for stor dimensjon på eksosslange og lyddemper ( trolig dimensjonert for alle motorer som ble levert som opsjon), noen har prøvd å sette på en ekstra lyddemper med minimal effekt. Har funnet en som har hatt suksess med å sette inn en «restrictor» i lyddemper som bremser vannet inn i lyddemper slik at den får bedre effekt. Har en plan om å følge opp dette videre til vinteren ( må ikke begrense så mye at det går ut over kjøling, så må avklare med Yanmar. kan det være noe lignende hos deg? Har også hørt om en som hadde lyddemper montert feil retning ( det står pil på). Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Bergen skrev 5 minutter siden: Har lignende problem med min 38 hk Yanmar. Jeg har også samme lyden fra min 38 HK Yanmar. Høy "burp-burp"lyd som du kaller det. Hos meg står ut og inntaket til potta skeivt, som beskrevet i mitt forrige innlegg, og jeg har hørt at det er årsaken. Har ikke prøvd noe særlig å rette på akkurat dette, da gummibelgen har "klistret seg godt fast til metallokkene på potta, men har hørt at dette er årsaken til den uvanlige lyden. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Bergen skrev for 11 timer siden: Har lignende problem med min 38 hk Yanmar. Den har en utpreget burp-burp lyd som er mye høyere enn andre båter med samme motor. Forstår på Hanseforumet at årsaken er for stor dimensjon på eksosslange og lyddemper ( trolig dimensjonert for alle motorer som ble levert som opsjon), noen har prøvd å sette på en ekstra lyddemper med minimal effekt. Vi kaller det Hanse-lyd. Samme lyd i et vennepartier 370 med 38hk og vår 430 med 54hk. Håper du får god erfaring med restriktor og deler info. Det høres nesten ut som røret i Jannmars tegning ikke sitter langt nok nedi lyddemper, men at det er noe eksos som slipper ut tørt. Redigert 30.Juni.2019 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Har akkurat byttet fra Yanmar turbo 60 til Yanmar sugemotor 54. Stor forskjell med tanke på lydbildet fra eksosen, samt hardere gange. Det sistnevnte "går seg" kanskje til? Undersøkte muligheten for ekstra lyddemper, men det ble mye styr for å beholde garantien. Må rigge til med instrument for å måle mottrykk pluss pluss, og det blir ikke nødvendigvis mindre lyd fikk jeg fortalt. Mekanikeren forklarte meg at på en turbomotor forsvinner en del av eksoslyden i turboen, slik at den går stillere (?) Han sa også at Yanmar benytter samme eksosbendet fra 38hk til 110 hesteren (må vel være større utløp på de største?), og det gjør vel sitt. At det kun er Hanse som lider under dette stemmer ikke, særlig Malø, og også Regina af Vindø høres på litt turtall :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Jeg har JH2 utgaven på 85 hk med "gummipotte" og der er det ikke noe utpreget bråk akter. Eksosslangen er lagt i en svak "bukt" oppover akterenden og ned igjen før den går inn på gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Takker for svar. Har ikke inspisert selve potta enda. Må en del skruing av interiør til for å komme til. Men hva er denne føleren på eksosen? Den ene kontakten er ikke tilkoblet. Har heller ingen ledige instrumenter som ikke er koblet til. Sitter rett nedenfor motor. Redigert 30.Juni.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Tempsensor for eksos? Sitter den før kjølevann blandes med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Det er samme opplegget på vår 6LPA-DTP. Det er en temperaturføler/alarmgiver som er montert i eksosslangen, ca 60-70cm bakom eksosbendet. Prinsippet er en "omvendt" termostat-bryter. Ved korrekt temperatur på eksos/vann er det ingen kontakt mellom kontaktterminalene, men dersom temperaturen blir for høy, kobler bryteren termostatkontaktene sammen. Ledningene fra føleren er ført frem til ei varsellampe i dashbordet, som så vil tenne ved for høy temperatur i eksosslangen. For at dette skal virke, må altså begge ledningene/terminalene være tilkoblet