Coronet27 Startet 3.September.2005 Del på Facebook Startet 3.September.2005 Jeg har en kamerat som har en Mercedes om 636 4 sylindret motor på 42 hk( tror jeg). Motoren sitter i en Sjømann 22. Det er mye olje i bunnen på båten og jeg tror motoren lekker olje. Det sitter en Bowman vannkjøler, som ser grei ut, men oljelekkasjen bekymrer. Motoren er gammel , kanskje fra 70 tallet. Er det noen som vet hvor man får deler til en så gammel motor og er fins det noe tilsetninger som kan blandes i oljen for å minske oljelekkasjen? Husker fra gamle dager at man blandet sagflis i girkassene og kardangene for å hindre uling. Fins det stoffer som kan minske oljelekkasjer nå for tiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Hvis motoren lekker olje, så er det enten en pakning eller en zimmerring som lekker. Eventuelt så kan det også være en skrue som har ristet litt løs, men det forekommer skjeldnere. Det naturlige å gjøre da er å skifte pakningen eller tetningen som lekker, i stedet for å fylle alskens lurium i motorolja. Det trikset med sagmugg i gearolja, eller bananer som enkelte også brukte, var kun et salgstriks for å få solgt en bil som i utgangspunktet var defekt. Ikke noe å satse på for å øke levetiden altså. Når det er sagt så finnes det riktignok tilsetningsstoffer til oljen som skal "revitalisere" pakninger og tetninger, men jeg tror at jeg ville prøvd å tette lekkasjen på vanlig måte først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet27 Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 Forstår jeg deg riktig at motoren må overhales? Kan jeg gi meg i kast med en slik oppgave? Har litt erfaring fra skruing . Mener Mercedes krever mye spesialvertøy til sine motorer. Kanskje like lurt å se seg om etter en annen motor av nyere årgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jobe Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 (redigert) Enig med Index. Det er alltids det beste til å reparere. Tillsettningsmiddel duger ikke noe og hvis olje en gang har funnet en vei, da går det videre. Og tenk deg bare hvis det er en simmering som lekker. Hvis den går riktig, da får du skikklige problemer på sjøen. Deler for OM kan bestilles hos nesten alle Mercedes Benz forhandlere. Kanskje unntatt spesialdeler for marinisering. Men hvis ikke de kan levere, da kan du gjerne ta kontakt med meg. I så fall kan jeg skaffe disse fra Tyskland. Det tar bare lit tid. Mvh. Jørg Redigert 4.September.2005 av Jobe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jobe Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 (redigert) Forstår jeg deg riktig at motoren må overhales? Kan jeg gi meg i kast med en slik oppgave? Har litt erfaring fra skruing . Mener Mercedes krever mye spesialvertøy til sine motorer. Kanskje like lurt å se seg om etter en annen motor av nyere årgang? <{POST_SNAPBACK}> Det trengs ikke noen spesialverktøy som ikke kan kjøpes. Og hvedsakelig er det vanlig verktøy (ikke tommers). Men først bør du sjekke om hva som er feilen. Mulig at det er bare en liten sake. Redigert 4.September.2005 av Jobe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Forstår jeg deg riktig at motoren må overhales? Kan jeg gi meg i kast med en slik oppgave? Har litt erfaring fra skruing . Mener Mercedes krever mye spesialvertøy til sine motorer. Kanskje like lurt å se seg om etter en annen motor av nyere årgang? <{POST_SNAPBACK}> Det er slett ikke snakk om noen overhaling, da motoren ellers fungerer helt fint etter hva jeg forstår. Kun en mindre reparasjon. Begynn med en skikkelig motorvask, slik at det blir lettere å se hvor lekkasjen kommer fra. La motoren tørke. Legg deretter en avis under motoren, og start opp og la den gå en stund. Følg med etter hvor oljelekkasen kommer fra. På en ren motor burde dette vise ganske greit. Hvis du ikke ønsker å gi deg i kast med selve reparasjonen selv, så burde dette være relativt fort gjort for en reparatør å fikse. Ingen grunn til å skifte motor for en slik bagatell. Og Mercedes dieselmotorer er kjent for å være både enkle og bortimot uslitelige, så du kan ha motor i veldig mange år ennå her. Men alle motorer krever vedlikehold, og det er vel det det er snakk om her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Korrekt