Christopher 1983 Startet 4.Juli.2019 Del på Facebook Startet 4.Juli.2019 Hei, Jeg har kjøpt en Bayliner 2855 1997 modell med en V8 Mercruiser med forgasser. Når vi satt båten på vannet og starter opp på tomgang så går motoren som en klokke. Men når vi setter båten i gir så kommer en ulyd i motoren, og kveles når jeg gir gass. Jeg har komme frem til at det er el-Choken som ikke går av, den er lukket helt til motoren når 80 grader. Da åpner den seg og motoren endrer karakter med en gang. Når jeg åpnet choken så ser jeg at den er helt lukket. Etter litt testing så tror jeg det er Choke huset (den sorte boksen) som ikke funger. Ledningen gir strøm, men ingen ting skjer. Den skal åpne seg gradevis etter oppstart. Problemet er at den boksen er det lang vente tid på ved å kjøpe ny. Kan det fungere å stille på Choken slik at den er litt mer åpen? Vil jeg da kunne kjøre på 2-3 tusen omdreininger uten at motoren stopper? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 (redigert) Christopher 1983 skrev 1 time siden: Når jeg åpnet choken så ser jeg at den er helt lukket. Den skjønte jeg ikke. Man tar av flammedemperen (luftfiltret) og kikker ned i forgasseren for å se choke spjeldet. Christopher 1983 skrev 1 time siden: Jeg har komme frem til at det er el-Choken som ikke går av, den er lukket helt til motoren når 80 grader. Da åpner den seg og motoren endrer karakter med en gang. Da er den for treg for den skal gå av mye før Christopher 1983 skrev 1 time siden: Kan det fungere å stille på Choken slik at den er litt mer åpen? Vil jeg da kunne kjøre på 2-3 tusen omdreininger uten at motoren stopper? Det burde ikke være noe problem. Regner med du mener å løsne de tre skruene som holder chok elementet (sorte boksen) for å vri denne litt ? I så fall er det måten å gjøre det på fordi det sitter en bi metal fjær inni som drar cockspjeldet . Dette finnes det en innstilling prosedyre på. Redigert 4.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 (redigert) Hvis det viser seg at problemet ved varer tiltros for korrekt grunninnstilling så er det bedre å fjerne den sorte boksen enn å sote ned motoren med å kjøre med choke på. Bruk feks en strikk til å holde spjeldet i åpen stilling på akselen der "den sorte boksen" satt. Jeg tror ikke motoren din trenger choke for å starte på sommeren. Hvis det viser seg at den ikke starter så er det bare å pumpe noen ganger med gassen så sprøyter akselerasjons pumpa i forgasseren inn bensin før du vrir på nøkkelen. Det kan hende ikke motoren går på tomgang umiddelbart etter start når chok er kobblet i fra men hvis du setter gassen på 1000-1500 o/min noen få minutter er det problemet borte Redigert 4.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Om du søker på electric choke adjustement fek.s på utuben så finner du hvordan det gjøres Sitér dette innlegget Link to post
Christopher 1983 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Takk for innspill. Vi justerte choken (vrei den sorte boksen) slik at choken nå står mer åpent. Det fungerte utmerket og jeg er kvitt problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.