Jump to content

Kalesje på meterull bredere en 152cm

svolp

Recommended Posts

Hei folkens.

Har kjøpt en liten daycruiser som mangler kalesje. Den er klar med knotter til innfestning i mangel på et bedre ord. Siden den ikke er selvlensende og vil ligge på vestlandet betyr det uten kalesje at jeg må stadig ned å øse.

Har googlet litt rundt og ser at det er mye å få tak i på meterull da jeg skal lage den selv. Problemet er at de er alle 152 brede og for at jeg skal klare det i bredden på min lille sjarmør må den være minimum 160. 

Ser jo at mye større båter leveres med havnekalesje langt bredere en dette uten søm i midten.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i kalesje på rull med bredde minimum 160cm? 

Mvh Kenneth

Husk å bruke kalesje-sytråd. Mener det er sytråd med en kjerne av polyester og bomull ytterst. Bomullen sveller i våt tilstand og tetter derfor de små hullene fra synålen helt. (Hvis jeg har forstått funksjonen riktig.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for tips Grand Banks jr. Fikk svar fra seilmakeren.no at de leverte en duk på rull med bredde 260 til 500kr meteren så da får jeg meg duk til 1000kr. Røflig mål på kalesjen blir 160*210, Helt kanon!

Annet tilbehør jeg må ha er vell da tråd, forsterkningslapper til innfestning og strikk i bakkant? Noe annet?

Topp!

Kantbånd må du ha. Hindrer rakning i ytterkantene. 

Og synål. Vet ikke hvilke størrelse som brukes. Det vet de der de selger tråden. Tipper du må opp i 100-150 nål i alle fall, men det er ren tipping. Har bare satt bort sying på kalesjen selv. Jobbet med brodering før, og da var tykkeste nålen 100-nål.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Man kan bruke noe som heter jeansnål til dette. Kantbånd er ikke nødvendig da man kan brette stoffet to ganger og sy en søm.

Men det er absolutt penest med kantbånd. Når det gjelder tråd har Grand Banks Jr. rett med tanke på trutning i knapphullet.

Denne kalesja er sjølkonstruert og sydd fra bunn av, så det er fult mulig.

Se i denne tråden fra side 56 og bakover, der er det mye kalesjesygreier: https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page/56/#comments

5ae09a9b23c38_20180425_1313491.jpg.06734dec0f91a7f6e6d7454fc4f45ed6.jpg

Lekkert arbeid SoBo! :clap: Jeg skal jo bare ha èn lags helt enkel havnekalesje som jeg håper kommer på totalt under 2000kr. Noe jeg ser den ikke gjør hvis jeg skal sy inn forsterkningslapper på systue. Uten å ha sjekka pris tipper jeg hvertfall et par tusen kroner bare der. Jeg har jo sånne utstikkende "knotter" rundt båten for feste av kalesje så slo det meg om jeg kan bruke sånn hull ringer man typisk har på disse grønne presseningene. Vil dette være tilstrekkelig feste for kalesjen når den ligger i havn?

Redigert av svolp (see edit history)
SoBo skrev 1 time siden:

Det viktige er å forsterke der du skal lage hull eller ha maljer.

Ja maljer var ordet jeg var på jakt etter, kan ikke dette brukes mon tru i stede for å bruke noen tusner på en syerske? De kan jeg jo klemme på selv med enkle grep.

Grand Banks jr skrev 51 minutter siden:

Hvor mange kalesjeknotter har du?

Jeg telte 25 stk, 8 på hver langside og 9 på vindskjermen i tillegg til 2 stk nede i motorbrønnen som gjerne kan ha strikk? Hva tenker dere?

Kanskje er alternativ er å bruke kalesjetrykknapper?

https://www.seaside.nu/nb/kalesjebeslag-faster/trykknapper/

Da må du bytte kalesjeknappene med trykknapper. Men festet i kalesjen ser jo enkelt ut. Man bruker jo trykknapper til disse stroppene som holder "dørene" sammenrullet etc. 

Jeg ser helt klart problematikken med maljer rett over knotter mtp vær og vind. Kanskje det ikke er en så god ide alikevell?

Det må jo i så tilfelle være ekstremt tight så de står med litt "spenn" men en kalesje duk flekser vell ikke noe særlig så det vil bli vanskelig og få på de siste knottene?

Jeg må nok ta en tur til de forskjellige syerskene og forhøre meg litt om pris. Evt seilmakere?

Angående trykkknappene er jo det en god ide, det skal jeg også undersøke litt nærmere.

SoBo skrev for 11 timer siden:

Kalesjeduk "slakker" seg ganske mye når den blir våt.

Okei, så da blir den jo lovlig slakk når været kommer. Slår fra meg denne metoden men jeg syntes den knappe ideen virker ganske god.

rippie skrev 51 minutter siden:

Tror det blir vansklig å sy for hånd, tungt å stikke igjennom gummistoffet for hånd.

https://www.hovedsmann.no/products/kalesjehjerter-med-hull

Sjekk på finn om du finner en billig symaskin, eventuelt låne en

Det er ikke aktuelt og hånd eller maskinsy forsterkningslapper i kalesje selv. Derfor jeg ser litt mer på alternativ metode da jeg trur en seilmaker/syerske vil bli kostbart

Ja har sett på vriderene men det er litt mer jobb å bytte ut langs båten og de er større med to festehull ifht knappene som går i samme hull som knottene å står i nå.

Får også en liten utfordring med vridere montert i vindskjermen. Her finnes det egne beslag til knappene som kan monteres. Knappeknotter på hele båten kommer på den nette sum av 800kr inkl knappemaljer på kalesjen. Heller nok litt på dette med mindre syerskene overrasker meg med et godt tilbud på forsterkningslapper i gummi...

Det er nettopp derfor jeg ser på trykknappene som et godt alternativ. De festes med én skrue, og de holder nok i vær og vind. Spesielt dersom drakreftene er på tvers av knappen og ikke rett opp. 

Trykknappene som holder mine kalesjeluker åpne er i alle fall sterke og holder godt.

Jeg heller nok litt mot trykkknapper til denne lille havnekalesjen pga pris men skal uansett sjekke pris på syerske så har jeg gjort det. 

Hva tenker du om slitasje på trykkknottene som er skrudd fast i båten, fare for at jeg vil ødelegge disse over tid når det blir litt trekkkrefter for å få kalesjen av når båten skal brukes?

Jeg har ikke erfaring med trykknapper uten om de som sitter montert midt på min kalesje. De holder en stropp som brukes til å holde kalesjen sammenrullet. De viser per nå ikke tegn til svekkelse. Vet ikke hvor gammel min kalesje er, men den er i alle fall 7 år. (Forrige eier hadde ikke kjøpt ny, så det var før hans tid som eier.)

Har man egnet symaskin så regner jeg med at det går ganske kjapt å sy på en slik forsterker, men det får fagfolket uttale seg om. Og ja, seilverksteder lager ofte kalesjer. (Kom på at du hadde spurt om det.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...