Jump to content

Volvo D1-30. Fusker på speidertur.

mons

Recommended Posts

Hei

Nilsen er på speidertur og snart i Sønderborg. Han har vondt i magen.

Der står det en volvo D1-30 som har gått 600 timer, og nå fusker den og vil ikke gå på mer enn halv effekt.

Har falt i turtall i korte perioder de siste dagene, men nå er det kun lavt turtall.

Tanken ligger øverst i dieselsystemet, så jeg tviler på at det er luft.

Rene filter og rent drivstoff. Har nylig byttet elektronikkboksen på bb side da denne har en kjent feil som stopper motoren/hindrer start og som røk på denne båten

Tips eller erfaringer md denne motoren mottas med takk.

Mons.

Mons

Sjekk først hele diesellinjen, fra stigerøret i tanken og frem til matepumpen. Det kan ligge blokkeringer flere steder, fra sil på stigerøret, i banjokoblinger og kraner. Hvis man kan kjøre rett fra en kanne med garantert ren diesel (sugeslange og returslange rett ned i kanne), kan man finne ut om problemet ligger før eller etter matepumpen.

Sjekk dessuten eksosblandebendet. Hvis det er tett, klarer ikke motoren å kvitte seg med eksosen fort nok og du får de samme symptomene.

Man kan prøve å kople av dieselslangen rett før dieselpumpen og blåse. Dvs blåse mot tanken. 

Jeg gjorde det en gang og måtte blåse virkelig hardt før det løsnet. Var masse drit som satt i utgangen av tanken.

Filteret var ganske rent...

Endte opp med at jeg måtte vaske hele tanken. Etterpå kom problemet aldri tilbake. Var en eldre motor i noe samme størrelse. En MD2B tror jeg det var.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...