Jump to content

Perkins 4.108 Oljetrykksbryter og gjenger ?

tcic1

Recommended Posts

Hei , har skiftet instrument og det fulgte med oljetrykksbryter

som jeg skal skifte. Gjengene inn til motor er nok ikke som på

bilde da denne satt løst og den tar ikke gjenger ( mm ? ).

Lurer på om det er tommer her ? Hvor kan jeg enkelt få tak

i denne overgangen som oljetrykks bryteren skal skrus inn i.

Eller er det andre løsninger som å få satt fast denne inn til blokka

for ever da jeg kan skifte bryteren uten at denne løsnes.

Perkins 1.jpg

dieselfan skrev 6 minutter siden:

På bildet ditt så er venstre gjengeparti dessverre fylt opp med gjengene fra blokka. Ganske sikker på at de gjengene nå er defekte.... beklager

Det er gjengeteip som vises på bilde. Litt usikker på om gjengene i blokka er ødelagt. Ønsker derfor å vite om det er mm eller tomme gjenger her. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Tipper på at det er rørgjenger, kan se ut som NPT. Men det er vanskelig å gi råd når du ikke oppgir noen mål. Du må måle diameteren med et skyelære. Mål helst stigningen med gjengelære også. 

Hei, jeg tror ikke løsningen er å måle gjengene på trappen på bilde. De var full av gjengeteip av en eller annen grunn derfor løs. Så jeg tror den er feil. Kan kjøpe slik gjenge måler å se om jeg greier å måle gjengene i blokka med enten mm eller tommer. Men det finnes utallige slike motorer så tenkte om noen visste det.

dieselfan skrev 21 minutter siden:

På bildet ditt så er venstre gjengeparti dessverre fylt opp med gjengene fra blokka. Ganske sikker på at de gjengene nå er defekte.... beklager

Det er gjengeteip som vises på bilde. Litt usikker på om gjengene i blokka er ødelagt. Ønsker derfor å vite om det er mm eller tomme gjenger her. 

tcic1 skrev 50 minutter siden:

Kan kjøpe slik gjenge måler å se om jeg greier å måle gjengene i blokka

Det kan være vanskelig å få en sikker måling på innvendige gjenger i såpass små dimensjoner. Et tips er å smi til en kon trepinne, og skru denne inn i hullet. Denne vil da få et nøyaktig avtrykk, som er mye enklere, og mer pålitelig å måle på.

tcic1 skrev 1 time siden:

Det er vel neppe verken tommer eller millimeter. Det er nok en eller annen rørgjenge. Hvis du måler innvendig diameter på hullet kan du bruke tabellen under til å finne ut hvilken gjenge det kan være. Bruk en lommelykt og et forstørrelsesglass, så studerer du om gjengentoppene er skadet. Det kan utgjøre alt fra et par tiendedels millimeter til hele høyden på gjengen. 

1259284298_Fittingsgjenger.PNG.fa394528e282eca98d26f333367c20c7.PNG

Pequod skrev for 13 timer siden:

Hvor langt kommer vi?

tcic1 skrev for 2 timer siden:

Hei, jeg tror ikke løsningen er å måle gjengene på trappen på bilde. De var full av gjengeteip av en eller annen grunn derfor løs. Så jeg tror den er feil. Kan kjøpe slik gjenge måler å se om jeg greier å måle gjengene i blokka med enten mm eller tommer. Men det finnes utallige slike motorer så tenkte om noen visste det.

siden haugen er fra Peterborough, send en e-post/ring Universal Diesel på Lørenskog rett utenfor Oslo og spør,

de har greie på Perkins

mitt tipp på hva du har;

3/8" amerikansk konisk rørgjenge med stigning 27

V8 rules.

Jeg får hive meg på tippingen jeg også da :giggle:

Siden det er en oljetrykksbryter har jeg mer tro på at det er 1/4" eller 1/8" rørgjenger, enten BSP eller NPT. 3/8" blir gjerne brukt der det skal være en flow, ikke kun et målesignal. Dessuten, hvilken 3/8" rørgjengestandard har 27 gjenger på tommen? Tipper at ansatsen på bildet har 1/4"-18 NPT i den eneden som har stått i blokka, og 1/4"-19 BSP i den andre enden. Så er det sikkert en muffe med samme gjenger i begge ender, og tilsvarende på giveren. Hva som er i blokka er jo ikke godt å si uten å ha målt. Det kan jo være feilmontert dette her. 

