Jump to content

Overdimensjonert rattpumpe sleipner

Timmeeh

Recommended Posts

Har sleipner rattpumpe og en utgått liten sleipner styresylinder på roret i båten. Det virker som pumpa er skiftet i senere tid til en som er litt for stor for sylinderen, for den har bare vel 2 omdreininger fra stb til bb ror. Er det noen muligheter for å redusere flowen på oljen her? Hydraulikk har jeg liten peiling på, men har forstått det slik at det hjelper ikke å sette på større slanger :p

Har vurdert å kjøpe større sylinder, men det er jo kostbart og det er nye tetninger i sylinderen jeg har. Autopilot pumpen (12v) er også stor i forhold, så må ha meget lav gain osv for at det skal fungere någenlunde. 

Båten brukes til fiske så sliter med å finjustere. Den blir også litt tung på rattet.

Hvis noen har andre hete tips om alternative styresylindre som kan brukes så er det bare å fyre løs.. 

Om du bare har to tørn på rattet for å sende roret fra borde til borde er det et misforhold mellom rattpumpe og styresylinder. Når du også skriver at autopilotpumpe et for stor i forhold til styresylinderen tenker jeg at det vil være naturlig å vurdere å bytte styresylinder.

En styresylinder med dobbelt volum sammenlignet med den du har i dag vil gi fire tørn på rattet. Dette er vel det som et normalt, eller?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja jeg har lagret et søk på finn etter styresylinder, så hvis det dukker opp et røverkjøp så slår jeg nok til. Ellers skal sleipner ha ca 5000 for en sylinder og det blir litt i meste laget foreløpig. Da alt er tett og fint og fungerer helt greit. 

Autopilot pumpen er nok ettermontert og sammen med rattpumpen beregnet på større sylinder ja. Men sylinderen virker å stamme fra da båten var ny, iogmed at båten er fra 75 og sleipner slutta å selge deler til denne i 1990 ca. Da gikk de over til tykkere stang fikk jeg fortalt. Og dermed også litt større volum på de fleste sylindrene. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Hva er diameter på den sylinderen du har? Jeg har en liggende som aldri har vært montert i båt. 

Hmm nå er jeg bortreist på jobb men husker stanga var 13 eller 14mm. 

Sp40 som er den minste sleipner selger idag er 16mm stang og 38mm rør på. Min er mindre, kanskje 28-30mm? Er det en sleipner sylinder du har liggende? 

Tror Sleipner produserte en sylinder som egentlig er for liten til 26 ccm rattpumpa hvertfall frem til 2011. Jeg fikk tak i en slik sylinder og monterte den sammen med 26ccm pumpa fordi jeg trodde det var SP40 sylinderen som jo er laget for å fungere sammen. Kjøpte brukt. Lappen var slitt vekk. Fikk bare 3 tørn på rattet. Litt lite på snekkeratt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Trulte37 skrev for 4 timer siden:

Tror Sleipner produserte en sylinder som egentlig er for liten til 26 ccm rattpumpa hvertfall frem til 2011. Jeg fikk tak i en slik sylinder og monterte den sammen med 26ccm pumpa fordi jeg trodde det var SP40 sylinderen som jo er laget for å fungere sammen. Kjøpte brukt. Lappen var slitt vekk. Fikk bare 3 tørn på rattet. Litt lite på snekkeratt.

Jeg hadde, ifølge en hos sleipner en modell de sluttet å føre rundt 1990...hehe.så den er antageligvis enda mindre, ihvertfall mindre stang på enn din. Da stang diameteren var hovedårsak til at de ikke hadde tetninger på lager... 

• 1 år senere...
Komodo skrev On 7.7.2019 at 3.18:

Hva er diameter på den sylinderen du har? Jeg har en liggende som aldri har vært montert i båt. 

Jeg er i markedet for en ny sylinder! Min kan skyves med håndmakt...

Har i dag en Servi ma60 og en 35cc sleipner rattpumpe. Har jeg over 4knop klarer jeg ikke ratte lengrr, så lurer på om jeg har for liten sylinder. Eller kanskje lekke tettninger er med på å gjøre det tungt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...