Jump to content

Knbf-bøyer

sunnmøre

Recommended Posts

Gullfisk skrev 19 minutter siden:

Jeg drar litt forsiktig i de på reversen, om jeg skal overnatte. Det må vel være grei test eller?

Ja, tåler de ikke det så er det jo like greit at du avslører det , så ikke andre heller lar seg lure i fella.

Problemet generelt med disse blåsene som ikke vedlikeholdes, er jo hvis ikke moringen på bunn fjernes, bare blåsa. Da ligger de der som ankerfeller for fremtidige svaiere som bruker eget utstyr.

Tillatelse til å legge ut bøyer burde hatt en klausul om at man enten vedlikeholdt eller var ansvarlig for forsvarlig fjerning.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det var vel info på hjemmesiden til knbf tidligere i år om at de har avsluttet bøyeprosjektet pga manglende finansiering av vedlikeholdet. Hvilket er typisk norsk, å etablere noe nytt med snorklipping og festtaler det får vi til. Men å vedlikeholde det vi allerede har investert i, nei det har vi ikke råd til. Merkelig!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Erik skrev 5 minutter siden:

Ja, tåler de ikke det så er det jo like greit at du avslører det , så ikke andre heller lar seg lure i fella.

Furu skrev 1 time siden:

er Langevågs bøya borte vekk? så den ikke for en uke sida jo 

Til Info så er KNBF bøyene HISTORIE de ble gitt bort  til lokale da vedlikehold  manglet på mange bøuer og de rustet av inne i blåsa. Mener at BOF tok på land bøyene, en må til Rogaland for å finne bøyer  i  https://www.vestkystparken.no/alleturer/vestkystparkelementer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

On 7/4/2019 at 10:29 PM, sunnmøre said:

Tar sjansen på å starte ein  ny bøyetråd. Håper at denne kan få leve, utan at tullete kommentar øydelegg han.

Kanskje trådtittel "KNBF-bøye og fortøying i toppøye", for å avskjære politisk diskusjon på om disse bøyene er ønskelige eller ikke.

EDIT: tråd fra 2019 ja ... eh, ignorer meg! :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

2 hours ago, Brigg said:

Hvilket er typisk norsk, å etablere noe nytt med snorklipping og festtaler det får vi til. Men å vedlikeholde det vi allerede har investert i, nei det har vi ikke råd til. Merkelig!

For offentlig finansierte prosjekter er det vel ofte slik at flotte nye greier med snorklipping og festtaler gir mer oppmerksomhet og dermed flere stemmer ved neste valg enn tilsvarende støtte til vedlikehold.  Dessverre er det slik at jo flere flotte nye greier man får, jo større blir også vedlikeholdsbyrden - dersom man allerede har et vedlikeholdsetterslep, så blir det sjeldent mindre av at man gjør nye "investeringer".

Men på privaten og er det også lett å glemme at alt som kjøpes inn før eller senere må vedlikeholdes, kasseres eller byttes ut.  Man bør tenke seg to ganger om før man gjør store tilpasninger av båten for at det utstyret man nettopp har kjøpt inn skal fungere pent og sømløst, og man bør også sette av et buffer til å håndtere uforventet vedlikehold eller utbytte av eksisterende utstyr før man tar seg råd til å bruke penger på nytt utstyr.

Men dette er milevis unna trådens emne :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Erik skrev 7 minutter siden:

De jeg vet om står her. Det betyr at de faktisk er under ansvarlig oppsyn og ansvar det da ? 

Det burde de være. men her er det ikke nok å tru.

Skriv til  vestkystparken@bof.no  og spør om de bøyene  som er i kartet er underlagt vedlikehold. 

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det burde de være. men her er det ikke nok å tru.

Skriv til  vestkystparken@bof.no  og spør om de bøyene  som er i kartet er underlagt vedlikehold. 

Jeg ligger mest på eget anker, eller til brygge hvis det ikke er overfylt (det nærmer seg den tiden av året nå :thumbsup:) så jeg tenker at det får være som det er. Men at noen tester holdet i dem med litt bakking innimellom, det må de uansett tåle mener jeg, og komme alle brukerne til gode. Det er bedre de ryker under kontrollert manøver, enn mens noen ligger og sover på dem.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

J-Å skrev for 13 timer siden:

Jeg Finner ingen i kartet

Nå må BOF dessverre informere om at våre svaibøyer fortløpende vil bli avviklet i 2022. Grunnen til at det er blitt slik er flere uønskete hendelser de senere år, og den tilhørende risikoen relatert til bøyene. Det har vist seg komplisert for oss å drifte/vedlikeholde på en god nok måte iht. til å forebygge ulykker og det tilhørende ansvarsforholdet rundt denne problemstillingen. I 2021 gjorde også KNBF et forbundsstyre-vedtak på at de avvikler bøyeprosjektet.

Vi vil minne om at i de fleste av våre friluftsområder er det fremdeles et stort antall fortøyningsbolter på lan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...