Timmeeh Startet 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2019 Har sleipner rattpumpe og en utgått liten sleipner styresylinder på roret i båten. Det virker som pumpa er skiftet i senere tid til en som er litt for stor for sylinderen, for den har bare vel 2 omdreininger fra stb til bb ror. Er det noen muligheter for å redusere flowen på oljen her? Hydraulikk har jeg liten peiling på, men har forstått det slik at det hjelper ikke å sette på større slanger :p Har vurdert å kjøpe større sylinder, men det er jo kostbart og det er nye tetninger i sylinderen jeg har. Autopilot pumpen (12v) er også stor i forhold, så må ha meget lav gain osv for at det skal fungere någenlunde. Båten brukes til fiske så sliter med å finjustere. Den blir også litt tung på rattet. Hvis noen har andre hete tips om alternative styresylindre som kan brukes så er det bare å fyre løs.. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Vet du hvor stor rattpumpen er i ccm? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Timmeeh Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jeg klarte ikke se noe skilt eller inngravering på pumpa. Eneste jeg vet er at det er en sleipner pumpe. Virker gammel. Kanskje er det med pumpa som sylinderen, et alu klistremerke med info som ikke er med oss lenger? Lappen på sylinderen var ihvertfall vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Om du bare har to tørn på rattet for å sende roret fra borde til borde er det et misforhold mellom rattpumpe og styresylinder. Når du også skriver at autopilotpumpe et for stor i forhold til styresylinderen tenker jeg at det vil være naturlig å vurdere å bytte styresylinder. En styresylinder med dobbelt volum sammenlignet med den du har i dag vil gi fire tørn på rattet. Dette er vel det som et normalt, eller? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Timmeeh Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Ja jeg har lagret et søk på finn etter styresylinder, så hvis det dukker opp et røverkjøp så slår jeg nok til. Ellers skal sleipner ha ca 5000 for en sylinder og det blir litt i meste laget foreløpig. Da alt er tett og fint og fungerer helt greit. Autopilot pumpen er nok ettermontert og sammen med rattpumpen beregnet på større sylinder ja. Men sylinderen virker å stamme fra da båten var ny, iogmed at båten er fra 75 og sleipner slutta å selge deler til denne i 1990 ca. Da gikk de over til tykkere stang fikk jeg fortalt. Og dermed også litt større volum på de fleste sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hva er diameter på den sylinderen du har? Jeg har en liggende som aldri har vært montert i båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Komodo skrev for 4 timer siden: Hva er diameter på den sylinderen du har? Jeg har en liggende som aldri har vært montert i båt. Hmm nå er jeg bortreist på jobb men husker stanga var 13 eller 14mm. Sp40 som er den minste sleipner selger idag er 16mm stang og 38mm rør på. Min er mindre, kanskje 28-30mm? Er det en sleipner sylinder du har liggende? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Ja, Sleipner sylinder. Har ikke målene på den i hodet, men poenget må jo være at den har større volum. Jeg kan sjekke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Komodo skrev 38 minutter siden: Ja, Sleipner sylinder. Har ikke målene på den i hodet, men poenget må jo være at den har større volum. Jeg kan sjekke. Supert det! Ja, det skal være et klistermerke på den. Mitt var som nevnt vekke, men skal alltids klare å regne ut volumet når jeg får tatt mål :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hvis du måler ytre diameter og lengde så holder det. Men du må ta noen bilder slik at vi ser hvordan den er montert. Sylinderen jeg har liggende er ikke helt komplett, så det forutsetter at noe kan gjenbrukes. Kan du bruke den skal du få den billig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Her er et bilde, den er skrudd i et feste som ikke synes. Det er et slikt firkantet kuleledd eller hva jeg skal kalle det som de leveres med. Se bilde. Nøyaktige mål kan jeg ordne 25. Juli når jeg går på fri. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Eg har motsatt problem. På styrepossisjon ute har eg 16 tørn frå stb til bb ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Trulte37 Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Tror Sleipner produserte en sylinder som egentlig er for liten til 26 ccm rattpumpa hvertfall frem til 2011. Jeg fikk tak i en slik sylinder og monterte den sammen med 26ccm pumpa fordi jeg trodde det var SP40 sylinderen som jo er laget for å fungere sammen. Kjøpte brukt. Lappen var slitt vekk. Fikk bare 3 tørn på rattet. Litt lite på snekkeratt. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Eg har motsatt problem. På styrepossisjon ute har eg 16 tørn frå stb til bb ? Ja det hørtes nesten verre ut :p hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Trulte37 skrev for 4 timer siden: Tror Sleipner produserte en sylinder som egentlig er for liten til 26 ccm rattpumpa hvertfall frem til 2011. Jeg fikk tak i en slik sylinder og monterte den sammen med 26ccm pumpa fordi jeg trodde det var SP40 sylinderen som jo er laget for å fungere sammen. Kjøpte brukt. Lappen var slitt vekk. Fikk bare 3 tørn på rattet. Litt lite på snekkeratt. Jeg hadde, ifølge en hos sleipner en modell de sluttet å føre rundt 1990...hehe.så den er antageligvis enda mindre, ihvertfall mindre stang på enn din. Da stang diameteren var hovedårsak til at de ikke hadde tetninger på lager... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Ja det hørtes nesten verre ut :p hehe. Har ny pumpe liggande som gir ca7.5 tørn, men det har ikkje vert prioritert ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Sjeldenutpå skrev 21 minutter siden: Har ny pumpe liggande som gir ca7.5 tørn, men det har ikkje vert prioritert ? Skulle sikkert hatt din 16 tørn pumpe jeg, da hadde vel jeg med min lekesylinder havnet på 4 kanskje :p Redigert 7.Juli.2019 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Eg har ikkje tid å bytte på fleire uker... Men eg kan forsøke å huske på deg når det blir aktuelt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hehe det var ment som en spøk, men vi kan alltids se nærmere på det når du har fått demontert. ? Har fullt program fremover selv så ingen hast :p Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Komodo skrev On 7.7.2019 at 3.18: Hva er diameter på den sylinderen du har? Jeg har en liggende som aldri har vært montert i båt. Jeg er i markedet for en ny sylinder! Min kan skyves med håndmakt... Har i dag en Servi ma60 og en 35cc sleipner rattpumpe. Har jeg over 4knop klarer jeg ikke ratte lengrr, så lurer på om jeg har for liten sylinder. Eller kanskje lekke tettninger er med på å gjøre det tungt... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Jeg har sylinderen ennå. Hvis den passer hos deg kan du kjøpe den. Kan sende deg et bilde Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karlsenkystfiske Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Komodo skrev On 7.11.2020 at 18.27: Jeg har sylinderen ennå. Hvis den passer hos deg kan du kjøpe den. Kan sende deg et bilde Ja kom med det :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Send meg telefonnummer eller epost så sender jeg deg bilde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bråttsjø Svart 10.November.2020 Link til dette innlegget Svart 10.November.2020 Bare prøver en tanke. Har du forsøkt å flytte festet på styresylinder utover på ror"pinnen" Da vil du få mer kraft du må bruke mer rattutslag. Kanskje ikke nok, men den rette veien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.