Moessi Startet 3.Juli.2019 Del på Facebook Startet 3.Juli.2019 Sliter fortsatt med min Tempest 1,5 Diesel. Strammet etter festene til propellakslingen. manglet en mutter her også foran flensen som jeg satte på igjen. Trodde dette var løsningen da denne bar slarkete. men nei det hjalp ikke, tok meg en tur ut men samme problemet oppsto - akslingen eller clutch elller hva som helst gjør at aksling stopper. Har tatt en video i dag jeg kan sende til dere som kan hjelpe meg. Kan noen hjelpe her? ? Kommentar fra moderator: Har forsøkt å gi en beskrivende tittel.. Opprinnelig var den Hjeeeelp! Propellakslong slår ikke inn! Noe som er stikk i strid med reglene..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Sviver giret rundt, men akslingen står stille? Eller sviver ikke den lille tappen ut fra giret heller? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Moessi Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Kan jeg sende deg video? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Hvis du kan laste den opp på YouTube (kan merke den som "ikke oppført"), og legger inn link her i tråden så vil alle kunne se den. Jeg har ikke erfaring med å skru på flenser og slikt. Der er Hulda og andre i en helt annen liga. Men jeg tenkte bare at hvis tappen fra girhuset og ut sviver , men ikke akslingen, så er det noe med klemflensen som er feil. Hvis tappen fra giret ikke sviver så er det feil med giret. Vedr. video: Hvis du har link å dele via PM så gjør det gjerne. Jeg blir utilgjengelig nå en times tid, men burde være tilbake etterpå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Moessi Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Har du en video fra andre siden av klemflensen? Altså lenger akterover? Nå ser vi at akseltappen fra girkassen går rundt, og flensen går rundt og ser ut til å følge turtallet på giret. Men vi ser ikke akslingen som går ut til propellen. Kan du se akslingen lenger bak? Hvis du ikke har fremdrift så ser det ut til å enten være at akslingen ikke følger klemflensen (for lite friksjon) eller at propellen ikke følger akslingen. (Bare for å høre, har du sjekket at propellen er på plass? Det er folk før som har mistet propellen og ikke lagt merke til det.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Moessi Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Jeg har fremdrift. Men bare når jeg sorger på tomgang. Da går aksling rundt sammen med giret. som du ser i video så stopper akslingen plutselig opp såntae den litt tak igjen. Dette ble tatt mens den sto i forover gir. Sitér dette innlegget Link to post
Moessi Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Den følger altså ikke turtallet på giret Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Ja, jeg så meg blind på akslingen og flensen. Ser det nå. Ved andre øyekast så ser det ut som om det er akslingen ut av giret som har variabel hastighet. Dvs at det er giret som slurer. (Plutselig tar det tak ca 18 sekunder ut i videoen.) Dette får noen andre mer kyndige enn meg kommentere. Hvis det er giret som slurer så vil du få mye mer konkret hjelp her inne dersom du finner betegnelsen på giret. Merke og modell. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 3.Juli.2019 Del på Facebook Svart 3.Juli.2019 Dette er vel ikke akseltappen ut fra gearet? Såg mer ut som et thrustlager av en eller annen sort. Kan du filme akslingen ut fra gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Hvilken girkasse er som står i? Har du sjekket oljenivå på denne? Det er en del girkasser som skal ha oljetrykk. Hvis det er lite olje, og dermed dårlig trykk kan det gi trøbbel, men vet ikke helt om det ville arte seg slik. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 (redigert) Ja dette er klemflensen og trøstelageret. Du må filme på andre siden av skottet, på girkasse/motorside. Du skriver tempest 1,5 og da er det en BMC Tempest vi snakker om? Redigert 4.Juli.2019 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.