sunnmøre Startet 4.Juli.2019 Del på Facebook Startet 4.Juli.2019 Tar sjansen på å starte ein ny bøyetråd. Håper at denne kan få leve, utan at tullete kommentar øydelegg han. Låg for ei tid tilbake på knbf-bøye utanfor Langevåg på Sunnmøre. Der mangla kjettingen som ein eigentleg skal fortøye i. Eg nytta i staden auge på toppen av bøya. Synes å hugse at nokon har sagt at dette auge er OK for båtar opp til 3 tonn. Er det nokon som veit om dette er rett, og eg kva vind og ver er dette berekna ut i frå? Eg veg ca 6 tonn (båten). Då eg låg på bøya sist, så hadde eg vindkast på 10m/s, ikkje bølger. Kva trur de? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Vet ikke hva bøyla i toppen tåler. Men sist vi lå på en slik bøye manglet tauet man egentlig skal fortøye med. Dvs det hang sikkert under bøya. Prøvde å fiske etter det med båtshaka uten hell. Valgte da å fortøye i bøyla over natta, båt på 6 tonn ++. Skjermet sted og vind på laber bris, så var ikke bekymret for at ikke bøyla skulle holde. Men det som er interessant er at jeg sendte en epost til KNBFs postmottak mens vi lå på bøya. Dette var på pinseaften, og dagen etter (første pinsedag) hadde KNBF arrangert med den lokale båtforeningen at de skulle sjekke bøya og ordne fortøyningstauet samme dag. Dette viser at KNBF tar vedlikeholdet av bøyene på alvor, noe jeg synes de skal ha honnør for. Så om @sunnmøre også varsler KNBF så blir sikkert bøya i orden til neste båt dom ønsker å bruke den. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 (redigert) Fortøye i toppen er bare ok hvis en skal drikke kaffe . Overnatte NEI da må en fortøye i ringen under bøya hvis lina er borte. "Fortøy i bøya som på bilde under. Ikke fortøy i toppen, bruk linen under bøya" Da er det for båter opp til 10 tonn. Redigert 4.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 I prinsippet enig. Problemet er at den ringen er vanskelig å nå om man ikke har heisekran for å løfte bøya ut av sjøen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 (redigert) Det er en grunn til at bøyer blir tatt på land for rep. 7 bøyer er på land for rep. Svakheten er at røret er jern og det ruster noen bøyer er bygd om til syrefast rør. Ikke fortøye i toppen selv om det et stille. Meld i fra hvis lina under mangler. Redigert 4.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sequoia Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Er det forskjell på disse og de bøyene SXK bruker? Der har jeg aldri sett noe annet enn at det blir fortøyd i bøylen på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 (redigert) diaX skrev for 10 timer siden: Er det forskjell på disse og de bøyene SXK bruker? Der har jeg aldri sett noe annet enn at det blir fortøyd i bøylen på toppen. OF , SXK og etter det jeg har fanget opp har BOF lagt ut blå bøyer for KNBF rundt Bergen, fortøye i toppen i disse blå bøyene. Det var vel snakk om pris og få flest mulig bøyer for den mil fra Gjensidige.. Billig blir fort dyrt i lengden. Det er de RØDE som skal fortøyes i ring under. hvis de ikke er bygd om og merket om. Øye oppe er for å fange bøya. Redigert 5.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Jeg har brukt noen av disse bøyene i Trondheimsfjorden og synes det er et supert tilbud, men er det bare jeg som sliter med at dersom det ikke er noe særlig med vind reker båten stadig inn mot bøya og blir liggende og slå og skrape mot den jernstanga? Naturligvis når man sover som best.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
sunnmøre Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Har opplevd det eg også. Trikset er vel å bruke lange tau, og nokre øl? Ellers så har eg sendt Mail til Knbf om bøya i Langevåg. Skiltet om korleis ein skal fortøye var også borte, berre info.skiltet om båtar opptil 10 tonn som sto der. Kanskje ikkje så veldig bra om bøya ikkje er trygg.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Furu Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 (redigert) Langevågs bøya i går kveld. Er vel samme som sist.. Redigert 11.August.