MYVIVERA Startet 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2019 Et av de innvendige rørene er sprekt, slik at kjøleveske lekker ut i sjøvannkretsen. Tanken er å tette røret i hver ende. Har noen her erfaring eller noen gode tips på hva jeg kan bruke? Ser ut som røret et av messing. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Teak plugger, dei rotner ikkje. Ville levert den til radiatorverksted for permanent reprasjon. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Når jeg gjør noe til meg selv eller noen jeg liker så bruker jeg et materiale så likt det som pluggen skal stå sammen med... Du har ikke akkurat brukt my tid på å dele hva det er du har (Motor merke, typebetegnelse, årsmodell feks ) så da er det heller ikke så lett å hjelpe deg spesifikt. Varmeveksler innsatser som veksler sjøvann/frostveske som er fra 80 tallet er ofte av en kobber-nikkel legering. Jeg setter slike plugger med Loctite for sylindrisk fastsetting og bruker ca 0.01mm press og en rille som Loctiten ligger i (resten blir stor sett skrapt bort ved trange pasninger. Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Motoren er en mercruiser Thunderbolt 305 5.0 v8 fra 1999. Varmevekslere er ikke original. Vet ikke merke på den. Den ble montert på av tidligere eier av båten. Jeg har hatt båten nå i seks år. Ser at en orginal varmeveksler koster ny 12000 kr, så jeg tenkte å gi denne gamle en kjangs. er det noe mulighet å bruke to kompenent stålplast eller noe pasta som herder og fester seg? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Skjønner godt at du vil prøve å redde den noen år til. Har ikke erfaring med, men heller ikke særlig tro på å bruke araldit & fordi det er nesten dødt og jeg forventer at kjølerinnsats er av et materiale som utvider seg relativt mye og det er ikke en god kombinasjon selv om diameteren er liten.... Ville heller brukt en messingstang, ruffsa overflata med slipepapir og brukt Loctite/låsemiddel Om du ikke har dreiebenk så kan du spenne fast en bit i en boremaskin eller drill og tilpasse diameter med flatfil eller slipepapir... Høres litt harry ut kanskje men det virker.... Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Ja, det høres jo fornuftig ut det. Mulig jeg går for den løsningen. Vurderte også å fylle/smelte kobbertråd, men vet ikke om jeg får det til å bite seg fast. Det røret som er ødelagt sitter helt i ytterkant av varmeveksleren, så flensen er litt i veien for å komme rett inn. Redigert 30.Juni.2019 av Maxum sc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 har loddet flere slike med 300graders loddetin med brenner det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Hmmm. det gjør det jo ikke noe enklere... om hullet er dekket av huset Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Hvis du har tilgang til en dreiebenk så få dreiet svakt konede plugger i av-sinkningsfri messing som slåes inn i begge ender av det lekkende røret. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Nå har du jo fått flere gode råd, så du får bare velge en løsning du har mulighet til. Jeg ville nok holdt en knapp på tipset til @mateco, bortsett fra at jeg ville loddet i tillegg. Før du slår inn pluggen bør du brotsje opp hullet, evt. slipe det opp med smergelpapir slik at du kommer inn på friskt metall. Brotsjer du blir hullet antagelig rundt nok til at du kan slå inn en plugg som er svakt konisk uten å lodde også. Nå høres det jo ut som om @dieselfan har god erfaring med å slå inn en plugg med loctite, så det blir sikkert også bra til dette formålet. Jeg vet ikke hvordan denne veksleren er produsert, men ofte blir slike vekslere laget ved at rører blir valset inn i rørplata slik at det blir tett. Spesielle valsemaskiner til dette. De blir altså ofte ikke sveist eller loddet. På større varmevekslere, f.eks. dampkjeler, economizere eller varmevekslere for fjernvarmeanlegg er det stålrør som blir sveist i ei rørplate av stål. Plugging av slike rør foregår ved at det blir slått inn en svakt konisk stålplugg som blir sveist fast. I de tilfellene er det snakk om så høye temperaturer at loctite er utelukket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunnis Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Gode forslag over, men om du ikke har utstyr eller erfaring med slikt arbeide kan jeg anbefale Grenland Radiator og sveis. Ville sendt bilde med prisforespørsel før jeg tok stilling til reparasjon på egen hånd. http://www.grenland-radiator.no Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
