Jump to content

KAD44 strupes på 1500 o/min - feilkode 7.2


trondler

Recommended Posts

Tenkte å høre om noen motorkyndige har erfaring med denne feilkoden og hva som bør være neste feilsøk og evt utbedring. 

 

Motor starter og fungerer/går fint opp til 1500rpm. 

Det er en kad44 pc, med kontrollpanelet med de små knappene med diode over. 

Her blinker det altså 7, så 2 ganger. 

I manualen henviser dette til følgende feil:

 

Code 7.2 Injection timing B/C B/C

 

Reason: Injection timing outside permissible value. Fault in injection timing setting device in injection pump or faulty installation of flywheel. Reaction: Engine power is reduced.
Action:
• • • •
Check flywheel installation and position.
Erase fault code.
Start the engine.
If the fault remains: Check injection timing setting device function.

 

 

Motor har vært delvis under vann, men jeg vet ikke 100% om det er relatert til feilen (har ikke historikk før dette) Motor har fått ny olje, filtre og tanken er tømt og renset. Det er renset og gått over kontakter ol for å utelukke følgefeil. 

 

Alle verdier på dieselpumpen er målt og er normale. Har også byttet dyse 1, uten noe endring, samt testet med ny giver på svinghjulet. 

Giveren som stod der hadde litt brun guffe på seg, men det jeg ser av svinghjulet er ikke brunt el.  Forsøkte å vri motor på starteren for å se om det kom noe mer guffe på den nye sensoren, men ikke noe spesielt synlig.  

Det virker på de verkstedene jeg har spurt som at jeg må av med svinghjulet for å sjekke timing hull og rengjøre. Da må motoren ut, evt snus for å demontere kåpe. 

Det er selvsagt ingen som har tid til å se på dette nå på sommeren, så jeg tenkte å prøve meg selv, men må få hjelp med en kran et sted.

 

Kan man sette en skralle el på veiva for å få rotert svinghjulet og se etter tilstanden på merkene på svinghjulet? Lastet opp bilde tatt i sensorhullet. 

 

Er det noe annet jeg bør sjekke/gjøre før jeg starter på denne jobben...? 

 

Har lest at dersom strømmen tas mer enn 3min, så vil feilkoder slettes og evt sendes på nytt ved neste oppstart. Dette er testet så klart, men det finnes kanskje andre måter å tvinge frem sletting av feilkoder for å være sikker på at det ikke henger igjen noe etter bytte av sensor?

 

Takknemmelig for tilbakemeldinger!

217E4B38-50E8-4BF5-B5D9-390605AA8BE6.jpeg

Redigert av trondler (see edit history)
Link to post

Sett nøkkel i 0 posisjon trøkk inn diagnose knapp vri tenninga i 1 posisjon eller til lysan i knapper kommer på og vent 3 sekunder å nøkkel i 0 posisjon igjen ..så skal feilkoder vere slettet..kan å vere en fordel å ta strømmen av  i 10 sek  før du begynner..

Vist du har bruker manual står alt der

Link to post

Disse motorene stopper ofte på samme sted... dvs at svinghjulet vil ofte bli stående i samme posisjon når du har stoppet motoren. Når jeg så skrev at jeg tror halve svinhjulet ditt er "brunt" så mener jeg den delen av svinghjulet som har stått i vann (jeg regner med det er sjøvann?)

 

Om du har den stiveste typen 3M matte (ne*erku*e) så kan du kutte en strimmel og rulle sammen og sveive motoren og dermed rense overflaten. Sensorhullene kan du blåse rene med sykkelpumpe eller trykkluft fra en kilde (reservehjul, tank, kompressor+++) 

Om den starter uten sensor vet jeg ikke. Om den gjør det vil jo 3M matte gjøre svinghjulet ganske blankt på noen sekunder, men tenk HMS om du velger å prøve, det er på kanten.... men det kan kanskje redde ferien din, så du må ta valget....

Link to post

Hvor stort er inspeksjonshullet? Biltema har en grovrengjører (det er det politisk korrekte navnet tror jeg @dieselfan he he) som er 5 cm i diameter.  Den finnes det holder til, så da slipper man kanskje å stikke ned fingre.. Vet ikke om den grovrengjøreren er grov nok. Har brukt den på litt andre ting enn svinghjul... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei. Jeg var under vann med min 1 år siden. Gikk bra ifjor. Men iår stopper den på 2200 o pr. Min. Får feil 2 på diagnosen. Nyservet  med filtere og oljer. Starter ok. Ingen røyk fra eksos. Ny dyser og overhalt dieselpumpe. Virker som noe limp home? 

Ps. Det ble veldig dyrt på verksted, men hadde forsikring. 250000.

Link to post

Da har jeg omsider fått båten til hjemmehavn på 5knop og 1200 o/min. Bare i fri jeg får 1500...

 

Har pusset svinghjul og byttet sensor, uten endring. Tok ut starteren, så da kom jeg til litt bedre. 

 

Slik ser hjulet ut nå, kommer ikke så lett til gropene, men antar sensoren registrerer at den ikke får magnetkontakt? Eller bør jeg forsøke å skrubbe de også. 

 

Da er vel kanskje dieselpumpen neste steg, selv om den måler rett. Får vurdere å sende den inn til overhaling. 

80D14C04-B450-47F1-B5A4-5AC16328D1C6.png

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...