Jump to content

VP D6-310 - Tungstartet, men sviver fint - WARNING Check EVC system


thomasd

Recommended Posts

Hei,

 

Den ca 10 år gamle D6'en har plutselig bestemt seg for å være litt mindre samarbeidsvillig rett før ferien. Den betydelig mer tungstartet enn før, i stedet for å svive 1-2 sekund, så går det nå kanskje 5(+) sekunder. Så dør den etter en ca 5 sekunders tid, men etter et nytt startforsøk vil den typisk svive fint. Om jeg forsøker å starte den varm etter drift, starter den greit. I alle fall de få gangene jeg har fått testet.

 

EVCen sier at jeg skal sjekke denne, og brukermanualen sier ikke noe annet enn "håp at det forsvinner, ellers kontakt servicesenter". Så jeg må vel kontakte en forhandler, men er det noen som har vært borti tilsvarende eller har noen ide om hva det kan være?

 

-T

Link to post
Share on other sites

Et skudd nærmest fra hoften: Kan det være for lav spenning til EVC-systemet? Dårlig batteri eller dårlig kontakt et sted. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: sviver den saktere rundt på starteren nå enn før idet du ikke får start? Isåfall er det vel typisk kan være dårlig spenning.

 

Og så lurer jeg på om disse nye motorene pga utslippskrav ved oppstart etc MÅ svive rundt med en viss hastighet for å starte. Og har du da dårlig spenning ksn det være problemet. 

 

Eventuelt også kan du sjekke om du har lekkasje fra kjøler ned på startermotor som gir korrosjon og dårligere kontakt, kjent problem det.

 

Men først sjekk spenning, gjerne både på startbatteri og inn på startermotor. 

Link to post
Share on other sites

Om det elektriske er ok tenker jeg at jeg ville tatt en titt på drivstoffsystemet. Luft, tilbakesig, railtrykkregulator etc.

 

Både lavtrykks- og høyttrykkssiden.:

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-23-6720.aspx

 

Link to post
Share on other sites

Min D6 310 fra 2007 fikk samme sykdom for ca 1 mnd. siden. Den har gått ca 750 timer. Jeg har mulighet til sammenkoble forbruk- og start batterier, og det har jeg gjort for å være sikker på at den får strøm nok. Jeg ligger med landstrøm og lader tilkoblet, slik at jeg har 14,1 volt og  ca. 500 A/h tilgjengelig for start. Jeg har også sjekket kontakter på starter, og de så ut til å være OK.

Den har svirret litt sakte rundt så lenge jeg har hatt den, men har likevel startet nesten umiddelbart. Den drar sakte rundt fremdeles, men det tar lengre tid (15-20 sek.) før den starter. Jeg har også forsøkt å pumpe opp trykk med håndpumpe før start, i tilfelle det var luft eller at diesel siger tilbake, men det hjalp ikke. Pussig at det samme har skjedd på 2 motorer.

 

Den starter litt raskere når den nettopp har gått, men om den står 2-3 timer er den treg. Håper noen har en ide om hva det kan være.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode kommentarer. Det er litt rust på starter/rele (jeg vet ikke helt hvilken komponent eller rett navn, beklager), så bør sikkert sjekke det.

 

Synes dog det er litt rart at motoren dør igjen etter kort tid om det er spenning til starter som er problemet - eller?

Link to post
Share on other sites

thomasd skrev for 3 timer siden:

Synes dog det er litt rart at motoren dør igjen etter kort tid om det er spenning til starter som er problemet - eller?

Da bør du prøve å trykke mange ganger på lufteknappen til dieselfilteret slik at den er skikkelig hard. På våren ved oppstart kan det ifølge vp forhandler hende at motor stopper kort tid etter start og da måtte man gjøre som beskrevet over.

Link to post
Share on other sites

TS legg ut bilde av starter. Løft samtidig blikket opp, hvordan ser endelokket op varmeveksleren ut, mtp saltutfelling ? 

Er det drevbåt? Hvordan er tilstanden på jordingslissa, som går fra starter og festet i en bolt på bunnpanna? ( skal jo være grønn og fin, men med flere år med saltdrypp, blir denne stygg...

 

Har du sjekket spenning på startbatteri ? Før, under og etter oppstart. 

Det er startbatteriet som vises på Volvopisplay. Mål også gjerne direkte på batteriet med multimeter. 

 

Har du nylig byttet grovfilter? Er dette skrudd skikkelig til. 