som anført. Mercedes 636 kan plukkes frahverandre uten spesialverktøy, alt er millimeter. Jeg ville skaffet meg en bok som omhandler motoren før skruing starter. Deler kan være dyre. Zimmerringer er vanlig standard som fås kjøpt i maskinforretninger. Som pakninger kan man benytte "egenbankede" pakninger eller fluid gasket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jobe Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 (redigert) Korrekt som anført. Mercedes 636 kan plukkes frahverandre uten spesialverktøy, alt er millimeter. Jeg ville skaffet meg en bok som omhandler motoren før skruing starter. Deler kan være dyre. Zimmerringer er vanlig standard som fås kjøpt i maskinforretninger. Som pakninger kan man benytte "egenbankede" pakninger eller fluid gasket. <{POST_SNAPBACK}> Dyrt er relativ, Hulda. Jeg synes ikke at disse deler er dyrt. Tyske originalpakninger koster ofte ikke alt for mye. Og fordelen er at de passer og holder, også mht. tykkelsen og fasthet.. Forresten ville jeg ikke anbefale å ta tettningsmiddel (fluid) uansett. Det hjelper jo ofte men flere byggedeler taler det ikke. Og hvis Mercedes ikke ha brukt flyttende tettninger, så finnes det sikkert også en grunn. Men tippsen til en bok er i allefall smart. Noen ganger hjelper det direkte på forhånds til å finne feilen. Redigert 4.September.2005 av Jobe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Dyrt er relativ, Hulda. Jeg synes ikke at disse deler er dyrt. Tyske originalpakninger koster ofte ikke alt for mye. Forresten ville jeg ikke anbefale å ta tettningsmiddel (fluid) uansett. Det hjelper jo ofte men flere byggedeler taler det ikke. Og hvis Mercedes ikke ha brukt flyttende tettninger, så finnes det sikkert også en grunn. Noen deler er rimelige hos Merc. Dog har det lite for seg å betale flere ganger mer for en standard zimmerring enn det man kan få kjøpt den for i vanlig butikk. Men det er ikke Hulda som skal betale. Grunnen til at OM 636 ikke benyttet fluid gasket, kan være at det ikke fantes i tilstrekkelig kvalitet den gangen motoren ble laget. Da jeg jobbet hos Caterpillar ble de på deres motorer ikke benyttet annet. Det er sikkert ikke stor forskjell på prosessene i en Merc. og en Cat. GM'en til Hulda er satt sammen med fluid gasket, tett som en potte. Men få får jo han som skal gjøre jobben først finne ut hvor det lekker. Er det en toppdekslepakning, er jo saken grei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Flytende pakning er genialt ! har mange ganger brukt det på vannpumpelokk, termostatlokk osv der det er dårlige papirpakninger orginalt. Som regel tåler de endel varme og mange tåler bensin også uten å løse seg opp. Kan selfølgelig ikke brukes som toppakning JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Flytende pakning er genialt ! <{POST_SNAPBACK}> Kan umulig skru mye for å komme med en slik påstand... Flydende pakning er genialt kun hvis det ikke er du som må skru på den aktuelle delen neste gang... Men hvis man ikke får tak i eller vil få tak i formede pakninger så funker det helt fint (mye å velge i på markedet). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 .....Motoren er gammel , kanskje fra 70 tallet. Er det noen som vet hvor man får deler til en så gammel motor Manualer får du bl. a. her: MERCEDES OM636/OM621 ENGINE Deler får du (også) her: Deler OM636 ...og her: OM636 Marinisering, her: DMV Dieselmotoren Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Forstår jeg deg riktig at motoren må overhales? Kan jeg gi meg i kast med en slik oppgave? Har litt erfaring fra skruing . Mener Mercedes krever mye spesialvertøy til sine motorer. Kanskje like lurt å se seg om etter en annen motor av nyere årgang? Hei Coronet27 Har en bekjent som har skrudd mye på samme type motor (tror jeg). Kan spørre om han kanskje kunne ta en rask titt på denne? Hvor ligger båten? Lasse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet27 Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 Jeg skal overbringe denne beskjeden. Vi snakker om betalt arbeid nå eller en vennetjeneste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Jeg skal overbringe denne beskjeden. Vi snakker om betalt arbeid nå eller en vennetjeneste? Vi