mons Startet 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2019 Hei Nilsen er på speidertur og snart i Sønderborg. Han har vondt i magen. Der står det en volvo D1-30 som har gått 600 timer, og nå fusker den og vil ikke gå på mer enn halv effekt. Har falt i turtall i korte perioder de siste dagene, men nå er det kun lavt turtall. Tanken ligger øverst i dieselsystemet, så jeg tviler på at det er luft. Rene filter og rent drivstoff. Har nylig byttet elektronikkboksen på bb side da denne har en kjent feil som stopper motoren/hindrer start og som røk på denne båten Tips eller erfaringer md denne motoren mottas med takk. Mons. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Sjekk først hele diesellinjen, fra stigerøret i tanken og frem til matepumpen. Det kan ligge blokkeringer flere steder, fra sil på stigerøret, i banjokoblinger og kraner. Hvis man kan kjøre rett fra en kanne med garantert ren diesel (sugeslange og returslange rett ned i kanne), kan man finne ut om problemet ligger før eller etter matepumpen. Sjekk dessuten eksosblandebendet. Hvis det er tett, klarer ikke motoren å kvitte seg med eksosen fort nok og du får de samme symptomene. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Man kan prøve å kople av dieselslangen rett før dieselpumpen og blåse. Dvs blåse mot tanken. Jeg gjorde det en gang og måtte blåse virkelig hardt før det løsnet. Var masse drit som satt i utgangen av tanken. Filteret var ganske rent... Endte opp med at jeg måtte vaske hele tanken. Etterpå kom problemet aldri tilbake. Var en eldre motor i noe samme størrelse. En MD2B tror jeg det var. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Stigerøret er det jeg tenker på også her Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Gulle ren tank, men problemet viste seg å være holderen til grovfilteret. Skrufilter med håndpumpe oppå filterholderen. Nytt filter og to år gammel holder. Selve holderen var periodevis nesten tett. Tipper det er feil på en av ventilene. Takker for tips! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.