MYVIVERA Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 (redigert) alphaman skrev for 7 timer siden: har loddet flere slike med 300graders loddetin med brenner det sitter. Har du kun brukt loddetin til å fylle og tettet røret i hver ende, eller har du loddet fast plugger? Redigert 1.Juli.2019 av Maxum sc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Har kun brukt loddetin men av 300gr ikke elektro tin ca 230gr flamme må brukes Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Varmeveksleren er produsert i USA. Blant annet OSCO produserte/forhandlet slike. De utmerker seg ved ikke å være særlig reparerbare og er av typen 'bruk og kast'. Ofte er det slik at når ett av kjølerørene er kaput, kommer det fler etter hvert. Hadde det vært meg, ville jeg satt inn en fingjenget skrue med tettemiddel (eks. Loctite) i hver ende. Og latt det være med det. Man kan sikker lage mye fin jobb til begrenset nytte på en slik veksler. Jeg solgte en slik, med hele kjølerør, for et tusing eller så. Og så kjøpte jeg en Bowman varmeveksler på finn.no. Den veksleren jeg kjøpte hadde ikke vært i bruk. Betalte 4000 kroner, og den fungerer perfekt. Som eksempel, se en av de senere postingene på 'Byggingen av Hulda' her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 (redigert) I gamle dager når radiatorer på kjøretøyer ikke var laget av plast var det ett radiator verksted i hvert tettsted Det røret som lakk ble blendet der det lakk med å sølvlodde. Derfor vil jeg tro at dette er en velkjent og god måte å gjøre det på. I dette tilfelle kommer man jo til endene i motsetning til en radiator der man blendet røret på bruddstedet. Redigert 1.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 I gamle dager, @pipe, loddet vi av bunn og topp på radiatorene. Enten loddet vi igjen det ene røret, eller helst byttet vi registeret. Problemet med å sølvlodde et slikt rør som hos @Maxum sc, er at rørene ved siden av det som blir reparert slipper fra endestykket. Plutslig har man fem rør som lekker, ikke bare det ene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Hulda skrev 29 minutter siden: I gamle dager, @pipe, loddet vi av bunn og topp på radiatorene. Enten loddet vi igjen det ene røret, eller helst byttet vi registeret. Er veldig klar over hvordan det ble gjort bortsett i fra at det ikke var vanlig å ta av kjølekappene for å blende rør. Det kostet for mye så rørene ble blendt der de lakk Hulda skrev 35 minutter siden: Problemet med å sølvlodde et slikt rør som hos @Maxum sc, er at rørene ved siden av det som blir reparert slipper fra endestykket. Plutslig har man fem rør som lekker, ikke bare det ene. Det gir mening når man ser hvor nærme disse rørene sitter hverandre. På en radiator blir ikke røret ved siden av like varmt for de avstanden er større. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Korrekt @pipe :-) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Det er derfor jeg lodder med 300gr tin og ikke sølvlodd som jeg ville brukt på kappa. Rart og høre det ikke går og lodde når jeg har klart det flere ganger?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Det går bare fordi du er så ekstremt dyktig @alphaman. Her refereres det til sløvlodd. Ikke tinnlodd. Hvis poenget er å få det tett, gjør til og med en A4 karosseriskrue med tetteguffe samme nytten. Det blir tett, og holder helt til neste rør begynner å lekke. Og det kan utføres av ufaglært med skrutrekker på en snau halvtime. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 (redigert) Om det ikke er en original Mercruiser del, så er den ganske lik. Mercruiser manual opplyser om at på varmeveksler kan inntil 3 rør plugges uten problem. Jeg hadde et lekk rør i Mercruiser original vv på en av dieselmotorene. Røret som var lekk hadde blitt loddet igjen på den ene siden under produksjon, var helt ytterst i periferien, så vann hadde stått uten sirkulasjon som sikkert var årsak til at det hadde korrodert. Plugget det med en messing (eller kobbernagle, husker ikke helt) som jeg pusset litt kon. Hadde på litt tokomponent lekkasjetetter og banket forsiktig inn naglen. Rørene er rundt 6mm innvendig diameter, så det er lett å finne noe som passer som plugg. Nå var røret på min vv tettet på den ene siden under produskjon så behøvde bare tette på en side. Trådstarter tetter selvsagt i begge ender på røret som er lekk. Selve innsatsen er slagloddet rundt og rørene er presset eller valset fast. Redigert 1.Juli.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.