 

Husk, to feil kan gjerne oppstå samtidig. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja batteri høres jo ut som en synder her. Om jeg har skjønt det rett så er den tungstartet første gang, så neste start lett. Etter en stund tung igjen. Rett etter motoren har gått litt har jo batteriet fått seg en boost med dynamoen. Den lader jo fort med 80-90A på disse motorene. Så ved neste start er batteriet potent. Men et dårlig batteri vil minste boost fort. CCA er vel det vi snakker om her. Hvor mye CCA klarer batteriet å gi. Om du har noen startkabler kan du jo parallellkoble forbruk og start for å gi ekstra strøm bare som en test. Lykke til uansett! 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

LØST? Jeg testet å pumpe på finfilteret i dag. Etter en god stund piplet det ut diesel av nippelen, så da forstod jeg at denne nok ikke var godt nok skrudd til ( @Gabi vant?). Motoren startet da ganske lett, brukte kanskje ett sekund mer enn jeg er vant med. Skrudde til nippelen og jobbet med litt andre ting en times tid. Da jeg skulle teststarte motoren igjen brukte den litt for lang tid (men ikke så ille som før), døde etter kort tid, og så fikk jeg start (som før). EVC Caution. Fillern, tenkte jeg, da var det ikke så enkelt likevel. Men, så kom jeg på at det jo gikk litt tid fra jeg stoppet motoren til jeg fikk stengt nippelen, så det kan tenkes at den vil starte fint nå neste gang. Oppdaterer på det.

 

Hva gjelder strøm/spenning fikk jeg ikke målt dette i dag, men jeg har begrenset tro på det fordi (1) lyden av starteren er den samme som alltid synes jeg - og jeg hører ikke forskjell mellom startforsøkene og (2) både @Kjetil Solheim og jeg ligger på landstrøm, så startbatteriene bør være ganske bra toppet. Men om det ikke blir normal start i morgen (?) skal jeg til å måle, og skal uansett få renset starter/rele for rust og lakkert opp på ny.

 

Takk for engasjement og tips!

Link to post
Share on other sites

Bra at du finner ut av det. Luft i diesel kan helt klart være en årsak, men at lufteskruen ikke skal være stengt er ikke lett å tenke på når man skal foreslå mulige årsaker. 

 

Jeg ville i din situasjon gjennomført lufteprosedyren for finfilteret i henhold til instruksjonsboka før neste oppstart. Gunstig å få ut lufta på denne måten i stedet for å tvinge den gjennom common rail systemet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bare for å reminde lufting av diesel: løsne nippel og trykk på pumpeknappen helt til det kommer diesel uten bobler. Fortsett å trykk mens du skrur igjen nippel.

 

Så trykker du 7-10 ganger på pumpeknappen til den er skikkelig hard. Da skal høytrykkspumpa klare seg selv videre. Glemmer du dette siste kan det hende den starter men stopper igjen.

 

Et lite tips/info forøvrig; gjelder vannfølergiver i bunnen av diesel finfilteret. Hvis du har glemt (som jeg gjorde i vår) å montere koplingen igjen etter filterbytte får du EVC-feil. Skjønte ingenting jeg....feil på begge motorene! Eller om du har skrudd den litt hardt fast (for hardt) slik at den har røket. Bare sånn for å nevne mulighetene her...

Link to post
Share on other sites

LØST! Jepp, etter lufting og pumping, en fin start, venting en time og så en ny fin start regner jeg problemet som løst - altså var synderen lufteskruen som stod litt åpen og slapp inn luft. :smiley:

 

Så gjenstår det å få pusset og lakket starter og sjekke koblinger for å unngå noe mer problemer med dem. 

 

Takk for hjelpen! 

Link to post
Share on other sites

IKKE LØST LIKEVEL? I dag startet motoren kjempefint, kjørte en times tid, la til 30 minutter, startet fint igjen, lå stille en drøy time. Så ville den ikke starte etter et par forsøk, men kjørte ikke startmotoren veldig lenge - ville se om jeg fant noen årsak. Tittet ned i kjelleren, håndpumpen virket ganske soft (er den det normalt?) og kjørte derfor en lufting, og da var det greit å få start. Synes dette er litt merkelig, men noen andre typiske syndere her?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 32 minutter siden:

Nå som dere er ferdig med det elektriske fikk jeg lyst til å være med... 

Hva om pumpeknappen tar inn falsk luft.. Hvordan sjekker dere den? 

Hvorfor ikke forsøke å koble en oljesuger med klar slange til returen og la vacuumet gjøre jobben? 

Hvordan skal du suge noe gjennom railtrykksventilen som ikke åpner før på 1500-2000 bar? Dette er en common rail motor.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre dette enda mer moro - i dag startet den på under sekundet... Elsker inkonsekvente feil! 

 

Høyeste punk på tanken ligger nok litt under høyeste punkt på finfilter i alle fall. Jeg kan bytte filter både på grov og fin uten å stenge tilførsel av diesel. 

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort oppdatering: Har kommet til at luftenippelen ser ut til å være lekk. Har lagt merke til at det ligger litt diesel på kanten av filterholderen, og surret derfor litt papir rundt nippelen - som nå lukter diesel. Har sett på sprengskissen, og det ser ikke ut til å være noe pakning her (?), så da får jeg vel ta ut nippelen og ser om det er noe rusk, evt. få tak i en ny en og se om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...