Jump to content

Knbf-bøyer

sunnmøre

Recommended Posts

Tar sjansen på å starte ein  ny bøyetråd. Håper at denne kan få leve, utan at tullete kommentar øydelegg han. Låg for ei tid tilbake på knbf-bøye utanfor Langevåg på Sunnmøre. Der mangla kjettingen som ein eigentleg skal fortøye i. Eg nytta i staden auge på toppen av bøya. Synes å hugse at nokon har sagt at dette auge er OK for båtar opp til 3 tonn. Er det nokon som veit om dette er rett, og eg kva vind og ver er dette berekna ut i frå? Eg veg ca 6 tonn (båten). Då eg låg på bøya sist, så hadde eg vindkast på 10m/s, ikkje bølger. Kva trur de?

Vet ikke hva bøyla i toppen tåler. Men sist vi lå på en slik bøye manglet tauet man egentlig skal fortøye med. Dvs det hang sikkert under bøya. Prøvde å fiske etter det med båtshaka uten hell. Valgte da å fortøye i bøyla over natta, båt på 6 tonn ++. Skjermet sted og vind på laber bris, så var ikke bekymret for at ikke bøyla skulle holde. 

Men det som er interessant er at jeg sendte en epost til KNBFs postmottak mens vi lå på bøya. Dette var på pinseaften, og dagen etter (første pinsedag) hadde KNBF arrangert med den lokale båtforeningen at de skulle sjekke bøya og ordne fortøyningstauet samme dag. Dette viser at KNBF tar vedlikeholdet av bøyene på alvor, noe jeg synes de skal ha honnør for. 

Så om @sunnmøre også varsler KNBF så blir sikkert bøya i orden til neste båt dom ønsker å bruke den. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I prinsippet enig. Problemet er at den ringen er vanskelig å nå om man ikke har heisekran for å løfte bøya ut av sjøen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

diaX skrev for 10 timer siden:

Er det forskjell på disse og de bøyene SXK bruker? Der har jeg aldri sett noe annet enn at det blir fortøyd i bøylen på toppen.

OF , SXK og etter det jeg har fanget opp har BOF  lagt ut blå bøyer for KNBF rundt Bergen, fortøye i toppen i disse blå bøyene.

Fortøyningsbøye

Det var vel snakk om pris og få flest mulig bøyer for den mil fra Gjensidige.. Billig blir  fort dyrt i lengden.

Det er de RØDE som skal fortøyes i ring under. hvis de ikke er bygd om og merket om.

Øye oppe er for å fange bøya.

fortoyning1

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har opplevd det eg også. Trikset er vel å bruke lange tau, og nokre øl?

Ellers så har eg sendt Mail til Knbf om bøya i Langevåg. Skiltet om korleis ein skal fortøye var også borte, berre info.skiltet om båtar opptil 10 tonn som sto der. Kanskje ikkje så veldig bra om bøya ikkje er trygg..

• 1 måned senere...
Arne Henriksen skrev On 5.7.2019 at 18.12:

Jeg har brukt noen av disse bøyene i Trondheimsfjorden og synes det er et supert tilbud, men er det bare jeg som sliter med at dersom det ikke er noe særlig med vind reker båten stadig inn mot bøya og blir liggende og slå og skrape mot den jernstanga?
Naturligvis når man sover som best..

To Tips langline er det stille sur ei fille rundt bøya, det funker for meg.

• 1 år senere...
Lazyjack skrev for 1 time siden:

jeg å fortøye i toppen med min 8t båt.

Det er rett i Blåbøyene.

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Hva er poenget med å legge ut bøyer om man ikke vedlikeholder de?

Etter mine opplysninger er bøyene som BOF har i  Vestkystparken OK.

Og de som lokale friluftsråd legger ut,        meget skeptisk til resten.

S/Y Emma skrev for 6 timer siden:

Hva er poenget med å legge ut bøyer om man ikke vedlikeholder de? Da burde de vært fjernet.

Enig, Beklager , tolket det som du mente KNBF,  Når @Furu sier at bøya etter to år er like gale er det best å bruke egen dregg.

Bruk bare bøyene til  lokale Friluftsråd .

• 2 år senere...
sunnmøre skrev On 4.7.2019 at 22.29:

Tar sjansen på å starte ein  ny bøyetråd. Håper at denne kan få leve, utan at tullete kommentar øydelegg han. Låg for ei tid tilbake på knbf-bøye utanfor Langevåg på Sunnmøre. Der mangla kjettingen som ein eigentleg skal fortøye i. Eg nytta i staden auge på toppen av bøya. Synes å hugse at nokon har sagt at dette auge er OK for båtar opp til 3 tonn. Er det nokon som veit om dette er rett, og eg kva vind og ver er dette berekna ut i frå? Eg veg ca 6 tonn (båten). Då eg låg på bøya sist, så hadde eg vindkast på 10m/s, ikkje bølger. Kva trur de?

er Langevågs bøya borte vekk? så den ikke for en uke sida jo 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...