Jump to content

Ultraflex hydraulisk styring, roret kan fortsatt dreies ved fullt utslag på sylinderen.

eilien

Recommended Posts

Har en Uttern D 57 med mercury optimax 115. Båten har kun gått 90 timer. Det sitter en ultraflex hydraulisk styring på den. Da jeg oppdaget at roret fortsatt kan dreies etter fullt utslag på sylinderen (bare mot babord) trodde jeg det var luft i anlegget.

Etter lufting og påfylling av riktig olje er problemet der fortsatt. Det kommer en suselyd fra tanken på rattstammen når roret  presses videre etter fullt utslag.

Er dette bare overtrykksventilen som slår ut? Og hvorfor gjør den ikke det ved full sving mot styrbord?

Har fem omdreininger på roret fra fullt utslag babord til styrbord.

Er det noen som har opplevd det samme?

Redigert av eilien (see edit history)

Rusk i tilbakeslagsventil kan oppleves på denne måten selv om luft er mest sannsynlig. Står en liten komprimerbar luftlomme en plass på slangen. Om man setter på en forskruning der påfylling lokket står , kan det settes på en slange og ei flaske som er åpen på toppen. Mange dreiningen frem og tilbake kan løse problemet. Da vil det bli synlige bobler i slangen. Slutter det er det som regel greit.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei, og takk for svar. Det var slik jeg luftet den. Først åpnet jeg lufteskruen på hver sylinder, stengte disse, og deretter svingte roret med fullt utslag flere ganger. Alt dette med oljeflasken koblet til påfyllingen og hull for tilgang til luft.

Mulig det kan bedre seg over tid.

Bare for å kverulere litt, du har ikke ror på din båt. Roret er som regel plassert under båten akter på båter som har fast aksling. For å betjene roret, så bruker du som regel et ratt, en rorkult eller det styres elektronisk. Uansett så har du ikke et ror innvendig i båten, med mindre du ikke har et reserveror ombord. 

eilien skrev On 1.7.2019 at 20.05:

Da jeg oppdaget at roret fortsatt kan dreies etter fullt utslag på sylinderen (bare mot babord) trodde jeg det var luft i anlegget.

Etter lufting og påfylling av riktig olje er problemet der fortsatt. Det kommer en suselyd fra tanken på rattstammen når roret  presses videre etter fullt utslag.

Er dette bare overtrykksventilen som slår ut?

Hvis det er luft i systemet som forårsaker dette vil det arte seg ved at luftbobla i slangen eller sylinderen blir komprimert når du fortsetter å dreie på rattet. Når det har bygget seg opp tilstrekkelig trykk i slangen vil trykkbegrensningsventilen løse ut. Dersom det er luft kan du avdekke det ved å ta tak i motoren og bevege den sideveis. Luftboblene vil arte seg som en fjæring. Hvis du ikke har luft i systemet kan du allikevel fortsette å dreie rattet etter at sylinderen er i endeposisjon, da er det trykkbegrensningsventilen som løser ut. Vet ikke hvordan det høres ut på rattpumpa di, men på ei Sleipnerpumpe vil det høres en knatrende lyd. Ikke farlig å gjøre det, helt vanlig når du skal lufte systemet også. Men det har jo lite for seg å fortsette å dreie rattet etter at motoren ligger helt i borde. 

eilien skrev On 1.7.2019 at 20.05:

Og hvorfor gjør den ikke det ved full sving mot styrbord?

Tja, vet ikke egentlig. Men det som slo meg er at du kanskje opplever at du kan sveive rattet videre mot babord med liten kraft, mens du mot styrbord må bruke større kraft for å få ventilen til å åpne seg. I så tilfelle høres det ut som om det er noe feil med ventilen som skal åpne mot babord slik at den åpner seg for lett, evt at ventilen mot styrbord har satt seg slik at den ikke åpner når den skal. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...