Komodo skrev 33 minutter siden:

Jeg får hive meg på tippingen jeg også da :giggle:

Siden det er en oljetrykksbryter har jeg mer tro på at det er 1/4" eller 1/8" rørgjenger, enten BSP eller NPT. 3/8" blir gjerne brukt der det skal være en flow, ikke kun et målesignal. Dessuten, hvilken 3/8" rørgjengestandard har 27 gjenger på tommen? Tipper at ansatsen på bildet har 1/4"-18 NPT i den eneden som har stått i blokka, og 1/4"-19 BSP i den andre enden. Så er det sikkert en muffe med samme gjenger i begge ender, og tilsvarende på giveren. Hva som er i blokka er jo ikke godt å si uten å ha målt. Det kan jo være feilmontert dette her. 

Hei , på bilde er den som skal inn i blokka helt lik den som er inn i skjøtestykket og i enden er o.t.bryteren med samme gjenge. jeg har kikket litt på Universal Diesel sin bok og her er det masse forskjellige gjenger å typer. Hadde jeg greid å måle / finne ut av gjengene i blokka så hadde jeg nok kunne løst det på et vis men der er det så trangt og vanskelig å få målt. Tappen inn i blokka tror jeg er feil / eller at gjengene er blitt dårlige. Da er løsningen og gjenge opp til noe nytt ( standard et eller annet ) men at gjenger til skjøtestykket må stemme. Her er noen bilder av boka til UD. Takk for at dere forsøker å løse / finne ut av dette så jeg kan få ordnet / kjøpt denne lille dingsen :) Alt. så ringer jeg UD - de har vært veldig greie før med svar. Kanskje noen på forumet har en Perkins 4.108 liggende i deler der denne tappen er i også :)

Ansatser-Overganger.jpg

Bsp-Mm.jpg

Bsp-Npt.jpg

tcic1 skrev 16 minutter siden:

Hadde jeg greid å måle / finne ut av gjengene i blokka så hadde jeg nok kunne løst det på et vis men der er det så trangt og vanskelig å målt.

Da prøver jeg én gang til:

ozo skrev for 10 timer siden:

Det kan være vanskelig å få en sikker måling på innvendige gjenger i såpass små dimensjoner. Et tips er å smi til en kon trepinne, og skru denne inn i hullet. Denne vil da få et nøyaktig avtrykk, som er mye enklere, og mer pålitelig å måle på.

Nå rører du det til her. Hva mener du med "skrustykket"? Snakker du om ansatsnippelen eller muffa? 

janet skrev 6 minutter siden:

selve skrustykket er nok 3/8 ca M10

Ja, hvis du plutselig måler delene i tommer så. Da er 3/8 ganske nærme 10mm. Men her var det snakk om rørgjenger, og da er 3/8" ca 16-17mm. 

1/8, ja,men 1/8 er ikke dimensjonen på skrustykket, heller ikke 1/4 er det

1/8 evt 1/4 er klassifisering  av en gruppe rør dimensjoner som disse skrustykkene kan passe inn i

??

3/8 er ikke en  rørgjengestandard, men dimensjonen på selve skrustykket

Når du skrev 3/8 i forrige innlegg, mente du da ikke rørgjenger? Du skrev da vitterlig:

janet skrev for 7 timer siden:

mitt tipp på hva du har;

3/8" amerikansk konisk rørgjenge med stigning 27

og koniske amerikanske rørgjenger er også kjent som NPT. Ref. tabellen under:

NPT.PNG.106302940fbcbe1c694aa110a7fb9006.PNG

tcic1 skrev 7 minutter siden:

Hei , på bilde er den som skal inn i blokka helt lik den som er inn i skjøtestykket og i enden er o.t.bryteren med samme gjenge.

Skjønte ikke helt hva du mente med det. Men slik jeg forstår deg så passer ikke den ansatsnippelen på bildet i gjengene i blokka?

jeg har kikket litt på Universal Diesel sin bok og her er det masse forskjellige gjenger å typer.