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Roger jo Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Furu skrev 1 time siden: Langevågs bøya i går kveld. Er vel samme som sist.. Det er ikke bra- sendt ny mail- Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Arne Henriksen skrev On 5.7.2019 at 18.12: Jeg har brukt noen av disse bøyene i Trondheimsfjorden og synes det er et supert tilbud, men er det bare jeg som sliter med at dersom det ikke er noe særlig med vind reker båten stadig inn mot bøya og blir liggende og slå og skrape mot den jernstanga? Naturligvis når man sover som best.. To Tips langline er det stille sur ei fille rundt bøya, det funker for meg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne Henriksen Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Takk for tips :-) Har lang line, kan prøve å tre noe over jernskramlet på bøya. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Roger jo Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Arne Henriksen skrev for 14 timer siden: å tre noe over jernskramlet på bøya. selv takk . Kom på at en gammel polvott med mule bånd burde være ok Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Skjære toppen av en gammel fender og tre nedpå må vel være en grei måte kanskje. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Furu Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 (redigert) Roger jo skrev On 11.8.2019 at 20.41: Det er ikke bra- sendt ny mail- to år etterpå, fremdeles ikke spor igjen av wire på undersiden av bøya kan nok legge igjen mitt tau og blåse kanskje Redigert 30.Mai.2021 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
sunnmøre Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Samme med den på Glomset også. Ligg vel ei ved Ellingsøya også. Skulle ikkje forundra meg om det er likeeins der også. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Furu skrev for 12 timer siden: to år etterpå, fremdeles ikke spor igjen av wire på undersiden av bøya kan nok legge igjen mitt tau og blåse kanskje Ikke hørt noe fra KNBF? Da ville jeg skeptisk tll om vedlikeholdet er utføret? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Hva er poenget med å legge ut bøyer om man ikke vedlikeholder de? Da burde de vært fjernet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 (redigert) Ligger her i Evjesund på bøye fra Oslofjordens Friluftsråd. Det står ikke noe på OF sine hjemmesider så da velger jeg å fortøye i toppen med min 8t båt. Det er jo heller ikke tau festet til undersiden av deres bøyer så da må det bli slik: Redigert 31.Mai.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Lazyjack skrev for 1 time siden: jeg å fortøye i toppen med min 8t båt. Det er rett i Blåbøyene. S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Hva er poenget med å legge ut bøyer om man ikke vedlikeholder de? Etter mine opplysninger er bøyene som BOF har i Vestkystparken OK. Og de som lokale friluftsråd legger ut, meget skeptisk til resten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 BOF anser jeg som et meget seriøst og oppegående organ. Har ingen kritikk eller betenkeligheter til deres arbeid. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 S/Y Emma skrev for 6 timer siden: Hva er poenget med å legge ut bøyer om man ikke vedlikeholder de? Da burde de vært fjernet. Enig, Beklager , tolket det som du mente KNBF, Når @Furu sier at bøya etter to år er like gale er det best å bruke egen dregg. Bruk bare bøyene til lokale Friluftsråd . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Furu Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 sunnmøre skrev On 4.7.2019 at 22.29: Tar sjansen på å starte ein ny bøyetråd. Håper at denne kan få leve, utan at tullete kommentar øydelegg han. Låg for ei tid tilbake på knbf-bøye utanfor Langevåg på Sunnmøre. Der mangla kjettingen som ein eigentleg skal fortøye i. Eg nytta i staden auge på toppen av bøya. Synes å hugse at nokon har sagt at dette auge er OK for båtar opp til 3 tonn. Er det nokon som veit om dette er rett, og eg kva vind og ver er dette berekna ut i frå? Eg veg ca 6 tonn (båten). Då eg låg på bøya sist, så hadde eg vindkast på 10m/s, ikkje bølger. Kva trur de? er Langevågs bøya borte vekk? så den ikke for en uke sida jo Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.