Kvarven 22 Startet 5.Juli.2019 Del på Facebook Startet 5.Juli.2019 Hei, har ein Yanmar 2qm20 som står i ei senekke. Har oppdaget att det kjem olje ut i mellom motorblokk og topp. Mistenker dårlig toppakning evt sprekk i topp, Det er trulig tykk i veivhuset då det er oljesøl rundt peilepinne og den spyttar ut litt oje i luftinntaket (små oljeflekker under tuten til luftinntaket) Motoren vil eg sei er foholdsvis lettstartet. Det ryker kvitt i eksosen(er usikker på om dette kjem av vatnet når det kjem ut i eksosbendet..) Lurer om den synger på siste verset.. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Sier du det, takk for opplysningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Kvarven 22 Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 (redigert) Har nokon erfaringer frå samme problem og om kva så kan være galt? Redigert 5.Juli.2019 av Larsjr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kvarven 22 Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Vdub skrev 26 minutter siden: Sier du det, takk for opplysningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 (redigert) Oljeflekkene ved luftinnsuget kan være fra et veivhusfilter. Har du sjekket at det er riktig mengde olje på motoren, og ikke for mye? Har du målt noe oljeforbruk? Har du hatt snekka lenge og var motoren ren i våres? (En oljeflekk kan skyldes søl ved påfylling, ved sjekk av oljenivå blant annet) Har du bilder av motoren og disse symptomene? Uten bilder er det vanskelig å gi gode tilbakemeldinger. Redigert 6.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kvarven 22 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Etter sist oljeskift har nivået vert litt over max på peilepinnen då eg fylde olje mens båten stod på land (båten ligger ikkje 100%beint på hengeren på land..). Etter det siste oljeskiftet blei motoren reingjort og malt så ser tydelig nå at det er oljeflekker. Oljenivået har holdt seg stabilt og olja lukter verken diesel eller ser ut til inneholde vatn, men den er svart som blekk. Snart 1 år siden sist oljeskift, så bør kansje bytte olje og filter og fylle opp til rett nivå og sjå. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Svært olje er vanlig på gamle dieselmotorer... Jeg ville rettet opp nivået til å ligge mellom maks og minimum på peilepinne, når båten ligger på sjøen. Bytte olje, filter etc er første jeg ville gjort. Samt vaske bort flekker og brukt motoren med et årvåkent øye. Jeg har en 40 år gammel grønn maskin i båten selv, og passer på det jeg kan. Titter oppi motorrommet etter hver tur. Sjekker nivå på kjølevæske, oljenivå når motoren er kald etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kvarven 22 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Skal bytte olje nå og har tatt nokon bilder. nivået på peilepinnen låg visst 2cm over max, så kanske det gjer at det kjem mykje olje opp i veivhusventilasjonen som er inne i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 ALDRI lurt med for mye olje..... noen motorer kan havarere pga det...... uten at eg kjenner din motor. Svart olje er gull verdt. Da har du ikke vannlekkasje å bekymre deg for. På en gammel dieselmotor får du aldri olja klar uten innvendig vask av motor. Skift olje og filter. Hold nivå rett under max. 3/4 er fint. Følg så med over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.