Jump to content

Høy syngende ulyd fra drivlinje, 41 fot seilbåt med aksel og fast propell.

Too Much

Recommended Posts

Har høy syngende lyd fra fremdriftssystemet

https://www.youtube.com/watch?v=uKtESpY4ilI

Ingen lyd når jeg bakker, ingen lyd ved kjøring på tomgangsturtall så kommer og går lyden litt ved forskjellige turtall.

Marsjfart er ca. 7 knop ved 2850 rpm, da er det ingen ulyder.

Ny Cutless, Ny volvokondom, ny propell aksel, alt er sirlig opprettet og montert med moment, aksel sitter i en fleksibel kobling  type Centaflex CMF-160

Lyden er uutholdelig og må bort!

Redigert av Too Much (see edit history)

Hadde samme ulyden på min høyre propell, selv om den kom rett fra Winrace pga grunnstøting.

Før jeg sjøsatte i år tok jeg flatfila og dro forsiktig over eggen på propell bladene.

Lyden var borte etter det, så ikke vær redd for  å prøve, det skal ikke mye til.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

LM 605 skrev On 30.6.2019 at 15.13:

Vil forsvinne om propellbladene files litt på kantene, men kan ikke helt huske helt  hvordan dette gjøres.

Du skal file avløpskanten på propellen (der vannet slipper).
Jeg la en gang inn en skisse her på BP om hvordan det skal gjøres, men finner den ikke i farten. Det viktige er at kanten skal files litt skrått, slik at den ikke er symmetrisk.

Det er snakk om bare litt filing. Ikke noe problem å gjøre det selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...