De fleste leverandører av fittings har et utall av dimensjoner på lager. Hvis du studerer tabellen jeg la inn lenger opp, ser du at den rangerer gjengene i diameter i stigende rekkefølge. Det enkle med den tabellen er at du kan måle gjengen enten utvendig eller innvendig, og lese ut av tabellen hvilken gjenge du har. Tabellen inneholder de mest vanlige gjengene for fittings til hydraulikk og pneumatikk. Skruegjenger er et annet kapittel. Forøvrig blir det brukt både rørgjenger (BSP og NPT), metriske fingjenger (MF), og tomme fingjenger (UNF) i fittings. Det ser du også av tabellen. JIC og ORFS er eksempler på bruk av UNF. Når det er metriske gjenger på fittings er de benevnet med MM i tabellen, men det er alltid snakk om MF, altså fingjenger. MM antyder bare at det er millimetermål. Man kan bli forvirret av mindre :crazy:

Hadde jeg greid å måle / finne ut av gjengene i blokka så hadde jeg nok kunne løst det på et vis men der er det så trangt og vanskelig å få målt.

Er det så trangt at du ikke kommer til med skyvelære og måle hullet? I så tilfelle kan du jo prøve trikset til @ozo lenger opp med en pinne. Bare pass på at det ikke drysser fliser inn i motoren. 

Alt. så ringer jeg UD - de har vært veldig greie før med svar. Kanskje noen på forumet har en Perkins 4.108 liggende i deler der denne tappen er i også :)

Ulempen med det er at du ikke har kontroll på hva som har blitt gjort med motoren siden den forlot fabrikken. Er gjengene ødelagte er dessuten informasjonen verdiløs. Dette er kurant å måle for de som kan slikt. 

tcic1 skrev for 13 timer siden:

Hei, jeg tror ikke løsningen er å måle gjengene på trappen på bilde. De var full av gjengeteip av en eller annen grunn derfor løs. Så jeg tror den er feil.

Dersom du har skyvelære eller micrometer 0-25mm, så være så snill å ta mål av ytterdiameter ute og inne på gjenga og beskriv hvor langt inn i blokka du vet den har vært skrudd.

Dette er til stor hjelp selv om du selv ikke har tro på det.

Hei , da fikk jeg løst problemet - en mekaniker som jeg kjenner tok turen ned for å sjekke.

Han hadde med utstyr for å måle å se gjenger etc. Det var gjenger med kon og gjengene på

bolten ( ansatsen eller hva det heter ) var helt feil og festet med gjenge teip og noe gumgum … :(

Etter at han renset og gjenget opp med verktøyet sitt i blokka så hadde han med forskjellige ansatser

og en av de passet 100 % . På med gjengeteip og skrudde inn og problem løst. Ja slik er det når forrige eier eller noen

lagde lettvint løsning selv om det har holdt i mange år . Tusen takk for hjelpen alle sammen , det har vært godt og nyttig

å lese alle innleggene for en kløne på rør / gjenger / mm. tommer etc.

Da ønsker jeg bare en riktig så god sommer til dere.

Gjengetyper, tommesmål og nød-måling er utdøende kunnskap. Som besitter av flere fagbrev er dette basiskunnskap. Ikke føl deg "uttafor" for tror ikke det er  1 av 1000 som kan dette på fingrene i dag..... dessverre,  når noe ryker.....  

(men å ha et skyvelære om bord og å kunne bruke nonieskalaen vil jeg anbefale, men litt trening kan brukes til mye... for 120kr )  :thumbsup:

tcic1 skrev for 2 timer siden:

Han hadde med utstyr for å måle å se gjenger etc.

dieselfan skrev 12 minutter siden:

Gjengetyper, tommesmål og nød-måling er utdøende kunnskap. Som besitter av flere fagbrev er dette basiskunnskap. Ikke føl deg "uttafor" for tror ikke det er  1 av 1000 som kan dette på fingrene i dag..... dessverre,  når noe ryker.....  

(men å ha et skyvelære om bord og å kunne bruke nonieskalaen vil jeg anbefale, men litt trening kan brukes til mye... for 120kr )  

Hva med et gjengelære?

Det var nok det mekanikeren hadde med.

Fås kjøpt på Biltema i både tommer (BSP og NPT) og mm, og det trenges hverken fagbrev eller bruk av Nonieskala for å bruke det.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...