snakker vel i første omgang om en vennetjeneste i form av å se på motoren/gi en vurdering/råd e.l. men før jeg eventuelt gjør noe mer må jeg vite hvor båten befinner seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet27 Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 Den ligger i Trondheim Kjempeflott hvis det kan ordne seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Den ligger i Trondheim Kjempeflott hvis det kan ordne seg. Det blir nok litt langt å reise, desverre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Kan umulig skru mye for å komme med en slik påstand... Flydende pakning er genialt kun hvis det ikke er du som må skru på den aktuelle delen neste gang... Men hvis man ikke får tak i eller vil få tak i formede pakninger så funker det helt fint (mye å velge i på markedet). <{POST_SNAPBACK}> Tja, ikke så kos å skrape på gamle papirpakninger heller hvis det var det du tenkte på ?? Men enig i at det blir litt grisete å rengjøre anleggsflaten neste gang. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Har engang besøkt produksjonen for små motorer (diesel/fyringsolje, alt gass) til bruk i mikro-kraftvarmekobling. Forventet levetid 80 000 driftstimer! Der brukte de kun flytende pakninger - jeg så selv hvordan strengen ble lagt på flaten. Aggregatet, det er snakk om Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet27 Svart 5.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2005 (redigert) Jeg forstår at motoren må ut av båten. Er veldig usikker på om den lokale Mercedesforhandleren kan skaffe pakningan og simringan. Jeg går derfor for løsningen med å banke ut pakningan selv og sjekke om noen ikke kan ha simringan uorginale. Bunnpannen har korkpakning. Betyr det at man lime fast korken og banke ut ? Redigert 5.September.2005 av Coronet27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Den kork-greia kan bli en utfordring. Hulda har benyttet fluid gasket, tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Jeg forstår at motoren må ut av båten. Er veldig usikker på om den lokale Mercedesforhandleren kan skaffe pakningan og simringan. Jeg går derfor for løsningen med å banke ut pakningan selv og sjekke om noen ikke kan ha simringan uorginale. Bunnpannen har korkpakning. Betyr det at man lime fast korken og banke ut ? <{POST_SNAPBACK}> Hvis bunnpannepakningen må skiftes så må nok motoren ut av båten ja. Resten kan nok tas mens den står i hvis det er plass til å komme til. Dette er jo standard Mercedes pakninger, samme som i dieselbilversjonen fra samme årstall, så de burde være helt kurante å få tak i hos forhandler. Alt kan jo lages, men jeg er redd for at korkpakningen til bunnpanna blir noe tidkrevende å lage selv. Kork kan normalt ikke bankes ut, men må skjæres til og hullene stanse ut med hullpipe. Så det hadde vært mye enklere å kjøpe dem ferdige da... Går ut fra at du har funnet ut hvor lekkasjen er, siden du konkluderer med at motoren må ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 min erfaring med korkpakninger er at de holder dårlig tett etter en stund. På toppdekselpakning på div biler har jeg byttet ut med flytende pakning, funker mye bedre. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Jeg forstår at motoren må ut av båten. Er veldig usikker på om den lokale Mercedesforhandleren kan skaffe pakningan og simringan. Jeg går derfor for løsningen med å banke ut pakningan selv og sjekke om noen ikke kan ha simringan uorginale. Bunnpannen har korkpakning. Betyr det at man lime fast korken og banke ut ? <{POST_SNAPBACK}> Hvis du får av den gamle pakningen i ett stykke (noe som ikke er helt lett), eller hvis bunnpanna er slik formet at du kan legge den flatt ned på korkplaten og tegner rundt med sprittusj, skjær så med tapetkniv... innsiden tar du etterpå, For å lage "skruehull" bør du ha en skarp hulldor i rett størrelse (husk lag skruehullene før du sjærer ut midten av pakningen) En annen ting er at hvis du ikke skal lage flere pakninger så får du jo et ganske stort svinn... Jeg ville nok kanskje trålet div forhandlere for å finne ett pakningsett til motoren... og ikke bruk lim... blir ett hel... og ta igjen jobben senere da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.