Poseidon Startet 1.Juli.2019 Del på Facebook Startet 1.Juli.2019 Jeg har en liten Mase IS 3.5 generator som har fått problemer med kjølevannet, den får for lite kjølevann og stopper pga overtemperatur. Impelleren er skiftet med ny, inntaket er rent, slangene er uten knekk og jeg finner ikke noe sted hvor den kunne suge falsk luft. Generatorpakken står ca en halvmeter over sjøvannsnivået og pumpen klarer ikke å suge vann til seg. Når jeg fyller pumpen med fett før start går det greit, men etter første stopp nekter den å suge ved neste startforsøk. Jeg har også forsøkt å suge fra en bøtte vann og det går akkurat såvidt når bøtten er omtrent i nivå med generatormotoren, men skal pumpen suge mer enn det - da er det slutt .... Har noen vært borti noe lignende? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mateco Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Hadde samme problem med mitt Onan aggregat. Også der var pumpen ca. halv meter over vannlinja. Hos meg var problemet at pumpen sugde falsk luft via en dårlig akseltetning (simmering). Skiftet simmering med rustfri fjær og problemet løste seg! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jakob T Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Hadde samme problem, med Ficher Panda. Kjøpte ny pumpe,alt ok. Antar defekt simmering. Blir å overhale den gamle Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Takk for gode innspill, men simmerringen ble også skiftet i forbindelse med at jeg overhalte pumpen for noen uker siden, så den bør være OK .... Jeg har lurt på om det er impelleren som er for myk, dvs at vingene ikke klarer å rette seg ordentlig ut, og at pumpen derfor suger for dårlig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gudrun Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Ja du er inne på noe der Poseidon. Hvis pumpen er av type med gummiimpeller har den og en pall inni som har som oppgave å presse sammen bladene (hvis den har den typen).. Hvis du har en slik kan disse pallene slites, men de kan byttes. Men kanskje du har en annen type. Mine tanker en mandag.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Kunne egentlig ikkje finne direkte feil på puma, så var i tvil da det vart bestilt ny pumpe, men det gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Kan det vera at den får inn falsk luft via tetningen rundt lokket? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Nå har jeg plukket pumpen igjen, tatt ut impelleren og kjøpt en ny. Det kan virke som om den gamle impelleren er mye mykere i gummien enn den nye, noe som styrker mistanken om at impellervingene ikke klarer å "rette seg ut" fort nok etter å ha passert den klossen som skal legge dem flate. Ellers har jeg satt forsiktig trykk på pumpen og den virker å være temmelig tett både lokket og langs akslingen. Dermed er det klart for ny montering på aggregatet imorgen - så ser vi hvordan det går .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Kan pumplocket vara slitet? Isf kan det ev hjälpa att vända locket med utsidan inåt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 ebonita skrev 43 minutter siden: Kan pumplocket vara slitet? Isf kan det ev hjälpa att vända locket med utsidan inåt. Ja, jeg kjenner det gamle trikset. Men denne generatoren har gått kun 50 timer og lokket er helt glatt og fint. Dessuten har man vært så "utspekulert" at hullmønsteret gjør det vrient å montere den motsatte veien - ukjent av hvilken årsak ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Nå har jeg vært ombord og montert pumpen igjen, med ny og stivere impeller. Den gamle impelleren var litt sundtrevet på undersiden, dvs inn mot bunnplaten i pumpen. Jeg var ekstra nøye og masserte impelleren med silikonfett og smurte flytende pakning under lokket i tillegg til O-ringen. Nå har generatoren vært startet og stoppet flere ganger, med kortere og lengre mellomrom, og pumpen klarer å suge vann hver gang. Jeg krysser fingrene og håper at det nå er i orden Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BOBO II Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Poseidon kjøpte du servicepakken fra Mase ?hadde samme problemet som deg med impeller med for myk gummi. Skiftet til en ny med hardere gummi siden har dette virket. Dette var i fjor men husker ikke hvor jeg fikk servicekitt fra. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Poseidon Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Bergstad skrev 52 minutter siden: Poseidon kjøpte du servicepakken fra Mase ?hadde samme problemet som deg med impeller med for myk gummi. Nei, dette har gått i en 2-gang. Det begynte med lekkasje langs akslingen. Da kjøpte jeg riktig tetning av god kvalitet fra Tools. Impelleren var halvslitt og en av sønnene kjøpte med seg en ny fra Biltema, siden pumpen allikevel var demontert - og det var tabben .... Nå kjøpte jeg impeller hos Maritim og satser på at problemet skal være både avslørt og løst. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JRK Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Bra innlegg Poseidon. Litt til ettertanke for de som kjøper uorginalt serviceutstyr til hovedmotor også. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Enig i det. Men jeg har kjøpt originalt service kit til min Mase, bare for å oppdage at de fleste delene ikke passer likevel. Så jeg ville ikke bestilt dette ukritisk uten å vite nøyaktig delenummer etc. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Jeg har i alle fall fått riktige deler til mitt Mase IS 2.5 hos Torsvang Maskin i Larvik. Min erfaring med både aggregat og Volvo motor er at ved at man kjøper orginaldeler på et merkeverksted, så får man også bedre service om man trenger råd eller uforutsette reparasjoner. Man betyaler nok litt mer enn på internett, men service teller også. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 nordan family 27 skrev 1 time siden: Enig i det. Men jeg har kjøpt originalt service kit til min Mase, bare for å oppdage at de fleste delene ikke passer likevel. Så jeg ville ikke bestilt dette ukritisk uten å vite nøyaktig delenummer etc. Der har du et meget viktig poeng, både i denne sammenheng og mange andre. Når det gjelder pumper og pumpedetaljer så er min erfaring at en mail til lars@lasamaskin.no kan løse mange problemer. Lars Øyvind Riis er fenomenal når det gjelder både pumpekunnskap og kundeservice! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Jeg kjøpte også service settet hos Torsvang.... Handler en del ting på Lasa. Observerer at det ofte er billigere enn på Maritim eller EBay. Slik var det ikke før, men har vært slik noen år nå. Eksempelvis Racor forfilter koster mer alle andre steder. Jeg byttet hele vannpumpa på min Mase IS 2.5 etter ca 200 timer (12 år) da den lakk i en ring. Reparasjon pluss ny impeller vs pris på ny pumpe (hvor ny impeller var inkludert) medførte for min del ny pumpe. Måtte flytte over et reimhjul - det var litt knot. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.