Jump to content

Hvor mange hk tåler en 25mm rustfri propellaksling


Kvarven 22

Recommended Posts

Hei, har ei hardangersnekke jeg vurderer å sette større motor i, nå står det i en Yanmar 2qm20 på 22hk som har en 25mm rustfri propellaksling. Spørsmålet er da om noen vet hvor stor motor den 25mm propellakslingen tåler? Eventuell motor skal være en dieselmotor med maks omdreinig på 2400-2800. Vil ikke at propellakslingen skal ryke om jeg får et tau i propellen..

Link to post
Bårdp skrev 36 minutter siden:

Det er det vel ingen regel for. Begrensningen ligger jo hvor stort moment den tåler og det er jo ikke direkte overførbart til antall HK. 

:yesnod:

 

I tillegg må du ha tekniske data på akselen din. Rustfritt kommer i mange forskjellige kvaliteter. Vanlig austenittisk rustfritt er bløtt og duktilt, og har lav flytegrense og skjærkapasitet. Martensittisk seigherdingsstål ligger i andre enden av skalaen. 

Link to post

Finner ikke ut noe mer informasjon om materialkvalitet i akslingen eller type. Akslingen er vertfall ikke lengre enn 1,7m totalt, men kun 0,5m  av denne er synlig mellom pakkboks og klemflens..   Girkassen har utveksling på 2,14:1 forover og 2,83:1 bakover maks turtal motor er 2800o/min. Fant også en tabell i ei bok, men vet ikke om jeg skal rekne med turtal på motor eller aksling.

20190630_195319.jpg

Link to post
Vdub skrev for 4 timer siden:

Hvorfor større motor? Får vel ikke mer fart uansett 

 

Med større motor blir det gjerne flere sylindre, og man kan redusere turtallet og få lavere støynivå ombord

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Jonas skrev for 2 timer siden:

Hvis du har akselturtall på ca 1300 o/min kan du ha motor på ca 40 hk.

Uavhengig av materialkvalitet mener du? Kanskje greit å sette seg litt inn i fasthetsegenskaper og styrkeberegning.

 

.Snorre skrev 1 time siden:

Boatdiesel sin kalkulator:     ( RPM = 2800 og Utveksling  =  2.14:1)

'

RESULTS
  Prop. Shaft          
Diameter:  25mm
Material:  Stainless 304
Shaft RPM:  1308
Safety Factor:  2
Maximum Power:  39 SAE hp.
29 kW.
39 Metric hp.

 

Og der ser vi at materialkvaliteten kommer opp som et parameter, i dette tilfellet 304. Mens en aksel i 304L har en flytegrense på ca 190 MPa, vil en aksel av S165 ligge helt opp til 700.

 

 

Link to post

Vil også mene at 

  • Eventuelt kilespors utforming og plassering (dersom et kilespor vil være et startpunkt for brudd må det inn i beregningen)
  • Symetrisk drift eller ikke (feks så må en ved akselberegning  ta hensyn til om det vil være lik belastning på alle bladene samtidig, eller enda verre, overflatedrift med kun et blad i vannet om gangen....)

Nå er det ikke min mening at overflatepropelldrift er meget aktuelt for TS sitt eksempel men det hører hjemme på lista over viktige faktorer

Link to post
Komodo skrev for 15 timer siden:

Uavhengig av materialkvalitet mener du? Kanskje greit å sette seg litt inn i fasthetsegenskaper og styrkeberegning.

 

Nei, dette var bare et eksempel på hvordan vist tabell kunne brukes, siden han var i tvil om turtaller gjelder motor eller aksling.

Og helt øverst i tabellen står det hvliken kvalitet denne gjelder for.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post

Motoren som står i har maks omdreinig på 2800o/min og giret har utveksling på 2,83 2800/2,83= ca.1000 . altså 1000o/min på propellakslingen. Og når akslingen er1" ser jeg i tabellen at jeg ikke kan ha større motor enn 30hk  kun 8hk mere enn den som står i nå. Så ser nå at det er lite å hente på å bytte motor før yanmaren takker for seg. Takk for innspill

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...