geirmund Startet 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2019 Hei. kjøpte meg ein 13fot pioner, med litt tvilsom motor. Eg vurderer difor å kjøpe ein heilt ny. Nokon som veit om denne båten planer med mindre motor enn 9,9? Eg er avhengig av at motoren er berbar, så den bør vere lettast mulig. viss eg må opp i 9,9 kunne eg og ha tenkt meg el. start. Kva er å anbefale her, med tanke på vekt og kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Hvilken Pioner 13 har du? Skal du plane? Hvilken hastighet ønsker du deg? Er det en båt for deg alene? Det er tilnærmet ingen forskjell på å snorstarten 8 vs 9.9hk, hvorfor vil du ha elstart? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 elstart = ekstra vekt og leamikk, du må jo feks ha et batteri. Letteste motor i forhold til HK er vel Tohatsu 9.8 som veier 27 kg. Neste trinn opp blir 9.9/15hk som gjerne veier rundt 36 kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
geirmund Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 dieselfan skrev 11 minutter siden: Hvilken Pioner 13 har du? Skal du plane? Hvilken hastighet ønsker du deg? Er det en båt for deg alene? Det er tilnærmet ingen forskjell på å snorstarten 8 vs 9.9hk, hvorfor vil du ha elstart? ca 2000 modell, grå type vil plane hastighet ikkje viktig stort sett alene. el. start fordi eg er gammel og lat Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 ivar skrev 15 minutter siden: elstart = ekstra vekt og leamikk, du må jo feks ha et batteri. Letteste motor i forhold til HK er vel Tohatsu 9.8 som veier 27 kg. Neste trinn opp blir 9.9/15hk som gjerne veier rundt 36 kg. Er tohatsu bra motorer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 enkel og velprøvd mekanikk :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Vet ikke så mye om Pioner 13 og planingsterskel. Vi har en Pioner 12, men der tror jeg skroget er ganske forskjellig. Jeg satt akkurat på en flett ny Suzuki 9,9 på vår. Hadde Yamaha 9,9 før det. Jentungen på 13 drar lett i gang den motoren, så el-start synes jeg er veldig unødvendig. Som nevnt over her blir jo også motoren tyngre. Mindre enn 9,9 ville jeg ikke hatt på den båten. Nå er vår foreløpig original, men det blir å plukke ut plomba og bytte propell før neste båttur. Yamahaen hadde 20 hk forgasser, og nå merker jeg tydelig hvor dau den er med original 9,9 i forhold. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 12 eller 12 maxi du har? 12 foteren er temmelig flat under mener jeg å huske. Og så er det vel kommet nye versjoner av både 12maxi og 13 om jeg ikke tar feil ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 ivar skrev for 2 timer siden: elstart = ekstra vekt og leamikk, du må jo feks ha et batteri. Letteste motor i forhold til HK er vel Tohatsu 9.8 som veier 27 kg. Neste trinn opp blir 9.9/15hk som gjerne veier rundt 36 kg. rakk ikke å redigere mitt første innlegg..: La ikke merke til at du skrev "helt ny motor" i første innlegg. Vektene over er 2 taktsmotorer - de fås ikke kjøpt nye lenger. 4T blir tyngre. Her kan du sjekke priser og vekter på 3 ulike merker: https://www.westsystem.no/m/286/motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Tohatsu 9.8 38 kg i letteste utgave Yamaha 9.9J 40 kg i letteste utgave Suzuki 9.9 40 kg i letteste utgave Honda 10 42 kg i letteste utgave Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Takk for gode svar. Slår nok fra meg el start. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 geirmund - er ike sikker på om du er klar over det allerede men flere av motorprodusentene har 2 forskjellige slagvolum på sine 9.9 hestere feks en motor på 212 ccm3 og en på 323 ccm3 hvor den "lille" er lett og ofte er en 8hk i tillegg mens den store ofte kan med enkle grep og ved bytte av forgasser også bli til 20 hk.... Dette er viktig å vite når en velger motor som kanskje skal selges en dag... Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 dieselfan skrev for 19 timer siden: geirmund - er ike sikker på om du er klar over det allerede men flere av motorprodusentene har 2 forskjellige slagvolum på sine 9.9 hestere feks en motor på 212 ccm3 og en på 323 ccm3 hvor den "lille" er lett og ofte er en 8hk i tillegg mens den store ofte kan med enkle grep og ved bytte av forgasser også bli til 20 hk.... Dette er viktig å vite når en velger motor som kanskje skal selges en dag... Jo, er klar over det, men dei er og ca 12 kg tyngre, og d eg må bære motoren eit stykke, betyr det eindel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Det skjønner jeg veldig godt. Ville bare forsikre meg om at du viste det før du tok det endelige valget Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Såg på ein innbyttemotor hos ein lokal forhandler i dag. ein Mercury 9.9. det var eit feilkjøp på stammelengd. Det var oppgitt ei gangtid på 4 timer, men hadde stått i to år. Var nå gjennomgått på verkstedet. 2,5 år igjen på garantien. og pris 12500. Kan dette vere bra kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 ivar skrev for 22 timer siden: 12 eller 12 maxi du har? 12 foteren er temmelig flat under mener jeg å huske. Det spørsmålet var kanskje til meg? Tror den heter Maxi 12 dark line eller noe i den duren. -17 modell. Og den er skuffende flat i bunnen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Geimund - ville presset forhandler på garanti tiden, har de så god kontroll som de sier så bør de kunne gi deg ny-garanti Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 dieselfan skrev for 1 time siden: Geimund - ville presset forhandler på garanti tiden, har de så god kontroll som de sier så bør de kunne gi deg ny-garanti Yepp, men virker prisen ok? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Tror prisen er ok. Du kan jo forsøke å prute en tusenlapp, kanskje de møter deg på halvveien. Ny 9,9 koster vel fort 20 lapper nå i dag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
geirmund Svart 4.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Da har eg kjøpt mercuryen til ein grei pris. Skal "dessverre " på 14 dager bubiltur nå, så får ikkje prøvd den før eg er tilbake på hytta. Gleder meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.