Jump to content

Svakt lys i kabinlamper når lanternene er tent


V8 bensin

Recommended Posts

Jeg opplevde et merkelig fenomen sist jeg var ute og kjørte i mørket. Når lanternene ble tent så var det bare så vidt at lysene på toalettet og i stikkøya glødet. Når jeg slukket lanteternene lyste lampen normalt igjen. Lanternene lyste normalt hele tiden.  Noen som har opplevd det samme eller har noen tips til hvor jeg burde lete etter feilen? Båten er en Draco 25 TC fra 1982

Link to post

Spenningsfall? Er det glødepærer det er snakk om, i både kabiner og lanterner?

 

Har du mulighet til å ta ut en pære, evt. Komme til på baksiden, og måle spenning når lanternene er av, og så måle når du slår på?

 

Vil tro dette kommer av spenningsfall grunnet tynne kabler, dårlige koblingspunkter/brytere, eller lignende. Kanskje er det eiret i en lanterne slik at du her får delvis kortslutning og mye høyere strømtrekk?

 

Begynn med å måle, så sjekk at alle pærer i både kabinlys og lanterner har god kontakt, følg så kabler og se over brytere og koblingspunkt!

Link to post

Det er glødepærer i både lanterner, tolalett og stikkøye. Jeg kan ikke se at feks. lyset i instrumentene "dimmer" ned når jeg tenner lanternene så det virker som om det kun gjelder enkelte kretser. Skal gjøre en nøyere studie for å kartlegge hvilke kretser som påvirkes. Sjekker også spenningen til lampene med og uten lanternene tent i ettermiddag samt ser etter mulige kortslutninger etc. Jeg skiftet forresten pæra i topplanterna forleden dag og det var noe irr der som jeg ikke fjernet.  Takk for innspill "LISE"..

Redigert av V8 bensin (see edit history)
Link to post

Har dette fungert greit før, slik at feilen nylig er oppstått?

Er alle lampene på samme kurs? Da har du kanskje mulig feilkilde i felles pluss-pol. Hvis de ikke er på samme kurs, og lanternene f.eks ikke påvirker instrumentbelysningen, så ville jeg undersøkt mulig felles minus-pol. Dårlig forbindelse i en slik felles minus, kan gjøre at den ikke tåler totalbelastningen, men at det fungerer greit hver for seg. 

Link to post

Jeg mener og tror at feilen oppstod nylig. Har ihvertifall ikke merket dette før i år. Men nå er jeg jo ikke i nede i stikkkabinen under nattseilas :-)

Har skiftet motoren samt batterier i vinter. Men det elektriske anlegget er ikke endret. Jeg skal sjekke kursopplegg for å se om de er på samme kurs/felles pluss eller minus pol. Får ta en nærmere sjekk på alle koblinger/sikringsholdere.

Takk for innspill pacuare og Grimme Elling

Link to post

Sjekk at kursen ( kabelen ) som forsyner lanternene har god forbindelse til batteri minus.

Det kan virka som at straumen som forsyner lanternepærene går tilbake til batteri minus via andre forbrukarar som er tilkopla same batteri.

Dette skjer når motstanden mellom belastning og batteri minus er lik / større, enn motstanden gjennom paralelle forbrukarar ( glødetrådar typisk )

Link to post

For å få den effekten du beskriver må du ha minst to feil i anlegget.

Her er en skjematisk beskrivelse av den enkleste varianten, men når det er slike feil ute og går, kan det gjerne være flere. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste (som flere har nevnt) å gå over alle koblingspunkter. Gjerne demontér, puss rent, smør opp, og sett sammen.

 

 

1315309416_14.png.c6cc8a9b2debcbb770ab93a81371053b.png

Her er det valgt 20W som innebelysning (pæren til venstre), og totalt 80W på lanterner. De to motstandene angir kombinasjonen av dårlig jording (minus) og overslag. Disse er satt til 3 ohm for å gi omtrent det resultatet du beskriver, men kan som sagt være (en kombinasjon av) andre verdier.

 

1454861116_24.png.e9698f761ede14e4e278da351851de27.png

Her er innebelysning slått på. Den virker, men har redusert effekt pga. dårlig jordforbindelse. I tillegg går det en liten lekkasjestrøm via lanternene.

 

 

1721966611_34.png.ea9b82c3a029cf35a069d11a7404486b.png

Her er lanternene slått på i tillegg. Da er  spenningen på innebelysningen knappe 5V, mens lanternene lyser som normalt; dog med en ikke ubetydelig lekkasjestrøm.

 

81297924_44.png.3a33a1251f0c20aedb5706130357c1ca.png

 

Med avslått innebelysning øker lekkasjestrømmen.

 

Link to post

Kanskje ikke lurt å bruke batteripolfett på steder der to kurser, eller hvor pluss og minus er veldig nær hverandre...?:

Kom over denne uttalelsen fra BT.

 

kontakta biltema direkte for å høre hva de sier, her er svaret =

"Hej.
Batteripolfett 36-1830 innehåller Litium vilket är mycket bra elektrisk ledare.
Fettet skal man smøre på batteripolerna och på kabelskorna, så at fettet ligger mellom terminal og batterikabelskoens kontaktflate

Link to post

Jeg har ikke hørt om at noe fett leder støm i merkbar (målbar) grad. Rent lithium har riktignok omtrent samme ledningsevne som jern, men i denne sammenhengen er jo hver lithiumpartikkel omgitt av såpe og olje, så da skal det nok en temmelig høy konsentrasjon til før fettet som sådan blir ledende. Men det er jo bare å prøve med ohm-meteret.

 

Link to post
  ozo skrev On 2.7.2019 at 14.21:

Jeg har ikke hørt om at noe fett leder støm i merkbar (målbar) grad. Rent lithium har riktignok omtrent samme ledningsevne som jern, men i denne sammenhengen er jo hver lithiumpartikkel omgitt av såpe og olje, så da skal det nok en temmelig høy konsentrasjon til før fettet som sådan blir ledende. Men det er jo bare å prøve med ohm-meteret.

 

Vis hele sitatet  

 

 

Høres veldig fornuftig ut. Har for moro skyld testet flere fettyper med et multimeter uten å få noe som helst utslag. Til og med «fett og børst» som selges hos elektro engros leder ikke noe som multimeteret detekterte. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...