føleren. Jeg byttet føleren for 2-3 år siden, da den tidvis drev og ga falsk alarm. Ny føler fås kjøpt/bestilt hos Yanmar deleforhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jannmar skrev On 29.6.2019 at 17.56: Utløpet må være øverst på den flaten som utgjør enden på potta. Om det er plassert på siden, eller i aller verste fall nederst, vil du få den lyden du beskriver i innlegget ditt. Det vil høres ut som ei potte med hull. Dette skyldes at enden på røret som går ut fra potta, og jeg snakker nå om den delen av røret som er inne i potta, blir liggende i luft istedet for under vann. Eksosen går derved fra innløpet til potta, gjennom luft, og direkte til pottas utløp. Eksosen går altså ikke gjennom vannet som skal dempe lyden. Med jevne mellomrom blir imidlertid potta fylt med vann, og du får en meget støtvis "vannstråle" ut bak båten. I Dessverre ingen quick fix med feilplassert utløp hos meg i alle fall. Må nok gruble videre til vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Jeg mistenker at det kanskje er dårlig gjennomstrømming av vann når turtallet øker. Det er ikke sjøvannsfilter montert. Inntaket går rett i motoren. Skal montere filter å kjøre igjennom systemrens. Noen ide til hvilke syre jeg kan bruke? Kan noe så enkelt som sitronsyre brukes? Har saltsyre stående om det kan brukes? Blandingsforhold? Båten er en Master 770 Twin Cab. Redigert 7.Juli.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Registeret at det er en del som lager til kar med pumpe og sirkulerer. Jeg fulgte bruksanvisningen på flaskene helt slavisk med å blande ut i vann for så suge opp til det var tomt og stoppe motoren. Lot blandingen stå i 2 døgn. Hvor mye som fulgte med ut aner jeg ikke da jeg kunne ikke både starte og kikke akter samtidig. Er vel en diagnose på de som klarer det... Men det var grumset rundt akterenden. Det så jeg, så det har løsnet en del ja. Vurderer å ta den "renserunden" hver annet år. Men det er ikke "banket igjennom" ennå.... . Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Jeg hadde en 20 liters kanne som jeg monterte en skroggjennomføring i nederst. "Feil vei" og brukte vanlig slange derfra til inntaket på motoren (impellerhuset). Deretter tok jeg en slange fra retur av kjølevannet fra girkassen og tilbake til samme kanne som over. Da er det en lukket sløyfe, og man kan la rensemiddelet sirkulere ved å starte motoren. Jeg brukte vannslange fra land til å kjøre vann inn i eksosbendet for å holde eksosslangene avkjølt. Jeg fylte IKKE kannen full. Bare fylte opp så vannet kom litt over utsuget på kannen, og startet motoren. Sørget for at det ikke kom luft ned i sjøvannspumpen. Legg merke til at kannen er plassert over motoren. Mens motoren svev helte jeg i Systemrens, og lot dette sirkulere til sjøvannskretsen holdt ca 70-80 grader. Deretter stoppet jeg og lot stå. Oppvarmet rensemiddel fungerer bedre enn kald. Systemrens anbefaler å varme opp til ca 80 grader. Startet båten 1-2 ganger per dag. Allerede andre gangen jeg startet det kom en del guffe ut. Kom mer hver gang jeg startet. Hos meg kan jeg gjøre dette også når båten ligger på vannet, selv om jeg nå gjorde det på land. Jeg forsøkte å beskrive dette her : er bilder der i alle fall. Redigert 7.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Torsen67 Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Har sjekket med to Yanmar forhandlere nå. Er ikke noe i veien for å bytte lyddemper/våteksos. Bare man ikke bruker 2 stk. Tenkte å bytte til denne som sier 100hk. Regner med at det da er 100hk som maks? Min er på 77hk. https://www.marineshop.no/lydpotte/110397/lydpotte-100hk-63mm Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2019 Ett spørsmål til, har kommet over en potte som sier maks 150 hk, type "Thor-potte". Er det noe i veien for å bruke denne i stedet for en som er til maks 100 hk på en Yanmar 77 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.