Too Much Startet 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2019 (redigert) Har høy syngende lyd fra fremdriftssystemet https://www.youtube.com/watch?v=uKtESpY4ilI Ingen lyd når jeg bakker, ingen lyd ved kjøring på tomgangsturtall så kommer og går lyden litt ved forskjellige turtall. Marsjfart er ca. 7 knop ved 2850 rpm, da er det ingen ulyder. Ny Cutless, Ny volvokondom, ny propell aksel, alt er sirlig opprettet og montert med moment, aksel sitter i en fleksibel kobling type Centaflex CMF-160 Lyden er uutholdelig og må bort! Redigert 30.Juni.2019 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Er sikkert propellen som "synger". Hadde dette selv på en ny Polar 20. Syngingen kom særlig noe turtall over tomgang, og var jo noe sjenerende å høre på. Vil forsvinne om propellbladene files litt på kantene, men kan ikke helt huske helt hvordan dette gjøres. Hør med noen "fagfolk" som kan propell. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Godt tips, jeg få Google litt og ta noen telefoner. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Noen som vet om dette kan files for hånd (tenkte å dykke)? Liker ikke å brenne av tusenlapper på løft i tide og utide. Så fant jeg denne http://www.ricepropulsion.com/TNLS/do_the_propellers_sing.htm Fant den samme beskrivelsen skrevet av @NilsPils i denne tråden. Redigert 30.Juni.2019 av Too Much Lagt til link x2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Eg får samme lyd ved lav fart vist eg har båten på land nokre dager, gir seg etter nokre turer. Kom etter eg bytta cuttleslager for nokre år siden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Too Much Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Jag har 15-20 timer for motor etter utsett i slutten av Mai, så tror desverre ikke det forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Jeg fikk synging når det ble montert volvokondom på båten min. Forsvant etter at jeg borret inn en nippel, og førte vann fra kjølekretsen inn mellom cutlesslageret og volvokondomen. Viktig å få klemt litt på kondomen, slik at lufta slipper ut. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Jag har luftet flere ganger, har åpen propellhylse med cutless på arm (vet ikke hva det heter) et stykke ut i fra skroget. Men er det volvokondomet bør det jo stoppe med en håndspålegging mens jeg kjører, det skal jeg teste før jeg tar filen fatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Ikke glem at kondomet skal ha fett en gang i året. I tillegg til lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Vi hadde "synging" på en Bavaria med seildrev med fast propell ved ca 1500 rpm, forsvant da vi byttet til foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Du må IKKE file propellen selv. Den skal være balansert som et bilhjul for å unngå kast og vibrasjoner. Få et propellfirma til å optimalisere den. F.eks WinRace i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Tar sjansen på noen strøk med fila. Propellen skal byttes til foldepropell, ikke sendes til Winrace. Venter på at det skal dukke opp en brukt 3 blad 18x12 RH 30mm et eller annet sted i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Hadde samme ulyden på min høyre propell, selv om den kom rett fra Winrace pga grunnstøting. Før jeg sjøsatte i år tok jeg flatfila og dro forsiktig over eggen på propell bladene. Lyden var borte etter det, så ikke vær redd for å prøve, det skal ikke mye til. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Too Much Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Det svaret liker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 LM 605 skrev On 30.6.2019 at 15.13: Vil forsvinne om propellbladene files litt på kantene, men kan ikke helt huske helt hvordan dette gjøres. Du skal file avløpskanten på propellen (der vannet slipper). Jeg la en gang inn en skisse her på BP om hvordan det skal gjøres, men finner den ikke i farten. Det viktige er at kanten skal files litt skrått, slik at den ikke er symmetrisk. Det er snakk om bare litt filing. Ikke noe problem å gjøre det selv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TF Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Her er en skisse, aner ikke hvir den kommer fra Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 TF skrev for 5 timer siden: Her er en skisse, aner ikke hvir den kommer fra Der var den, ja. Den kom fra meg. Den er basert på mange års erfaringer med vannturbiner og vibrasjoner. Det viktigste er at avløpskanten er usymetrisk og skarp. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TF Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Skissen så jo så bra ut, så det var vel derfor jeg tok vare på den. Jeg hadde kraftig synging på en tidligere båt og der fikk jeg det rådet å file av kanten noe slik skissen viser. Det hjalp. Her snakker vi tidlig 80-tall, så dette er gammel kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Her er en gammel tråd med litt mer forklaring og detaljer Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Too Much Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Her strømmer det på med god info, men det er fryktelig kaldt i vannet. Så det kan ta litt tid før jeg orker et bad... Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Da har det blitt litt undervannsfiling. Betydelig mindre synging. Blir nok flere bad med fila utover. Veldig glad for at det ble stille i 5 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Så bra ! Sjøl måtte jeg til med hammer og slegge for å rette to propeller etter årets første feriedag, mor Norge er nådeløs Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.