Jump to content

Dramatisk nesten-kollisjon under bybrua Stavanger, blir det for enkelt å skylde på hurtigbåtene

tacan

Recommended Posts

Fra Stavanger Aftenblad betalingsmur.

Det var skummelt. Han pressa oss veldig, og vi var egentlig innestengt mellom andre båter. Jeg visste at hurtigbåten var mye raskere enn vår båt, men fikk svingt til høyre over bølgene. Hvis ikke hadde han kjørt rett over oss, sier Tobias Enoksen (16) til Aftenbladet. 

Det er fredag ettermiddag. Klokken er like over 15.30. Kompisene Tobias Enoksen og Adrian Hølland har vært i Stavanger for å handle og spise, som de ofte gjør om sommeren. Sola skinner på himmelen og sjøen er blikk stille. 

Tobias og Adrian har vært på sjøen siden de gikk i bleiene. Tobias har vært med morfar og lært sjøvett og manøvrering av båt. Han vet at tiden rundt 15.30 er travel i Stavanger havn.

Guttene går omtrent midt i leia på vei ut under bybrua. To hurtigbåter går fra Fiskepirterminalen. En av båtene legger seg til styrbord for guttene. Den andre hurtigbåten legger seg bak guttene. Rune Hansen og kona, som også er på vei gjennom bybrua i en annen båt, legger seg til styrbord og følger med på de to guttene.

Hurtigbåten som ligger bak guttene har ifølge Hansen vikeplikt for dem, og blir mer og mer aggressiv i styringa. Han skal til å gi signal til hurtigbåten om at den er farlig nær guttene. 

Så gir Tobias og Adrian gass og kommer seg bort fra denne hurtigbåten. De går ut under broa, og er på vei i retning Tau. 

Hurtigbåten som lå til styrbord gir gass når den skal rett etter bybrua, og går veldig nær den lille båten til guttene. 

– Hurtigbåten hadde kurs rett mot guttene

Hurtigbåten som lå midt i leia, gir også gass, men den har ifølge Hansen kurs rett mot båten til Tobias og Adrian.

– Jeg husker jeg sto i telefonen, og ropte til kona om at nå skjer det en alvorlig ulykke. Jeg var sjokkert. Hurtigbåten hadde kurs rett på guttene, sier Hansen.

Samtidig kommer Tau-ferja rett mot. Hansen frykter det verste, og har hånda plantet på hornet. Men plutselig klarer Tobias å vri båten over til høyre. Da er den så nær hurtigbåten på styrbord side at den kommer rett i hekkbølga, og Hansen ser hele dørken på den lille båten. Til slutt kommer guttene seg bort fra situasjonen.

– Hadde ikke den gutten holdt hodet kaldt, kunne dette blitt en alvorlig ulykke. Jeg har vært på sjøen i mange år, og sett mye, men dette var rimelig dramatisk, mener han.

Imponert

Ifølge Hansen skulle denne båten også ha lagt seg på styrbord side.

– Dette er langt utenfor godt sjømannskap, mener han. 

Han er mektig imponert over Tobias (16), og kjørte rett bort til guttene etter at hurtigbåtene var borte. Han spurte om hvordan de hadde opplevd det og hvordan de hadde det. 

– De var litt opprørte, og hadde jo trodd at hurtigbåten skulle kjøre dem ned. Men jeg var mektig imponert. At en så ung gutt klarte å holde hodet kaldt, er utrolig. Jeg fortalte Tobias at det var takket være hans reaksjon at dette gikk bra, sier Hansen. 

– Skal ut på sjøen igjen i dag

Det er to tøffe unge gutter Aftenbladet møter dagen derpå i sin Li-båt med 9,9 hester.

– Det var skummelt. Jeg kjente det skikkelig i magen. Jeg holdt en Pepsi i hånden. Den var det ikke noe igjen av etterpå, sier Adrian.

– Hva syns du om det Tobias gjorde?

– Det var veldig bra gjort av Tobias. Han gjorde akkurat det han skulle, sier båtvante Adrian. 

De var litt sjokkerte fredag, men lørdag er de ved godt mot igjen.

– Vi er ikke skremte i det hele tatt. Vi skal nok ut på sjøen igjen i dag. Om vi har bensin, avslutter Tobias.

– Kunne ha avventet situasjonen

Regionsjef for hurtigbåter i Rogaland, Bjørn Egil Søndenå har pratet med kapteinene på de to hurtigbåtene og forklarer at det på denne tiden fredag var masse båter på vei inn og ut av sentrum samtidig.

Søndenå mener hurtigbåtene lå riktig, og mener Tobias og Adrian burde ha lagt seg nærmere land på styrbord-side når de skulle ut av Stavanger havn. Han innrømmer likevel at hurtigbåtene kunne ha avventet situasjonen mer.

– De gikk bak denne lille båten og kom nærmere og nærmere. De kunne nok ha lagt seg stille og avventet situasjonen, men den lille båten kunne også holdt seg langs land, sier Søndenå.

Vil invitere guttene om bord

Kapteinene har forklart Søndenå at de hadde full kontroll over situasjonen, og at de satt med hendene på hendlene. Nå vil han gjerne treffe guttene. 

– Om de har opplevd dette som ubehagelig er det veldig dumt. Vi vil gjerne invitere disse guttene om bord i en av hurtigbåtene, slik at de kan komme å snakke litt med kapteinene. Da kan de forklare litt hvordan trafikkbildet virker på sjøen og få se litt på broa og slik, sier Søndenå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...