Jump to content

ny motor til pioner 13 fot

geirmund

Recommended Posts

Hei.

kjøpte meg ein 13fot pioner, med litt tvilsom motor. Eg vurderer difor å kjøpe ein heilt ny. Nokon som veit om denne båten planer med mindre motor enn 9,9?  Eg er avhengig av at motoren er berbar, så den bør vere lettast mulig. viss eg må opp i 9,9 kunne eg og ha tenkt meg el. start. Kva er å anbefale her, med tanke på vekt og kvalitet?

elstart = ekstra vekt og leamikk, du må jo feks ha et batteri. 

Letteste motor i forhold til HK er vel Tohatsu 9.8 som veier 27 kg.   Neste trinn opp blir 9.9/15hk som gjerne veier rundt 36 kg. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Hvilken Pioner 13 har du? 

Skal du plane? 

Hvilken hastighet ønsker du deg?

Er det en båt for deg alene?

Det er tilnærmet ingen forskjell på å snorstarten 8 vs 9.9hk, hvorfor vil du ha elstart? 

ca 2000 modell, grå type

vil plane

hastighet ikkje viktig

stort sett alene.

el. start fordi eg er gammel og lat

Vet ikke så mye om Pioner 13 og planingsterskel. Vi har en Pioner 12, men der tror jeg skroget er ganske forskjellig. Jeg satt akkurat på en flett ny Suzuki 9,9 på vår. Hadde Yamaha 9,9 før det. Jentungen på 13 drar lett i gang den motoren, så el-start synes jeg er veldig unødvendig. Som nevnt over her blir jo også motoren tyngre. Mindre enn 9,9 ville jeg ikke hatt på den båten. Nå er vår foreløpig original, men det blir å plukke ut plomba og bytte propell før neste båttur. Yamahaen hadde 20 hk forgasser, og nå merker jeg tydelig hvor dau den er med original 9,9 i forhold. 

12 eller 12 maxi du har?  12 foteren er temmelig flat under mener jeg å huske.   

Og så er det vel kommet nye versjoner av både 12maxi og 13 om jeg ikke tar feil ..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 2 timer siden:

elstart = ekstra vekt og leamikk, du må jo feks ha et batteri. 

Letteste motor i forhold til HK er vel Tohatsu 9.8 som veier 27 kg.   Neste trinn opp blir 9.9/15hk som gjerne veier rundt 36 kg. 

rakk ikke å redigere mitt første innlegg..:

La ikke merke til at du skrev "helt ny motor" i første innlegg.  Vektene over er 2 taktsmotorer  - de fås ikke kjøpt nye lenger.  4T blir tyngre. 

Her kan du sjekke priser og vekter på 3 ulike merker: 
https://www.westsystem.no/m/286/motor

geirmund - er ike sikker på om du er klar over det allerede men flere av motorprodusentene har 2 forskjellige slagvolum på sine 9.9 hestere feks en motor på 212 ccm3 og en på 323 ccm3 hvor den "lille" er lett og ofte er en 8hk i tillegg mens den store ofte kan med enkle grep og ved bytte av forgasser også bli til 20 hk....

Dette er viktig å vite når en velger motor som kanskje skal selges en dag...

dieselfan skrev for 19 timer siden:

geirmund - er ike sikker på om du er klar over det allerede men flere av motorprodusentene har 2 forskjellige slagvolum på sine 9.9 hestere feks en motor på 212 ccm3 og en på 323 ccm3 hvor den "lille" er lett og ofte er en 8hk i tillegg mens den store ofte kan med enkle grep og ved bytte av forgasser også bli til 20 hk....

Dette er viktig å vite når en velger motor som kanskje skal selges en dag...

Jo, er klar over det, men dei er og ca 12 kg tyngre, og d eg må bære motoren eit stykke, betyr det eindel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...