Jump to content

Erstatte Simrad CX44 kartplotter


Nor Star290

Recommended Posts

Har hatt samme autopilot og CX44 før. Samt en svinger mer eller mindre lik din. Siden AP26 kjører SimNet, kan du koble til stort sett hva du vil av moderne plottere. Jeg byttet til Simrad NSS evo2, nå er det vel evo3 som gjelder. Du kan garantert koble autopiloten til, svingeren regner jeg med at også kan brukes.

Det eneste du ikke kan gjøre med gammel autopilot er å betjene den direkte i et vindu i kartplotteren. Du må bruke knappene og rattet i AP26’en, som i dag. Jeg syntes ikke det var noe problem. Men, all navigering etter kurs og waypoints i plotteren funker perfekt. AP26 er forøvrig en flott autopilot.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har byttet ut mine Simrad CR40/DS40 og radar antenne med nye NSS12 Evo3 og Simrad 3G radar.

CR40'en virker perfekt, men DS40'en trenger nytt internbatteri. Eller virker alt som det skal og ligger på finn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151261408

 

Med oppgradering til nyere generasjon av Simrad MFD tror jeg det er plug&play mhp autopiloten din.

Link to post
Share on other sites

Hva Navico mener med "disk" skulle være interessant å vite. Det er meg bekjent ingen "disk'er i en CX44.

Symptomene høres ut som det Worry II beskriver over, og er diagnosen riktig koster et nytt batteri ca en 50-lapp.

Men benytter du anledningen til å bytte til en Evo 3 forstår jeg deg godt ... 

Link to post
Share on other sites

Nor Star290 skrev 31 minutter siden:

Det er en hard disk i plotteren ...

Nei, det er rent tøv! Denne disken eksisterer ikke.  Navico burde vite bedre enn å ljuge åpenlyst.

De kunne gjerne sagt ærlig at de tar et par tusen for å bytte internbatteriet og at det "ikke lønner seg", men for en med loddebolt, skrujern og pinsett tar jobben 30 minutter. Batteriet koster en 50-lapp på EBay eller ca 250 kroner hos Altitec.

Det er flere her på forumet har byttet internbatteriet etter samme symptom som din plotter (blå skjerm) og plotteren har blitt som ny. 

Greit og sikkert fornuftig nok at du velger å kjøpe ny plotter. Det eneste jeg reagerer sterkt på er at Navico lyver for deg. "Disken" de henviser til eksisterer ikke og "reservedelen" du trenger er altså kun et lett tilgjengelig batteri. Du får tro på hvem du vil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Hei

Da min cx 44 ikke ville starte igjen selv etter at jeg skiftet internbatteriet, er det vel bare og skifte ut :(   vanskelig og få tak i brukt ser jeg, er det mulighet og koble til en nyere mod som  vil fungere på mitt system? har en slavens 44, autopilot,og radar alt er fra 2003

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...