Kvarven 22 Startet 30.Juni.2019 Del på Facebook Startet 30.Juni.2019 Hei, har ei hardangersnekke jeg vurderer å sette større motor i, nå står det i en Yanmar 2qm20 på 22hk som har en 25mm rustfri propellaksling. Spørsmålet er da om noen vet hvor stor motor den 25mm propellakslingen tåler? Eventuell motor skal være en dieselmotor med maks omdreinig på 2400-2800. Vil ikke at propellakslingen skal ryke om jeg får et tau i propellen.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Det er det vel ingen regel for. Begrensningen ligger jo hvor stort moment den tåler og det er jo ikke direkte overførbart til antall HK. Her vi jo turtallet komme inn i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Det er vanskelig å si, dette kommer an på effekt/moment, matriale, propellaksellengde, turtall og avstand mellom lagerpunkter blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Bårdp skrev 36 minutter siden: Det er det vel ingen regel for. Begrensningen ligger jo hvor stort moment den tåler og det er jo ikke direkte overførbart til antall HK. I tillegg må du ha tekniske data på akselen din. Rustfritt kommer i mange forskjellige kvaliteter. Vanlig austenittisk rustfritt er bløtt og duktilt, og har lav flytegrense og skjærkapasitet. Martensittisk seigherdingsstål ligger i andre enden av skalaen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vdub Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 (redigert) Hvorfor større motor? Får vel ikke mer fart uansett Redigert 30.Juni.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 bør tåle en del vil jeg tro jeg kjører ca 260 hester / 4800-5000 rpm på 1 tomme stålaksel, ikke rustfri nei, akselen er ca 175 tommer lang, opplagring for hver 6. tomme Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Torsen67 Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Vdub skrev 45 minutter siden: Hvorfor større motor? Får vel ikke mer fart uansett Er jo helt irrelevant spørsmål.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 https://sleipner.no/kategori/1705/propellaksler/ Litt ned på siden i linken over finne du et diagram for beregning av diameter på aksling fra Sleipner. Usikkerheten blir om det er forskjellen i materiale på din aksel og Sleipner sine. Gir ihvertfall en pekepinn om effekt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kvarven 22 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Finner ikke ut noe mer informasjon om materialkvalitet i akslingen eller type. Akslingen er vertfall ikke lengre enn 1,7m totalt, men kun 0,5m av denne er synlig mellom pakkboks og klemflens.. Girkassen har utveksling på 2,14:1 forover og 2,83:1 bakover maks turtal motor er 2800o/min. Fant også en tabell i ei bok, men vet ikke om jeg skal rekne med turtal på motor eller aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Larsjr skrev 13 minutter siden: Finner ikke ut noe mer informasjon om materialkvalitet i akslingen eller type. Sjekk om den er magnetisk. Hvis den er umagnetisk er den austenittisk, er den skikkelig magnetisk tipper jeg den er martensittisk. Da vet du litt mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 (redigert) Turtall på aksling som gjelder. Hvis du har akselturtall på ca 1300 o/min kan du ha motor på ca 40 hk. Du legger streken fra akselturtall og gjennom akseldiameter. Redigert 30.Juni.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Vdub skrev for 4 timer siden: Hvorfor større motor? Får vel ikke mer fart uansett Med større motor blir det gjerne flere sylindre, og man kan redusere turtallet og få lavere støynivå ombord Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
.Snorre Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Boatdiesel sin kalkulator: ( RPM = 2800 og Utveksling = 2.14:1) ' RESULTS Prop. Shaft Diameter: 25mm Material: Stainless 304 Shaft RPM: 1308 Safety Factor: 2 Maximum Power: 39 SAE hp. 29 kW. 39 Metric hp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2019 Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Jonas skrev for 2 timer siden: Hvis du har akselturtall på ca 1300 o/min kan du ha motor på ca 40 hk. Uavhengig av materialkvalitet mener du? Kanskje greit å sette seg litt inn i fasthetsegenskaper og styrkeberegning. .Snorre skrev 1 time siden: Boatdiesel sin kalkulator: ( RPM = 2800 og Utveksling = 2.14:1) ' RESULTS Prop. Shaft Diameter: 25mm Material: Stainless 304 Shaft RPM: 1308 Safety Factor: 2 Maximum Power: 39 SAE hp. 29 kW. 39 Metric hp. Og der ser vi at materialkvaliteten kommer opp som et parameter, i dette tilfellet 304. Mens en aksel i 304L har en flytegrense på ca 190 MPa, vil en aksel av S165 ligge helt opp til 700. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Vil også mene at Eventuelt kilespors utforming og plassering (dersom et kilespor vil være et startpunkt for brudd må det inn i beregningen) Symetrisk drift eller ikke (feks så må en ved akselberegning ta hensyn til om det vil være lik belastning på alle bladene samtidig, eller enda verre, overflatedrift med kun et blad i vannet om gangen....) Nå er det ikke min mening at overflatepropelldrift er meget aktuelt for TS sitt eksempel men det hører hjemme på lista over viktige faktorer Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 (redigert) Komodo skrev for 15 timer siden: Uavhengig av materialkvalitet mener du? Kanskje greit å sette seg litt inn i fasthetsegenskaper og styrkeberegning. Nei, dette var bare et eksempel på hvordan vist tabell kunne brukes, siden han var i tvil om turtaller gjelder motor eller aksling. Og helt øverst i tabellen står det hvliken kvalitet denne gjelder for. Redigert 1.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Ok, skjønner Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kvarven 22 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Motoren som står i har maks omdreinig på 2800o/min og giret har utveksling på 2,83 2800/2,83= ca.1000 . altså 1000o/min på propellakslingen. Og når akslingen er1" ser jeg i tabellen at jeg ikke kan ha større motor enn 30hk kun 8hk mere enn den som står i nå. Så ser nå at det er lite å hente på å bytte motor før yanmaren takker for seg. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 (redigert) Utveksling fremover er 2,14. Blir litt større motor da? Som regel er maks turtall lite brukt bakover. Redigert 2.Juli.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.